567 583 läst ·
2 310 svar
568k läst
2,3k svar
Vad har ni för bolåneränta?
Då har det förhandlats klart!
1) 1,9% 2) 2015-01-30 3) Handelsbanken 4) 1,69 mkr 5) Haba_tsutt
Belåningsgrad ca. 50-55% enligt bankens statistik.
1) 1,9% 2) 2015-01-30 3) Handelsbanken 4) 1,69 mkr 5) Haba_tsutt
Belåningsgrad ca. 50-55% enligt bankens statistik.
Jag har nu bud på:
SEB: 0,8 i påslag ger 2,09% tremånaders i dagsläget
Handelsbanken: 0,5 i rabatt plus gratis låneskydd ger 2,16% tremånaders i dagsläget
Har lite svårt att värdera låneskyddet, men motsvarande hos SEB kostar ca 4200kr/år vilket motsvara ca 14 punkter på vårt 3 miljonerlån (lånegrad ca 80%). Tänker jag rätt? För då hamnar ju på Handelsbanken på motsvarande 2,02% och klår så SEB.
Även om jag skulle få till MattiasS 0,75 påslag hos SEB så verkar ju Handelsbanken vinna.
Eller tänker jag fel? (Övriga bankkostnader är i princip likvärdiga).
SEB: 0,8 i påslag ger 2,09% tremånaders i dagsläget
Handelsbanken: 0,5 i rabatt plus gratis låneskydd ger 2,16% tremånaders i dagsläget
Har lite svårt att värdera låneskyddet, men motsvarande hos SEB kostar ca 4200kr/år vilket motsvara ca 14 punkter på vårt 3 miljonerlån (lånegrad ca 80%). Tänker jag rätt? För då hamnar ju på Handelsbanken på motsvarande 2,02% och klår så SEB.
Även om jag skulle få till MattiasS 0,75 påslag hos SEB så verkar ju Handelsbanken vinna.
Medlem
· Västra Götaland
· 3 534 inlägg
Trodde jag hade ok villkor, men men...På avin från början av december hade jag:
SEB 3 mån 2,52% lån 1,5 mkr Taxvärde 4,2 mkr
Mvh
M
SEB 3 mån 2,52% lån 1,5 mkr Taxvärde 4,2 mkr
Mvh
M
Redigerat:
Medlem
· Västra götaland
· 97 inlägg
Tror du fått in ett typo, SEB har räntejustering 2014-03-19 på sina 3 månadersullberg skrev:
Medlem
· Västra götaland
· 97 inlägg
Uppdatering för mina 3 månaders:
1) 2% 2) 2014-03-19 3) SEB 4) <600tkr 5) Hummingbird 6) +0,65 7) 2015-02-28
1) 2% 2) 2014-03-19 3) SEB 4) <600tkr 5) Hummingbird 6) +0,65 7) 2015-02-28
Jag förordar en fristående livförsäkring istället. Ju äldre man blir desto större är risken att man nekas att teckna en livförsäkring. Inträffar detta så sitter du fast hos SHB.Davidw skrev:Jag har nu bud på:
SEB: 0,8 i påslag – ger 2,09% tremånaders i dagsläget
Handelsbanken: 0,5 i rabatt plus gratis låneskydd – ger 2,16% tremånaders i dagsläget
Har man väl tecknat en livförsäkring så kan de inte säga upp den pga ngn åkomma som man får, och har du då livförsäkringen hos ett fristående bolag så kan du fritt fortsätta att pruta hos bankerna.
Så jag skulle kolla med SHB vad de själva värderar den till och säg att du skippar försäkringen mot att du får motsvarande i ränterabatt istället.
vi amorterar ca. 12'/mån för tillfället så den frågan var aldrig uppe. Det verkar som om Handelsbanken vill hålla uppe 3månaders räntan, samt säkerställa att vi fortsätter att vara kunder i banken.Davidw skrev:
Ett år eller 3 mån i mitt tidsperspektiv är faktiskt egalt på dessa nivåer. Dessutom pressades banken att ta bort/sänka vissa kortavgifter samt höja på inlåniningsräntan... för att ytterligare bättra på kalkylen.
Jag har en ytterst kompetent motpart på banken - och då blir det ju roligt att förhandla!
Till saken hör att jag även professionellt jobbar med förhandlingar...
Redigerat:
Mor och far fick gratis låneskydd en gång i tiden, det kändes bra när pappa plötsligt gick bort och ca 1 miljon av 1,5 i lån försvann för mamma.
Men självklart måste man väga för och nackdelar med låneskydd / livförsäkring.
Men självklart måste man väga för och nackdelar med låneskydd / livförsäkring.