567 606 läst ·
2 310 svar
568k läst
2,3k svar
Vad har ni för bolåneränta?
För att kort återkoppla: Eftersom vi köper hus inom närmaste året bakade de inte ihop lånen, utan sänkte räntan på samtliga lån för att slippa lägga om dem.
Räntan för mina 800 000 ligger nu på 2,15. Tidigare 2,44 botten +3,50 topp. Swedbank.
Räntan för mina 800 000 ligger nu på 2,15. Tidigare 2,44 botten +3,50 topp. Swedbank.
Administrator
· Skåne
· 6 811 inlägg
Tack för feedbacken. Att likviditetskostnaden är felimplementerad visste jag inte.Micke4 skrev:Jag håller med om att BH:s historiska insamling av data är ett mycket bra initiativ. Dock så är likviditetskostnaden felimplementerad. BH jämför SEB:s upplåningskostnad med nivån för Stibor 90 samma dag. Detta är felaktigt. SEB:s upplåningsränta sätts utifrån Stibor 90 DAGEN FÖRE. Detta beror på att SEB:s upplåningskostnad publiceras vid förmiddagskaffet medan Stibor 90 publiceras vid lunchtid.
Så här ser SEB:s upplåningskostnad, nivån på Stibor 90 samt SEB:s likviditetskostnad ut sedan förra veckan:
Datum | SEB:s upplåningsränta | Stibor 90 (avrundad) | Likviditetskostnad (Upplåningsränta (idag) - Stibor 90 (igår))
2013-12-09 | 1,43 | 1,08 | 0,35
2013-12-10 | 1,43 | 1,06 | 0,35
2013-12-11 | 1,41 | 1,05 | 0,35
2013-12-12 | 1,40 | 1,02 | 0,35
2013-12-13 | 1,37 | 1,01 | 0,35
2013-12-16 | 1,36 | 1,00 | 0,35
2013-12-17 | 1,35 | 0,93 | 0,35
2013-12-18 | 1,35 | 0,93 | 0,42
2013-12-19 | 1,28 | ..... |0,35
/M
Flera har hört av sig till oss och frågat varför upplåningsräntesidan slutade uppdatera sig här om dagen. Svaret är att SEB har blockat oss så att vi inte kan hämta informationen längre. SEB vill helt enkelt inte att vi redovisar historiska räntesatser på ett samlat ställe.
Medlem
· Stockholms Län
· 151 inlägg
Min uppfattning är att skillnaden mellan min ränta och "alla andras" har minskat för mycket och det går att hitta erbjudanden hos konkurrenterna som är lite bättre.
Jag kommer dock inte längre med seb, iaf inte utan att släpa mig till något kontor och spela intresserad av en massa andra tjänster jag inte vill ha.
Jag kommer dock inte längre med seb, iaf inte utan att släpa mig till något kontor och spela intresserad av en massa andra tjänster jag inte vill ha.
Redigerat:
Hur gör man för att pruta ner räntan?
Jag har rörligt hos swedbank, 2,69 % nu. På väg ner lite
Byta bank funkar inte då jag är arbetslös nu (ingen som vill ta över huslånet då) men hur argumenterar man ner den när man talar med en ny bank?
Jag har rörligt hos swedbank, 2,69 % nu. På väg ner lite
Byta bank funkar inte då jag är arbetslös nu (ingen som vill ta över huslånet då) men hur argumenterar man ner den när man talar med en ny bank?
Du berättar för banken vad du vill (i termer av in/utlåningsvillkor) och förklarar att om inte de är möjliga så byter du bank (först har du kollat upp att de villkoren är möjliga hos annan bank).
Utan möjlighet att byta bank är i princip ett ökat åtagande hos nuvarande bank det enda argumentet, men det är ofta förenat med godtycke hos den du pratar med vad utfallet blir, är min erfarenhet. Har du "dålig" ränta idag kan det räcka med ett samtal där du påpekar det för att få mer normal ränta men vid lägre nivåer krävs mer "argument" (inkomster, pension, sparande, amortering etc)
Utan möjlighet att byta bank är i princip ett ökat åtagande hos nuvarande bank det enda argumentet, men det är ofta förenat med godtycke hos den du pratar med vad utfallet blir, är min erfarenhet. Har du "dålig" ränta idag kan det räcka med ett samtal där du påpekar det för att få mer normal ränta men vid lägre nivåer krävs mer "argument" (inkomster, pension, sparande, amortering etc)
Enligt SEB själva så säkras 3-månaderslånen upp 2 dagar innan räntesättning mot kund (alltså ytterligare en dag tidigare än redovisat ovan).Per Eskilsson skrev:Tack för feedbacken. Att likviditetskostnaden är felimplementerad visste jag inte.
Flera har hört av sig till oss och frågat varför upplåningsräntesidan slutade uppdatera sig här om dagen. Svaret är att SEB har blockat oss så att vi inte kan hämta informationen längre. SEB vill helt enkelt inte att vi redovisar historiska räntesatser på ett samlat ställe.
Medlem
· Västra Götaland
· 55 inlägg
Uppdatering i med att banken har sänkt räntorna
1) 2,24% 2) 2014-03-28 3) Swedbank/lokal sparbank 4) 1,75 mkr 5) Pingvinpalatset
Det skulla vara kul om fler av de som inte uppdaterat här på forumet på länge gjord det...
1) 2,24% 2) 2014-03-28 3) Swedbank/lokal sparbank 4) 1,75 mkr 5) Pingvinpalatset
Det skulla vara kul om fler av de som inte uppdaterat här på forumet på länge gjord det...