567 583 läst ·
2 310 svar
568k läst
2,3k svar
Vad har ni för bolåneränta?
Känner igen det här så väl. Det var precis därför vi flyttade över samtliga bolån från SEB förra året. Jag stör mig något oerhört på att SEB automatiskt höjer räntan varje gång ett lån löper ut och så måste man ringa (!) och tjata för att få ned räntan till den nivå den hade innan. Och detta trots att vi båda hade varit helkunder i banken i mer än 20 år.T term skrev:SEB verkar helt ha bytt strategi. De var ointresserade av att diskutera ränta i förhållande till listpris (dvs rabatt). Om jag flyttade månadssparande och pensionsförsäkringar tyckte de sig kunna lova 1,41-1,44% rörligt. Detta på under 50% belåning, goda inkomster och hus i Stockholm. Tack och hej, sade jag. SBAB gav direkt 1,28% utan motkrav.
Hos SBAB fick vi bra ränta bums, helt utan jidder eller någon fånig förhandling varje gång lånen läggs om. SEB var inte i närheten räntemässigt, låg drygt 0,2% över och kunde inte matcha när vi berättade om vad SBAB kunde erbjuda. Så hejdå SEB.
Hej!
Ligger i förhandling men Handelsbanken på ett bolån. Har dessvärre ingen annan bank som beviljat oss lån och sitter därför i en svår förhandlingssituation.
Har någon tips på hur vi kan lyckas förhandla ner räntan?
Och den stora frågan. Med tanke på dagsläget, bör vi binda delar eller hela lånet? Och på vilken tid?
Vore oerhört tacksam för input då vi träffar banken redan imorgon.
Med vänlig hälsning
Ligger i förhandling men Handelsbanken på ett bolån. Har dessvärre ingen annan bank som beviljat oss lån och sitter därför i en svår förhandlingssituation.
Och den stora frågan. Med tanke på dagsläget, bör vi binda delar eller hela lånet? Och på vilken tid?
Med vänlig hälsning
Administrator
· Skåne
· 6 811 inlägg
Kör allt på rörligt så blir det enklare för er att byta till annan bank längre fram.
Dela inte upp lånet i flera bindningstider eftersom det i praktiken innebär att ni inte kan/kommer att byta bank så länge ni har det så.
Dela inte upp lånet i flera bindningstider eftersom det i praktiken innebär att ni inte kan/kommer att byta bank så länge ni har det så.
HejI Ina-79 skrev:Hej!
Med vänlig hälsning
Om du inte har för avsikt att sälja inom snar framtid och tycker att du förhandlat bra rabatt, då skulle jag överväga binda det. Då behöver du inte förhandla rabatten igen när den löper ut, vilket det gör om du har rörigt.
I övrigt håller jag med Per, att inte har olika bindningstider.
Lycka till
G Gambino skrev:Hej
Om du inte har för avsikt att sälja inom snar framtid och tycker att du förhandlat bra rabatt, då skulle jag överväga binda det. Då behöver du inte förhandla rabatten igen när den löper ut, vilket det gör om du har rörigt.
Lycka till
Tusen tack för oerhört bra input!Per Eskilsson skrev:
Vi valde rörlig på hela lånet.
Fick 1,3 % i ränta. Ska förhandlas på nytt om 9 månader om vi inte hunnit binda innan dess.
Har du några kommentarer på det?
Med vänlig hälsning,
Tack för input!G Gambino skrev:Hej
Lycka till
Vi blev erbjudna 1,3 på rörligt och hade nog kunnat få samma på bundet i 1-2 år.
Frågan är dock om det är någon idé att binda så "kort". Ska man binda är det kanske mer lurt att göra det på 5 år eller längre?
Vi vet inte riktigt hur vår boendeframtid ser ut och hur länge vi kommer bo kvar i bostaden vi nu köper. Kan hända att vi flyttar till billigare boende utanför stan om ett par år och då är det nog dumt att sitta med stora bundna lån tänker vi. Det är därför vi tänkte att man kanske skulle kunna binda den del som vi säkert kommer ha kvar oavsett boende. Tänker vi rätt?
Med vänlig hälsning,
Administrator
· Skåne
· 6 811 inlägg
Tänk inte ”stora bundna lån”, tänk ”stort bundet lån” eller ”stort rörligt lån”. Min poäng är: Dela inte upp lånet i olika bindningstider, den enda som tjänar på det är banken.
2.04% (Den vanliga) på Swedbank. Det kostar ju 1.200 kr att träffa en bankman så lyckas man pruta något på 750.000 kr så efter 1 år kanske man får tillbaka kostnaden men dess rabatter brukar vara tidsbegränsad. Sen är ju lånesumman inte så hög jmf med övriga i tråden.
1200:-?Coolman skrev:
Det kostar max en timme av din tid att byta till Sbab, då kommer du ner till runt 1.55%, det borde räknas som en bra timpeng.
Mitt lilla ”äventyr” slutade med 0,77 punkter rabatt hos LF samt 15% rabatt på alla försäkringar då vi blir det dom kallar guldkunder. Så rörlig ränta på 1,26 för tillfället. Ca 3000kr/år lägre kostnad än att stanna hos SEB.
Ja man skall inte glömma övriga rabatter och förmåner. LF lämnar som bekant betydande rabatt på försäkringar. SHB har en ganska kraftig ingående livförsäkring som blir många punkter.
Med förbehåll att jag inte vet något om SHB's upplägg så är Livförsäkring som bara är billig om man har banklån inget att föredra.
Säg att du eller din partner blir sjuka. Då blir det svårt att få tecknat en ny livförsäkring och helt plötsligt blir man bunden till banken vare sig man vill eller ej.
I mitt tycke är det bättre att hålla dessa saker skiljda åt.
Säg att du eller din partner blir sjuka. Då blir det svårt att få tecknat en ny livförsäkring och helt plötsligt blir man bunden till banken vare sig man vill eller ej.
I mitt tycke är det bättre att hålla dessa saker skiljda åt.
Bra poäng steviegee, men vi har upplägget att shbs livförsäkring står för halva försäkringsvärdet, därför är det inte en katastrof att i värsta fall tappa den.
SHB löser ut halva värdet på lånet upp till ett visst antal basbelopp om ena partnern dör. För oss är den värd ca tio punkter.
I praktiken är vi alltså försäkrade på så sätt att SHB löser ut barnens arv om jag dör, då vi inte är gifta. Sedan har vi ytterligare försäkring som täcker minskad hushållsinkomst för min partner. I alla exempel dör alltid jag av någon anledning ..
Så OM någon av oss blir sjuk OCH vi vill byta bank, kan vi lösa problemet genom att gifta oss.
SHB löser ut halva värdet på lånet upp till ett visst antal basbelopp om ena partnern dör. För oss är den värd ca tio punkter.
I praktiken är vi alltså försäkrade på så sätt att SHB löser ut barnens arv om jag dör, då vi inte är gifta. Sedan har vi ytterligare försäkring som täcker minskad hushållsinkomst för min partner. I alla exempel dör alltid jag av någon anledning ..
Så OM någon av oss blir sjuk OCH vi vill byta bank, kan vi lösa problemet genom att gifta oss.