567 588 läst ·
2 310 svar
568k läst
2,3k svar
Vad har ni för bolåneränta?
Första året gått och har hittills haft 0,4% rabatt på 3mån rörligt.
Nu har vi värderat upp huset, bättre sparande.
Vi vill ha snittet, 0,48% men banken (swedbank) säger att vi måste bli helkund (pension, försäkringar osv) om vi ska få bättre rabatt än 0,4.
Är det bara att accepter eller någon som har bra argument?
Byta bank kan vi ju också göra men det känns jobbigt i dagsläget.
Nu har vi värderat upp huset, bättre sparande.
Vi vill ha snittet, 0,48% men banken (swedbank) säger att vi måste bli helkund (pension, försäkringar osv) om vi ska få bättre rabatt än 0,4.
Är det bara att accepter eller någon som har bra argument?
Byta bank kan vi ju också göra men det känns jobbigt i dagsläget.
Vad är det som är jobbigt? Do it!! Ring SBAB så slipper du flytta något annat. Eller gå in och kolla på deras hemsida vad du får. Räkna dessutom med 0.1-0.2 %-enheters rabatt första året..
Ja banken tänker bakvänt, de borde fundera vilken ränta och bemötande de ska erbjuda dig för att du ska VILJA bli helkund hos dem. Då kanske den upplevda girigheten skulle försvinna.Tingis skrev:Första året gått och har hittills haft 0,4% rabatt på 3mån rörligt.
Nu har vi värderat upp huset, bättre sparande.
Vi vill ha snittet, 0,48% men banken (swedbank) säger att vi måste bli helkund (pension, försäkringar osv) om vi ska få bättre rabatt än 0,4.
Är det bara att accepter eller någon som har bra argument?
Byta bank kan vi ju också göra men det känns jobbigt i dagsläget.
Renoverare
· Stockholm
· 20 201 inlägg
1.19 fick jag :/
Renoverare
· Stockholm
· 20 201 inlägg
Ränta, hade 1.06 innan så inte helt nöjd. SEB
Renoverare
· Stockholm
· 20 201 inlägg
Jag gick in med ett påslag med 0.7 från upplåningräntan, det hade varit Nice idag
Ja verkligen, jag har bytt bort SEB för villan men startade på ett påslag 0,42 som de höjt vid varje förhandling. (Lånet uppdelat på många delar så förhandling ett par ggr om året) 0,42 blev 0,48, 0,55, 0,70, 0,90 osv. Nu på slutet eskalerade det och när de inte kunde gå under 1,70% i ränta blev det SBAB istället där jag har 1,26 % bundet på två år.AndersMalmgren skrev:
Nyligen sålt huset och köpte lägenhet inne i stan istället. (Väldigt centralt).
Hamnar dock över 50% belåning så får lite amorteringskrav på det hela. Verkar som att banken vill kompensera för det och får nu ytterligare lite rabatt jämfört med tidigare, och kommer nu ligga på 1,15% i rörligt. Bara att tacka och ta emot antar jag...
Hamnar dock över 50% belåning så får lite amorteringskrav på det hela. Verkar som att banken vill kompensera för det och får nu ytterligare lite rabatt jämfört med tidigare, och kommer nu ligga på 1,15% i rörligt. Bara att tacka och ta emot antar jag...
Jag förstår inte vad du menar, vill du ha hjälp att sänka räntan? 1.15% är ju otroligt bra, så jag hade varit nöjd. Har själv lägre ränta men det tog egentligen orimligt mycket energi för att nå. SEB har tydligen börjat vara lite mer medgörliga på sistone, vilken bank har du?
Det var bara en reflektion. Jag har Ålandsbanken, är mycket nöjd för övrigt.T TreeView skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 10 inlägg
Har du förhandlat med SEB den senaste tiden? Mitt påslag på 1% (dvs 1,09% ränta) går ut snart och ska förhandla om 1 månad.. Förstår att jag inte kommer kunna ligga på samma nivå sen men vill ju försöka hålla kvar de så lågt som möjligt!T TreeView skrev:
Jag pratade med SEB igår, de kunde ge 0,74 i rabatt "och det är det mesta vi kan ge, det är vad våra allra bästa kunder får". Då hamnade räntan på 1,30. Totalt närmare 8 M lån, två fastigheter, ca 60% belåningsgrad.
