ojohano skrev:
Fick 1.32 av SEB idag. Har endast lönekonto hos dem. Hade 0.92 innan förhandlingen.
Hur stor lånesumma? Fick du förslag på längre bindningstid också? Till vilken ränta?

2,9milj 65% belåning
Frågade endast efter 3månaders

1.22 via Nordea 3 månaders rörligt. 55% belåningsgrad

Lånat 1.7milj
Ränta idag 0,509%

Efter en fajt mellan SHB och SEB blev det till slut SEB som fick oss som kunder. Bollade dem mot varandra med start på ca 1,35 ner till 1,19 %. Rörligt, rabatt i två år. Vi kommer få sätta en stor del av våra pengar hos dem, men de tvingar en inte att sälja av fonder och aktier, så detaljerna är väl upp till diskussion. Utöver det lönekonto med kort, inga andra krav. Ganska stort lån och hög skuldkvot, men relativt låg belåningsgrad (55, 60 %).

Ett av bolånen behöver förhandlas om så jag kontaktade min jättejättebra bankman. Då visar det sig att han gått i pension. Dålig stil asså :) Så nu kommer jag få en ny bankkontakt som säkert inte har samma humor som gamle Gunnar hade och som alldeles troligen ger sämre villkor.... Skit också... (har idag 0,80 i påslag på deras upplåningsränta.)

Excel
magda136 skrev:
Ett av bolånen behöver förhandlas om så jag kontaktade min jättejättebra bankman. Då visar det sig att han gått i pension. Dålig stil asså :) Så nu kommer jag få en ny bankkontakt som säkert inte har samma humor som gamle Gunnar hade och som alldeles troligen ger sämre villkor.... Skit också... (har idag 0,80 i påslag på deras upplåningsränta.)
Du kommer få förslag på ca 1.5% av skitbanken SEB. Banken har också skrotat upplåningsräntan. De var helt enkelt för transparanta....

Blev erbjuden 1,29 i rörlig i ett mail, har inte pratat med bankpersonen. Dvs 2,00-1,29=0,71 i rabatt. Ganska stor försämring mot dagens 0,92 i ränta...

Jag tar ut 15 000 i tjänstepension som jag förvaltar i SEB, mitt bolag sina intäkter och vinst i banken, etc. De kan ändå inte ge mig mer än 1.3% i ränta. Vad gör jag för fel och ni rätt?

AndersMalmgren skrev:
Jag tar ut 15 000 i tjänstepension som jag förvaltar i SEB, mitt bolag sina intäkter och vinst i banken, etc. De kan ändå inte ge mig mer än 1.3% i ränta. Vad gör jag för fel och ni rätt?
Vill du inte ha lägre ränta? ;)

AndersMalmgren skrev:
Felet du gör är att du inte byter bank. Först när du är seriös med att byta bank (och verkligen gör det) överväger din befintliga bank att behålla dig som kund och eventuellt kontrar med bättre ränta.

Excel
Per Eskilsson skrev:
Felet du gör är att du inte byter bank. Först när du är seriös med att byta bank (och verkligen gör det) överväger din befintliga bank att behålla dig som kund och eventuellt kontrar med bättre ränta.

Bygga Hus borde skapa en rapporteringsfunktion för byte av bank.

Mata in gammal ränta och namn på bank och ny ränta och namn på bank. På så sätt visas genomsnittlig besparing och vilken bank som ger det bästa erbjudandet.

• Gilla
magda136 och 1 till
  • Laddar…
Excel skrev:
Du kommer få förslag på ca 1.5% av skitbanken SEB. Banken har också skrotat upplåningsräntan. De var helt enkelt för transparanta....
Jag fick 0,71 punkter rabatt på listpriset. Det var inte förhandlingsbart... Eftersom det endast var 10% av huslånet det halide accepterade jag utan att bråka. Just nu... Om ett år ska de andra 90% av lånen förhandlas om så då blir det ingående undersökningar och förhandlingar med flera banker.

Jag ska förnya mitt lån efter 2 år. Det handlar om bunden ränta i 3 månader. I nuläget har jag 0,97% och räntan uppdaterades igår (från 1,02 till 0,97).

Tänkte att jag var smart som inväntade den "senaste" räntan och då blev den alltså 0,97% (0,07 i upplåningsränta + 0,90 i påslag för banken).

Det bästa dom vill erbjuda mig nu är 1,55% vilket dom håller fast vid och jag tycker är en väldigt kraftig höjning. Siffrorna jag jämför är ju baserat från dagen innan och det innebär ett påslag på uppåt 60%.

Tycker det är konstigt att bankerna kan göra hur som helst. Exempelvis finns det ju regler som reglerar hur mycket man får höja hyran.

Rör sig om SEB.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.