Tack för tipset! Kan få ett förmånligt studentpris. Inget som jag helst vill skylta med till banken, även om jag räknar med min inkomst utöver studierna.

Excel
SEB kommer höja mig från 0,89%till 1,49% detta pga kapitaltäckningskrav.

Jag är inte intresserad att hjälpa SEB att täcka upp sin dåliga kapitaltäckning. :p

För att optimera och få ut maximal rabatt blir det följande upplägg:

Danske får bolånet på 1,29% (SACO rabatt)

Länsförsäkringar får vardagsekonomin: lönekontot, kontokort mm. Detta ger ytterligare 20% rabatt på mina försäkringar vilket motsvarar ca 25 punkter justerat för ränteavdrag.

Skandia får bolåneskydd i form av livförsäkring. (rabatt via jobbet) denna lösning var dessutom billigare än SEB bolåneskydd. Bra att dessutom klippa navelsträngen till långivaren.

ISK och aktiedepå går till Nordnet eller Avanza.

Tycker jag har fått ihop detta väldigt bra!

• Gilla
MRK och 1 till
  • Laddar…
Så, SEB höjer efter sin tidigare drive med låga räntor för att ragga kunder? Känns bra att jag valde låsning till Stibor3m trots aTT det inte var lägst just då.

Att Åsa till något som bankerna inte kan påverka tycks vara enda sättet att slippa byta bank varje år? Ja, eller långa bindningstider då.

Excel
Vem är Åsa?

ullberg
Verkar vara lite autocorrect inblandat, jag gissar: "Att låsa till något som bankerna inte kan påverka..."

och ja -MH-, du har uppenbart gjort rätt, önskar det var möjligt att följa i dina spår idag...

Excel
Ja, att byta bank är numera inte så jobbigt, banken sköter ju bytet. Det är ju bara några telefonsamtal så är det fixat.

Bankanställda i de fyra storbankerna kan vänta sig jobbslakt framöver, mycket är redan automatiserat i och med digitaliseringen.

Någon som lekt med tanken att Google, facebook eller apple skulle starta bankverksamhet? Snacka om gigantisk kundbas.

• Gilla
Anders Holmstrom
  • Laddar…
Bankverksamhet är ganska mycket reglerat, tror inte det är så enkelt.

D
Excel skrev:
SEB kommer höja mig från 0,89%till 1,49% detta pga kapitaltäckningskrav.

Jag är inte intresserad att hjälpa SEB att täcka upp sin dåliga kapitaltäckning. :p
Är det inte precis det du gjort (att hjälpa SEB att täcka upp sin dåliga kapitaltäckning)? Vad de menar i klart tal är väl att de vill minska sin lånestock och fokusera mer på lönsamhet (=högre ränta) än volym. Att du valde en annan bank ökade just deras kapitaltäckningsgrad...

Excel
DIY_freak skrev:
Är det inte precis det du gjort (att hjälpa SEB att täcka upp sin dåliga kapitaltäckning)? Vad de menar i klart tal är väl att de vill minska sin lånestock och fokusera mer på lönsamhet (=högre ränta) än volym. Att du valde en annan bank ökade just deras kapitaltäckningsgrad...
Ja du har helt rätt i ditt påstående när jag tänker efter. Damen på SEB uttryckte sig inte på det sättet. Jag brydde mig inte om att ifrågasätta hennes påstående.

Jag har hört samma förklaringar sedan 2008 och det börjar bli lite tjatigt att alltid höra att Basel 3 och kapitaltäckning är orsaken till alla höjningar.

Vad jag läst har på forumet så är det i princip omöjligt att förhandla med SEB numera och de anställda har ett mycket litet mandat att justera räntan.

Fick 1.29 med danske bank. Blev erbjuden det jag fick med läkarförbundet. Slippa omförhandla om ett år är värt mycket. Ville inte ens ringa och se vad swedbank vill kontra med..

• Gilla
Excel och 1 till
  • Laddar…
Bluestar skrev:
Är det någon som har tecknat bolån hos SEB och använt sig av TCO-avtalet? [länk]

Vilken ränta lyckades ni komma ner i?
SEB ligger på 1,4-1,6% just nu, verkar vara benhårt. Helt klart att dom ser en för stor risk i sin bolånestock och vill minska den, eller i alla fall inte locka nya kunder. Dom är ju inte dyrast heller.

Fick 1.32 av SEB idag. Har endast lönekonto hos dem. Hade 0.92 innan förhandlingen.

Stringfellow Hawke skrev:
SEB ligger på 1,4-1,6% just nu, verkar vara benhårt. Helt klart att dom ser en för stor risk i sin bolånestock och vill minska den, eller i alla fall inte locka nya kunder. Dom är ju inte dyrast heller.
TCO-avtalet ger ju 1.6% i ränta_utan_ förhandling på 3-månaders till alla inom TCO. Då känns ju både 1.4-1.6 inge vidare.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.