mistermister skrev:
Någon som kan ge mig feedback på detta erbjudande. Är detta bra eller skall man pressa på för bättre villkor.
Jag har villalån på 2,5 Mkr. Bank SHB
3 mån 3,64%
1 år 3,38%
2 år 3,29%
Om du jämför med vad andra SHBare har rapporterat in i genomsnitt på #sägdinränta så är ditt erbjudande ganska bra, men jag är inte så säker på att det är så många SHB-kunder som har rapporterat in. Jämför du med vad SEB-kunderna har rapporterat in så är det dåligt.

timmelstad skrev:
Det enda som är BÄTTRE för att kunna jämföra är mer kundspecifik info, och den vill man som enskild individ sällan lämna ut av förklarliga skäl.
Varför skulle du inte kunna lämna ut kundspecifik info - som t.ex. vilken lön du har, och om du är sparsam eller slösaktig, har aktier eller inte? Visst kan jag förstå om de som skriver under fullständigt namn vill vara återhållsamma med privata detaljer, men flertalet gör ju faktiskt inte det. Och den som vill delta i diskussionen anonymt kan väl skapa sig ett extra användarkonto för det här ämnet. Dessutom är det ju endast grova uppgifter kring lön och ekonomiskt tillstånd som behövs.

Antingen håller man det på en enkel och basic nivå som alla kan hantera och relatera till, eller så låter man bli, tycker jag.
Visst. Då blir det en i princip oanvändbar inventering av räntesatser. Då bör emmellertid också alla frågor av typen "är det här en bra ränta?" besvaras med att det är oklart. Och det var där den här diskussionen började.

Många vill inte lämna ut uppgifter om lånets storlek och ännu färre vill lämna ut uppgifter om lön. Det blir för känsligt helt enkelt och det måste man respektera.

Det bankerna verkar bry sig mest om av allt är att du har en stabil cash flow så att du kan betala dina räntor månad efter månad, år efter år. Helst vill de inte att du ska amortera överhuvudtaget utan bara fortsätta låna av dem. Det är ju det de tjänar pengar på.

Belåningsgraden verkar inte ha så stor betydelse som man skulle kunna tro. Jag tror att inte att det är någon skillnad på bolånerabatterna på en familj som lånar 35% av husets värde eller 70%.

Skillnaden i rabatten kommer sig av hur bra du lyckas pruta, inget annat. Och det är alltid lättare att få till en bra deal som ny kund än som gammal. Man tjänar inget på att vara trogen sin bank.

Per Eskilsson skrev:
Många vill inte lämna ut uppgifter om lånets storlek och ännu färre vill lämna ut uppgifter om lön. Det blir för känsligt helt enkelt och det måste man respektera..
Visst. Man kan inte tvinga av folk informationen. Däremot tycker jag att informationen borde efterfrågas för att höja nyttan med tråden. Är informationen känslig, och efterfrågas inte - så är det ju rätt givet att den inte kommer fram.

Då blir det precis som på jobbet. Arbetsgivaren tjänar på att ingen vill jämföra sin lön. Här är emellertid ett anonymt internetforum (för den som vill vara anonym) och du kan lämna tillräckligt med information för att andra ska kunna värdera vad du uppnått, men utan att behöva lämna ut dig själv.
- Du själv tjänar förstås inget på att berätta om dina nivåer. Men ju fler som delar med sig desto bättre blir kunskapsbasen om vilka mål man realistiskt borde kunna nå i en förhandling. "Sharing is caring" osv :)

bjogul skrev:
Visst. Man kan inte tvinga av folk informationen. Däremot tycker jag att informationen borde efterfrågas för att höja nyttan med tråden. Är informationen känslig, och efterfrågas inte - så är det ju rätt givet att den inte kommer fram.

Då blir det precis som på jobbet. Arbetsgivaren tjänar på att ingen vill jämföra sin lön. Här är emellertid ett anonymt internetforum (för den som vill vara anonym) och du kan lämna tillräckligt med information för att andra ska kunna värdera vad du uppnått, men utan att behöva lämna ut dig själv.
- Du själv tjänar förstås inget på att berätta om dina nivåer. Men ju fler som delar med sig desto bättre blir kunskapsbasen om vilka mål man realistiskt borde kunna nå i en förhandling. "Sharing is caring" osv :)
Jag har två synpunkter på det där.
Det första är att folk inte kommer delge helt korrekta och fullständiga uppgifter, vilket gör att de blir missvisande. Det andra är att det i slutändan inte är helt relevant. Det som är relevant skiljer från kreditgivare till kreditgivare och på objekt och kreditgivarens "dagsform" och riktlinjer som ständigt förändras.

Du förutsätter med det där resonemanget att alla som har ett hus på 2 miljoner som är belånat till 1,5 miljoner, en bil, 2 barn och en 2 fasta jobb med hushållsinkomst om 50 000 i månaden är jämförbara med varandra.

Inget kunde vara längre från sanningen. Därför är detta överdrivna efterfrågande av MER INFORMATION helt meningslöst.

Nu fick vi en sänkning med 0,2% så vårt ser ut så här;

1) 3,46% 2) 2012-03-21 3) SEB 4) 2,25 mkr 5) jackt 6) +0,60

timmelstad skrev:
Jag har två synpunkter på det där.
Det första är att folk inte kommer delge helt korrekta och fullständiga uppgifter, vilket gör att de blir missvisande. Det andra är att det i slutändan inte är helt relevant. Det som är relevant skiljer från kreditgivare till kreditgivare och på objekt och kreditgivarens "dagsform" och riktlinjer som ständigt förändras.

Du förutsätter med det där resonemanget att alla som har ett hus på 2 miljoner som är belånat till 1,5 miljoner, en bil, 2 barn och en 2 fasta jobb med hushållsinkomst om 50 000 i månaden är jämförbara med varandra.

Inget kunde vara längre från sanningen. Därför är detta överdrivna efterfrågande av MER INFORMATION helt meningslöst.
Det där är att tillskriva mig synpunkter jag inte har. Jag förväntar mig inte att de som har samma hushållsinkomster och i övrigt samma förutsättningar kommer att få samma ränta. Däremot tycker jag att de som har samma förutsättningar har ett befogat krav att försöka uppnå lika goda villkor.

Och omvänt tycker jag det är rimligt att en bank - som arbetar marknadsmässigt - kan erbjuda bättre villkor till den kund som utgör låg risk, än till den som utgör en hög risk. Jag har alltså inga problem med att acceptera att Stefan Persson (HM) får bättre ränta än jag, och skulle ha velat veta ifall någon av de som har toppenvillkor i den här tråden är sådana att vi inte är jämförbara...

Med ditt resonemang blir ju all information meningslös att efterfråga. Varför utgår du från att folk i nuläget redovisar korrekta uppgifter när endast räntan redovisas?

Jag lägger omedelbart ner den här diskussionen då du uppenbarligen inte kan ta in argument utan att bemöta dem nedlåtande OCH MED VERSALER! :thumbdown:

Vi fick en sänkning idag till 3.31 på vårt 3 mån hos SEB. <1msek. Marginalen ligger kvar till 2013-02.

bjogul skrev:
Det där är att tillskriva mig synpunkter jag inte har. Jag förväntar mig inte att de som har samma hushållsinkomster och i övrigt samma förutsättningar kommer att få samma ränta. Däremot tycker jag att de som har samma förutsättningar har ett befogat krav att försöka uppnå lika goda villkor.

Och omvänt tycker jag det är rimligt att en bank - som arbetar marknadsmässigt - kan erbjuda bättre villkor till den kund som utgör låg risk, än till den som utgör en hög risk. Jag har alltså inga problem med att acceptera att Stefan Persson (HM) får bättre ränta än jag, och skulle ha velat veta ifall någon av de som har toppenvillkor i den här tråden är sådana att vi inte är jämförbara...

Med ditt resonemang blir ju all information meningslös att efterfråga. Varför utgår du från att folk i nuläget redovisar korrekta uppgifter när endast räntan redovisas?

Jag lägger omedelbart ner den här diskussionen då du uppenbarligen inte kan ta in argument utan att bemöta dem nedlåtande OCH MED VERSALER! :thumbdown:
Jag håller till stor del med dig. Det blir ju snarare en "skryttråd" och jag kan tänka mig att många banktjänstemän skrattar "Daniel 20år utan sparande" rakt upp i ansiktet när de dyker upp på banken och bestämt vill ha 1v STIBOR plus 0,5% påslag.

A
Per Eskilsson skrev:
Många vill inte lämna ut uppgifter om lånets storlek och ännu färre vill lämna ut uppgifter om lön. Det blir för känsligt helt enkelt och det måste man respektera.

Det bankerna verkar bry sig mest om av allt är att du har en stabil cash flow så att du kan betala dina räntor månad efter månad, år efter år. Helst vill de inte att du ska amortera överhuvudtaget utan bara fortsätta låna av dem. Det är ju det de tjänar pengar på.

Belåningsgraden verkar inte ha så stor betydelse som man skulle kunna tro. Jag tror att inte att det är någon skillnad på bolånerabatterna på en familj som lånar 35% av husets värde eller 70%.

Skillnaden i rabatten kommer sig av hur bra du lyckas pruta, inget annat. Och det är alltid lättare att få till en bra deal som ny kund än som gammal. Man tjänar inget på att vara trogen sin bank.
Bankerna vill också att man har så stora lån som det bara är möjligt under ens egna förutsättningar. Ett litet lån kostar lika mycket att administrera som ett stort lån och desto mer pengar till banken in ränta.

Jag känner till personer som hade höga fasta inkomster, stort sparande, inga tidgare lån på huset (inga andra lån heller), hus som var värt över 4 milj, och ville av olika skäl låna 100 000kr och fick enbart riktigt usla erbjudanden av alla banker de frågade. Bankerna tyckte inte att de var några bra kunder så de fick skamerbjudanden.

Per Eskilsson skrev:
3 månaders:
1) 3,28% 2) 2012-06-20 3) SEB 4) 1 mkr 5) semla 6) +0,42*, lånet går ut januari 2013
1) 3,37% 2) 2012-05-28 3) Swedbank 4) 2 mkr 5) Claes Hemberg
1) 3,40% 2) 2012-05-28 3) Swedbank 4) 1,232 mkr 5) vectrex*
1) 3,46% 2) 2012-05-28 3) Swedbank 4) 2,3 mkr 5) FOS
1) 3,46% 2) 2012-06-20 3) SEB 4) 2,25 mkr 5) jackt 6) +0,60
1) 3,46% 2) 2012-06-20 3) SEB 4) 3,9 mkr 5) Per Eskilsson 6) +0,60
1) 3,47% 2) 2012-03-21 3) SEB 4) 3 mkr 5) peterhjalmarsson 6) +0,41
1) 3,56% 2) 2012-03-21 3) SEB 4) 1 mkr 5) ullberg 6) +0,50
1) 3,63% 2) 2012-03-21 3) SEB 4) 1,025 mkr 5) Mikael66*
1) 3,68% 2) 2012-03-21 3) SEB 4) 1,5 mkr 5) MathiasS 6) +0,65
1) 3,70% 2) 2012-05-02 3) Nordea 4) 3 mkr 5) Anders73
1) 3,75% 2) 2012-05-27 3) Nordea 4) 1,5 mkr 5) tobbe72
1) 3,80% 3) 2012-04-01 3) Handelsbanken 4) 800 tkr 5) Elisabeth K*
1) 3,85% 2) 2012-05-28 3) Swedbank 4) 787 tkr 5) Pingvinpalatset*
1) 3,85% 2) 2012-05-01 3) Handelsbanken 4) 100 tkr 5) thestrut
1) 3,88% 2) 2012-03-21 3) SEB 4) 1,1 mkr 5) Bricco 6) +0,90
1) 3,90% 2) uppgift saknas 3) Danske Bank 4) 1 mkr 5) hecke
1) 4,00% 2) 2012-05-29 3) Sparbanken Alingsås 4) 210 tkr 5) Pingvinpalatset*
1) 4,00% 2) 2012-05-01 3) Handelsbanken 4) 2,9 mkr (ca 80% belåningsgrad) 5) ZNK
1) 4,04% 2) 2012-04-28 3) Swedbank 4) 3 mkr 5) emmanicke
1) 4,13% 2) 2012-05-09 3) Handelsbanken 4) 480 tkr 5) DanielF
1) 4,14% 2) uppgift saknas 3) Handelsbanken 4) 1,5 mkr 5) KattisN
1) 4,20% 2) uppgift saknas 3) Skandiabanken 4) 3,65 mkr 5) Anders Borg
1) 4,35% 2) 2012-02-28 3) Swedbank 4) 200 tkr 5) Micofido
peterhjalmarsson, ullberg, Mikael66, MathiasS, Bricco, Micofido,

Vad har ni för ränta nu efter er ränta justerades den 21 mars? Dubbelkolla på internetbanken. Min överenskomna rabatthöjning slog inte igen per automatik. Jag var tvungen att gå in på banken och påtala felet.

Kukilon skrev:
Jag håller till stor del med dig. Det blir ju snarare en "skryttråd" och jag kan tänka mig att många banktjänstemän skrattar "Daniel 20år utan sparande" rakt upp i ansiktet när de dyker upp på banken och bestämt vill ha 1v STIBOR plus 0,5% påslag.
Jag kan tänka mig att många tröttnar på att berätta om sina räntor, när det finns massa avundsjuka människor som anser det vara skryt.

Hos SEB där jag är kund binds samtliga kunders 3-månadersränta samma dag oavsett när man tecknar lånet. Om du exempelvis tar lånet 1 mars så ändras inte räntan nästa gång 1 juni vilket borde vara rimligt utan istället binds räntan om 21 mars vilket är det datum SEB bestämt att alla räntor ska ändras. Det här gör mig lite misstänksam och SEB gjorde mig inte besviken! Läs vidare...

Hos SEB utgår man från deras upplåningsränta och får sedan ett individuellt påslag på denna. Problemet med denna modell, som jag egentligen tycker är ganska bra, är att det är SEB som till 100 % styr sin upplåningsränta. Jag har hållit koll på deras redovisade upplåningsränta den här veckan och 20 mars var den 2,80 %, 21 mars hade den hastigt men mindre lustigt hoppat upp till 2,86 % vilket är den högsta noteringen på ett par veckor. 0,06 % låter kanske inte som så mycket att bråka om men gångra detta belopp med samtliga kunders 3-månaderslån så lär det bli några miljoner rakt ner i SEB-kassan varje dag under tre månader framöver. Jag missade att kolla igår men idag har upplåningsräntan sjunkit till 2,83 % så SEB prickade verkligen mitt i prick med sin upplåningsränta den här gången. Högst när det gäller!

-MH- skrev:
Jag kan tänka mig att många tröttnar på att berätta om sina räntor, när det finns massa avundsjuka människor som anser det vara skryt.
Snacka om att vara defensiv. Det var inte alls riktat mot dig utan snarare bara ett exempel på räntevillkor som många andra inte kan komma i närheten av. Tycker snarare att det är kul om folk kan få till bra villkor men för att det ska underlätta för andra så behövs helt enkelt bättre information.

Jag tycker det är en intressant tråd och bra av Per att orka sammanställa alla räntor på första sidan så man får en bra överblick när vi nu funderar på vad vi ska göra med en stor del av lånet. Jag är tveksam om det skulle ge så mycket om man började blanda in inkomst utan att då redogöra för belåningsgrad, eventuell amortering, sparande eller andra åtaganden i banken, alla andra utgifter, övriga lån etc vilket skulle bli väldigt svårt att sammanställa på ett enkelt sätt.

Till stor del tror jag det handlar om förmågan att förhandla oavsett övriga parametrar. Men jag skulle vara den första att tycka att det vore väldigt intressant att analysera vilka parametrar som påverkar lånevillkor och ränterabatter om ett fullständigt underlag fanns tillgängligt för tillräckligt många kunder. Låter förmodligen helt knäppt men har man jobbat med dataanalys så vet man hur mycket intressant man kan få fram med tillräckligt mycket data och rätt metoder.:D

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.