magda136 magda136 skrev:
Då har första buden kommit från bankerna.
Swedbank kunde ge 0,43 i rabatt så dom är ute ur leken.
SEB har givit mig bud på 0,70 i rabatt så dom ligger faktiskt bra till.

Ska till LF också, får se hur det går. Någon som tror att dom kan matcha SEB?
0,70 borde ge 1,34 med dagens listpris och det är ju ganska bra. Mycket bättre än jag fick hos dom.
LF verkar verkar ha väldigt olika beroende på region, ska bli spännande att höra vad dom ger
 
  • Gilla
magda136
  • Laddar…
magda136 magda136 skrev:
Då har första buden kommit från bankerna.
Swedbank kunde ge 0,43 i rabatt så dom är ute ur leken.
SEB har givit mig bud på 0,70 i rabatt så dom ligger faktiskt bra till.

Ska till LF också, får se hur det går. Någon som tror att dom kan matcha SEB?
Vilka krav ställde SEB på dig?
Vill de ha in alla möjliga sparanden eller räckte det med lön?
Och inte minst, generell ränterabatt på alla bindningstider eller har du bara kollat på rörlig?
 
M maglag skrev:
Vilka krav ställde SEB på dig?
Vill de ha in alla möjliga sparanden eller räckte det med lön?
Och inte minst, generell ränterabatt på alla bindningstider eller har du bara kollat på rörlig?
Vi är redan (hel)kunder på SEB. Och rabatten är på rörlig, hon sade bara kort att vi kunde få typ 1,59 på treåringen men sen pratade vi bra rörligt. Hur tänker du om bindning menar du?
 
Vi kommer gå vidare med Swedbank för vår del och då fick vi generell rabatt 0.54 på alla bindningstider.
Motsvarande hos SEB var 0.5 men med möjlighet att förbättra rörliga en skvätt.

Det väcktes en liten förhoppning om att du hade fått 0.7 i generell rabatt vilket hade gjort att SEB hade fått chansen en gång till.
 
Mycket märkligt med SEB.
Pratade med dom för 3 veckor sen och trots att vi gick samman 4st bolånekunder så erbjöd dom oss 0.55% rabatt på listpriset.
Vilket skulle innebära att dom fått 2st helt nya kunder samt att dom skulle fått behållit 2st kunder.
SBAB erbjuder oss nu 1,34 utan att vi slår oss samman.
Hur tänker SEB?
Kan säga att jag la ner tid på att få ner det också från 0,5 till 0,55%.
Dom erbjöd oss nämligen direkt -0,5% då tänkte jag att det här borde man kunna få ner till minst 0,7% så dom matchar SBAB, men icke.
Det komiska är också att samtliga har lån som ligger på under 70% belåning och med goda inkomster.
 
Eftersom en i vårat hushåll är bankanställd så är det kanske inte helt rättvist att jämföra, men vi har 0,25% på vårt bundna huslån :)
 
Solari Solari skrev:
Eftersom en i vårat hushåll är bankanställd så är det kanske inte helt rättvist att jämföra, men vi har 0,25% på vårt bundna huslån :)
Och vad är det du vill säga med det? Att vi alla borde skaffa oss bankanställda i hushållet...?
 
  • Gilla
Stringfellow Hawke
  • Laddar…
Solari Solari skrev:
Eftersom en i vårat hushåll är bankanställd så är det kanske inte helt rättvist att jämföra, men vi har 0,25% på vårt bundna huslån :)
Oj det är ju fantastiskt bra, Grattis!
Men med en sån låg ränta får ni förmånsbeskattning då?
 
magda136 magda136 skrev:
Och vad är det du vill säga med det? Att vi alla borde skaffa oss bankanställda i hushållet...?
Tja, tråden handlar ju om vad man har för ränta så det var väl det jag ville säga...
Vad vill du säga med din kommentar?
 
Mr Steed Mr Steed skrev:
Oj det är ju fantastiskt bra, Grattis!
Men med en sån låg ränta får ni förmånsbeskattning då?
Ja det stämmer, så lite högre blir det i praktiken.
 
magda136 magda136 skrev:
Då har första buden kommit från bankerna.
Swedbank kunde ge 0,43 i rabatt så dom är ute ur leken.
SEB har givit mig bud på 0,70 i rabatt så dom ligger faktiskt bra till.

Ska till LF också, får se hur det går. Någon som tror att dom kan matcha SEB?
LF har kommit med ett bud på 1,29 (dvs 0,74 punkter rabatt). Förhandlingarna går vidare!
 
Vad får du hos SBAB?
 
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Vad får du hos SBAB?
Typ 1,34 eller 1,36 har jag för mig.
 
Redigerat:
K KumlaEkeby skrev:
Mycket märkligt med SEB.
Pratade med dom för 3 veckor sen och trots att vi gick samman 4st bolånekunder så erbjöd dom oss 0.55% rabatt på listpriset.
Vilket skulle innebära att dom fått 2st helt nya kunder samt att dom skulle fått behållit 2st kunder.
SBAB erbjuder oss nu 1,34 utan att vi slår oss samman.
Hur tänker SEB?
Kan säga att jag la ner tid på att få ner det också från 0,5 till 0,55%.
Dom erbjöd oss nämligen direkt -0,5% då tänkte jag att det här borde man kunna få ner till minst 0,7% så dom matchar SBAB, men icke.
Det komiska är också att samtliga har lån som ligger på under 70% belåning och med goda inkomster.
Det var liknande för mig när jag förhandlade för 1 månad sen hos SEB och skulle förnya mitt lån, de gav 0,51 i rabatt med en gång.. Ringde å tjatade lite på dom och allt dom kunde göra i telefon var att ge 0,54.. Men de va jag inte nöjd med så mailade med min bankman och efter några mail och en del argument fick jag till slut 0,64 i rabatt, dvs 1,4%. Men är inte helt nöjd med tanke på att jag låg mellan 1,01-1,09% året innan.

Eftersom halva lånet är bundet på 3år (1 år kvar), så kan jag väl inte göra så mycket? Går väl inte att spela ut mot andra banker då? Eller flytta den rörliga delen till någon annan bank och säga att de tar över resten när de andra går ut om 11 månader?
 
SEB verkar helt ha bytt strategi. De var ointresserade av att diskutera ränta i förhållande till listpris (dvs rabatt). Om jag flyttade månadssparande och pensionsförsäkringar tyckte de sig kunna lova 1,41-1,44% rörligt. Detta på under 50% belåning, goda inkomster och hus i Stockholm. Tack och hej, sade jag. SBAB gav direkt 1,28% utan motkrav.
 
  • Gilla
KumlaEkeby och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.