Min 3 månaders är nere på 1.98. Ångrar nästan att jag inte tog mer rörligt

phattrance skrev:
Vad är "upplåningsränta" för något?
Det är den ränta banken lånar pengar av sina kunder

AndersMalmgren skrev:
Det är den ränta banken lånar pengar av sina kunder
Njae, stämmer det verkligen?

Det är väl den snittränta med vilken banken lånar upp sina egna pengar som dom sedan lånar ut. Större delen av dom pengarna kommer ju inte från bankens kunder, utan från andra banker och Riksbanken. Fractional Reserve Banking, vill jag minnas att det så fint heter.

• Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
Det var lite väl förenklat kanske :D

Marginalräntan är iallafall den ränta som läggs på upplåningsräntan. I mitt fall 0.7% Så om upplåningsränta är 1.25% får jag en ränta på 1.95%

3 mån
2,26% 2014-09-01 Handelsbanken >2mkr

1år
1,93% 2015-04-30 Handelsbanken >1mkr

vectrex skrev:
Njae, stämmer det verkligen?

Det är väl den snittränta med vilken banken lånar upp sina egna pengar som dom sedan lånar ut. Större delen av dom pengarna kommer ju inte från bankens kunder, utan från andra banker och Riksbanken. Fractional Reserve Banking, vill jag minnas att det så fint heter.
Dom lånar mest på obligationsmarknaden, FRB är nåt helt annat.

@marko_b: Hur lyckades du få ner 1-åringen så lågt men inte 3-månaders? Just nu ligger de på i princip samma räntesats oprutat.

Marknaden har redan räknat in en sänkning i sommar och en i höst så det är väl därför som 1-åringen ser attraktiv ut nu men kanske inte lika het i höst.

Jag har kört en sväng med min bank SEB och landade denna gång på 95 punkters påslag på deras upplåningsränta. Inte särskilt nöjd men det har blivit väldigt mycket svårare att få riktigt bra villkor där numera.

• Gilla
D-bug
  • Laddar…
mexitegel skrev:
@marko_b: Hur lyckades du få ner 1-åringen så lågt men inte 3-månaders? Just nu ligger de på i princip samma räntesats oprutat.
Om jag inte minns helt tokigt så för 3-4 år sedan var skillnaden nästan en procent-enhet... Alltså 1 åringen var 1% lägre än 3mån.
Marknaden hade då prisat in en rejäl sänkning

Ja, det minns jag också. Men på handelsbankens hemsida står det följande:

Bindningstid * Räntesats Bunden till Senaste förändringen
3 månader 2,66% 2014-09-01 -0,16% 2013-12-18
1 år 2,64% 2015-04-30 -0,14% 2013-12-18

Dvs, den marknadsförda räntan är i princip desamma för 3mån och 1 år. Jag var mest nyfiken på vad orsaken skulle kunna vara att man rabatterar 1-åringen mer än 3-månaders?

3 Månader
1) 2.19% 2) förfaller 2014-08-28 3) Swedbank 4) 1,6M 5) cust3000

Vi förhandlade 50 punkter under listräntan i ett år.

daddydj skrev:
Marknaden har redan räknat in en sänkning i sommar och en i höst så det är väl därför som 1-åringen ser attraktiv ut nu men kanske inte lika het i höst.

Jag har kört en sväng med min bank SEB och landade denna gång på 95 punkters påslag på deras upplåningsränta. Inte särskilt nöjd men det har blivit väldigt mycket svårare att få riktigt bra villkor där numera.
Om du eller din partner är med i TCO eller Ledarna så är det 90 punkter som gäller. Inte alltid banken informerar om detta..

1) 2,63 % 2) 2014-05-30 3) Nordea 4) <1 mkr 5) jewhanlinder 6) 7) 2014-07-02

Ni som har lån hos SEB, är det upplåningsräntan plus påslaget ni betalar för eller är det den effektiva räntan?
Vi bytte bank nyss till SEB, men när vi fick villkorspapprena så stod även den effektiva räntan (som är något högre).

Vi har påslag 0,8 på upplåningsräntan både på villalånet och lånet på fritidshuset.
För den effektiva räntan så blir påslagen 0,93 på villalånet och 1,54 för lånet på fritidshuset!!!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.