564 192 läst ·
2 310 svar
564k läst
2,3k svar
Vad har ni för bolåneränta?
Det kan ju bero på att "Daniel 20 år utan sparande" visar att han inte vet vad han pratar om när han bestämt vill ha de villkoren, inte något annat.Kukilon skrev:
Kan du omvänt motivera varför de skulle få en bra ränta på ett sånt lån om du är den som ska låna ut till de förutsättningar som nämns ovan?bra-byggare skrev:Bankerna vill också att man har så stora lån som det bara är möjligt under ens egna förutsättningar. Ett litet lån kostar lika mycket att administrera som ett stort lån och desto mer pengar till banken in ränta.
Jag känner till personer som hade höga fasta inkomster, stort sparande, inga tidgare lån på huset (inga andra lån heller), hus som var värt över 4 milj, och ville av olika skäl låna 100 000kr och fick enbart riktigt usla erbjudanden av alla banker de frågade. Bankerna tyckte inte att de var några bra kunder så de fick skamerbjudanden.
Medlem
· Västra Götaland
· 55 inlägg
För att de ska bli meningsfullt med djupare information så som lön och andra parametrar så skulle de behövas många fler personer som anmäler sina uppgifter. Men ju mer som ska anse desto fler tror jag orkar eller vill redogöra för sina lånevillkor här. Jag stör mig bet på att det blir lite av en "skrytlista", för mig var det otroligt peppande och nyttigt att se att andra hade bättre villkor bör mitt möte med banken. Så tack Per för att du håller listan uppdaterad, och tack till alla som redovisar sina räntor. Fortsätt med detta!
För mig låter det märkligt att folk skulle "skryta" på ett anonymt forum, vad skulle anledningen vara? Det är väl alltid intressant att kunna göra en benchmarking, precis som när du skall löneförhandla är det intressant att höra vad andra tjänar, så är det väl intressant att kolla vad andra har fått för räntor. Självklart så blir det missvisande till viss del, men detta är väl bättre än ingen jämförelse alls.
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 3 996 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 3 996 inlägg
Vad har du för skumt bankkontor Per? jag har aldrig behövt påpeka räntan och hittills har den följt avtalet, vår nya ränta är 3,36. Jag skulle säga upp lånet omedelbart om de inte ens klarar att hålla avtalet. (eller var det för att du just förhandlat en sänkning av pålägget?)Per Eskilsson skrev:
Det är till och med så att vi av någon konstig anledning fick lite bättre än vi förhandlade, enligt mailkonversation när vi skulle teckna kom vi fram till 0,53 påslag, men när du räknade baklänges i denna tråd skrev du 0,5 vilket gjorde mig lite fundersam, men eftersom vi har 3,36 nu verkar du ju ha helt rätt i att det är just 0,5 vi har. Jag minns inte att vi förhandlade på plats när vi skrev på pappren, så jag tror det blev en miss, till min fördel för en gångs skull.
/U
Administrator
· Skåne
· 6 701 inlägg
Då har jag flyttat upp dig i listan ullberg.
Redigerat:
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 3 996 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 3 996 inlägg
Tyvärr redan 1:a deceber i år (eller om det nu avrundas till närmsta räntejusteringsdatum, vi tecknade hur som helst 2010-12-01), om man läser utsagorna hos dem som förhandlat räntan lite mer nyligen än vi gjorde verkar det svårt att nå samma nivåer igen...Per Eskilsson skrev:
Jag har dock redan bestämt mig för att inte låta besväret att byta bank stoppa mig, erbjuder någon så mycket som 0,01 lägre ränta tar vi den banken istället, inte för att det är värt det (vid 0,01 är det nog inte det) utan för att det ska löna sig för banken att vara billigast (ja ja, jag vet att inte mitt lilla lån gör någon skillnad, men jag kan inte göra mer än att dra mitt stå till stacken)
/U
EDIT: och jag märkte inte att du hittade svaret tidigare, utan citerade glatt ditt redigerade ilägg
Var och pratade med swedbank då våra lån ska läggas om. De erbjöd 0,65 procentenheters rabatt på tremånadersräntan vilket innebär en ränta på 3,5%. Vi ska höra med ett par banker till om de kan pressa detta en bit till. Vad tror ni, borde det gå att få ett bättre bud?
Som bakgundsfakta så har vi ett hus som är värderat till 2,5 miljoner med ett lån på 1,8 miljoner.
Som bakgundsfakta så har vi ett hus som är värderat till 2,5 miljoner med ett lån på 1,8 miljoner.
Sänktes från 3,68 till 3,51 så nu vill jag upp i listan! Tycker jag ligger pinsamt dåligt till.Per Eskilsson skrev:
Administrator
· Skåne
· 6 701 inlägg
Nu har jag uppdaterat listan. Du tog en placering. 
Administrator
· Skåne
· 6 701 inlägg
Tack larsg, Listan är nu uppdaterad.
Verktygstokig
· Norrbotten
· 879 inlägg
3-år
1) 3,70% 2) 2015-03-14 3) Swedbank 4) 0,5mkr 5) K_arlstrom
Då jag inte kom med förra gången
1) 3,70% 2) 2015-03-14 3) Swedbank 4) 0,5mkr 5) K_arlstrom
Då jag inte kom med förra gången
Administrator
· Skåne
· 6 701 inlägg
Nu är du med K_arlstrom. Jag ber om ursäkt för att jag missade dig förra gången. Tack för påminnelsen.