567 625 läst ·
2 310 svar
568k läst
2,3k svar
Vad har ni för bolåneränta?
Jag fick 0,71% rabatt av SEB när jag förhandlade delar av mitt bolån september 2016. Hade påslag 0,65 innan så det blev en rejäl försämring. På "gamla" lånen har jag 0,89% i ränta just nu, på omförhandlade lånet är det 1,32%....
Lösvirkesbyggare
· Karlstad
· 287 inlägg
1,21% på 2,6 MSEK. 3 månaders hos SEB. Förhandlat i april. Var inte nöjd med räntan men fick prata med kontorschefen som garanterade att jag verkligen fått bland de bästa räntor deras kunder kunde få, tack vare att jag har mycket lån i mitt företag hos banken. Jag hade så lågt som 0,8 innan förhandling, men banken menade att räntorna hade gått upp en hel del sedan senaste förhandlingen jag hade, dvs 2015.
Har skrivit tidigare om vårt bolån hos HB. Hade 1% i många år (minst 5 år) ända fram till förra året. Lånet har varit helt ränterörligt vilket många här säger att man inte kan ha nuförtiden. I juli förra året gick räntan upp enormt. Ringde kontorschefen som var ny, kom överens till slut om 1,19% vilket han själv la in. Nu när jag kollade lite närmre på lånet ett år senare så är detta också (helt) ränterörligt, ej 3-månaders.. Förmodligen knutet till Stibor? Oavsett har vi nu drygt ett år senare samma ränta. Förhoppningsvis kommer räntan fortsätta att ligga på samma nivå ytterligare många år.
Men, är det någon som jobbar i HB eller annan bank och kan förklara/förstå denna specifika lånetyp, ränterörlighet? Såvitt jag förstår ligger den utanför de vanliga räntorna och förmodar att det kommer nån datapåminnelse vart 5:e år eller så?.
Men, är det någon som jobbar i HB eller annan bank och kan förklara/förstå denna specifika lånetyp, ränterörlighet? Såvitt jag förstår ligger den utanför de vanliga räntorna och förmodar att det kommer nån datapåminnelse vart 5:e år eller så?.
Medlem
· Västra Götaland
· 10 inlägg
Jag håller på och förhandlar med SEB i dagsläget då mitt 3-mån rörliga löper ut i slutet av månaden. Har 1% påslag just nu vilket ger 1,05% ränta. Tyvärr band jag upp halva lånet på 3 år (1,4%), så sitter lite dåligt till i ett år nu? Det dom erbjuder mig är 0,51 rabatt på det rörliga vilket ger 1,53% i ränta, vilket jag inte är nöjd med. Vill ner till minst 1,4%. Några tips på hur jag kan göra?
Edit:
Efter många om och men verkar det som jag får 0,64 i rabatt, dvs 1,4%. Är hyfsad nöjd med det och får förhandla om på riktigt om ett år när båda lånen löpt ut!
Edit:
Efter många om och men verkar det som jag får 0,64 i rabatt, dvs 1,4%. Är hyfsad nöjd med det och får förhandla om på riktigt om ett år när båda lånen löpt ut!
Redigerat:
intressant att följa men viktigt i denna diskussion är vilka belopp som lånas och också om bankerna kräver ytterligare engagemang som t.ex tjänstepension i banken.
Ska binda om vid årskiftet samt i april så dags att börja se sig omkring , men upplever att i mindre städer är rabattnivåerna ganska riggade bankerna emellan
Ska binda om vid årskiftet samt i april så dags att börja se sig omkring , men upplever att i mindre städer är rabattnivåerna ganska riggade bankerna emellan
Nordea kunde idag ge generösa 2.21% på 5 år. "Vi har så dåliga marginaler på femåringen".
Kändes lite som ett hån och i morgon blir det SEB och TCO-rabatten som grundläge innan förhandlingen börjar på riktigt.
1.8 på 5 år känns rätt ok men 1.6 med lite tur känns nog bättre.
Kändes lite som ett hån och i morgon blir det SEB och TCO-rabatten som grundläge innan förhandlingen börjar på riktigt.
1.8 på 5 år känns rätt ok men 1.6 med lite tur känns nog bättre.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 215 inlägg
Bankerna tror uppenbarligen annorlunda än du. Bunden ränta är i första hand att se som en försäkring mot det oförutsedda. Den "ska" alltså vara dyrare under normala omständigheter. Sen kan man förstås som du tro att bankerna har fel, men då ska de ju ha fel med marginal för att du ska tjäna på det.
Eller så tycker man bara att det är skönt att inte behöva bevaka sin ränterabatt varje år och binder för att slippa prata med banksäljaren oftare än nödvändigt. Ett nog så gott skäl!
Eller så tycker man bara att det är skönt att inte behöva bevaka sin ränterabatt varje år och binder för att slippa prata med banksäljaren oftare än nödvändigt. Ett nog så gott skäl!
Hur gör ni andra med värdering av fastigheten inför byte av bank? Jag har ringt ett par banker och dom har gjort en snabb "datorvärdering" som dom kallade det. Den värderingen var ca 500.000 lägre än vad jag fått höra av mäklare för redan ett par år sedan.
Funderar nu på om jag måste ta ut en mäklare för att göra en bankvärdering. Det vill mäklarfirman har 1500-2500kr för och det känns ju lite surt tycker jag.
Funderar nu på om jag måste ta ut en mäklare för att göra en bankvärdering. Det vill mäklarfirman har 1500-2500kr för och det känns ju lite surt tycker jag.
Kontakta fler mäklarfirmor. Jag brukar säga som det är, jag behöver en värdering för att byta bank, vad kostar det? Vissa säger ett pris, dom struntar jag i. Andra vill att deras bankkontakt får kontakta er, vissa gör det helt gratis.
Samma här, flera mäklare gör värderingen gratis över telefon.S Stadsbonden skrev:
Då har första buden kommit från bankerna.
Swedbank kunde ge 0,43 i rabatt så dom är ute ur leken.
SEB har givit mig bud på 0,70 i rabatt så dom ligger faktiskt bra till.
Ska till LF också, får se hur det går. Någon som tror att dom kan matcha SEB?
Swedbank kunde ge 0,43 i rabatt så dom är ute ur leken.
SEB har givit mig bud på 0,70 i rabatt så dom ligger faktiskt bra till.
Ska till LF också, får se hur det går. Någon som tror att dom kan matcha SEB?