Ska kolla nya räntorna ikväll. Spännande!

SEB 2,05 i rörlig och 2,55 5 år

Exakt ett år gammalt lån 75% belåning

Redigerat:
SHB har 2 "rörliga" lån (3 mån) på 2,11% respektive 2,36% totala lånet ligger runt 200K

Lagt om det bundna till "rörligt"(3-månaders). Blev enligt följande.

1) 2.04% 2) 2014-07-28 3) Fristående sparbank 4) 1 mkr 5) Sven-Anton*

Redigerat:
Har just förhandlat om rabatten på bolånen, fick behålla föregående rabatt på 0,6%-enheter på SHB. Kunde varit bättre men ville inte dra ner byxorna fullständigt på dem iom andra pågående förhandlingar. Det är ju det där med karuseller och hästar :)

Så min nya rad ser ut enligt följande, justerat för aktuella räntor 2014-05-02
1) 2,06% 2) 2014-01-31 3) Handelsbanken 4) ~4 M 5) mexitegel

Nu har jag äntligen uppdaterat listan över bolåneräntor. Många 3-månaders har fallit bort eftersom räntorna inte längre är aktuella. Hojta till om ni vill vara med igen på listan.

Tänk på att ni måste posta ett inlägg som har följande format för att jag ska ha chansen att hänga med i er ränteförändring. Det blir för mycket detektivarbete om ni bara skriver nu har min ränta gått upp 5 punkter.

Jag menar skriv som mexitegel eller Sven-Anton dvs:
1) 2,06% 2) 2014-05-02 3) Handelsbanken 4) ~4 M 5) mexitegel

Tack tills vidare.

Här i finland har många sina lån kopplat till euribor, vi använder 3 månader euribor som idag är 0,366 %, till det tillkommer bankens marginalränta som idag är på lite högre nivå än för ett par år sen. Vår totala bolåneränta är ca 1 %. Räntan är väldigt låg, innan 2010 var euribor på 3-4 %.

Här kan man följa finlands bank euribor utveckling.

• Gilla
Haba_tsutt och 1 till
  • Laddar…
Känns som rabatterna minskat avsevärt, är det bara jag som har den känslan?

Min rörliga räntan ligger på 2,04% (65 punkter i rabatt). Bank: Swedbank, har lån på 2.5milj

Nu har jag lagt till din ränta på förstasidan. Så här ser din rad ut:

3 månader:
1) 2,04% 2) 2014-05-09 3) Swedbank 4) 2,5 mkl 5) phattrance

Såg att det är väldigt låga räntor på 1-3 års bindning just nu (kolla SEB till exempel). Blev lite sugen på att binda en del av bolånet. Hur resonerar ni andra?

2zqvi3r.jpg

(Ev ska detta vara en egen tråd..? Kan moderator flytta i så fall?)

Om 1,14-1,25 är deras bud för 1-2 år så är det givetvis så att det är högt räknat. De vill ju inte förlora :)

magda136 skrev:
Såg att det är väldigt låga räntor på 1-3 års bindning just nu (kolla SEB till exempel). Blev lite sugen på att binda en del av bolånet. Hur resonerar ni andra?

[bild]

(Ev ska detta vara en egen tråd..? Kan moderator flytta i så fall?)
SEB gick ju själva ut i veckan med ett pressmeddelande där de tror att Riksbanken kommer att sänka räntan i sommar och sedan i höst till 0,25 %. Det kan inte bli jättefel om du binder men förmodligen blir det ännu billigare att köra 3-månaders.

Hehe, jag har inte riktigt kontakt med verkligheten, och allra minst pressmeddelanden från SEB, under min tid som föräldraledig. Blir ju spännande att höra vad nästa räntebesked blir.... Knappast någon höjning i sikte alltså..?!

Vad är "upplåningsränta" för något?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.