T
Ja dom kan göra så då ert avtal går ut. Det är ju en öppen marknad där du kan byta bank.

Sen håller jag med om att det är väldigt konstigt beteende, och jag förstår det inte.

Hade du tyckt likadant om det handlat om en sänkning. :)

Inget jag funderat på - det händer ytterst sällan :thumbdown:

Jag tycker mest att det är konstigt att det inte är reglerat på något sätt. Då bankernas påhitt kan påverka väldigt många familjer.

MultiMan
peteng-1 skrev:
Inget jag funderat på - det händer ytterst sällan :thumbdown:

Jag tycker mest att det är konstigt att det inte är reglerat på något sätt. Då bankernas påhitt kan påverka väldigt många familjer.
Du pratar om räntor på i ditt fall 1,55%, alltså extremt lågt historiskt sett. Alla som köpt hus och lånat större belopp har väl ändå tagit höjd till minst 3-4% innan det börjar "påverka" familjens ekonomi. Annars verkar det oövertänkt.

T
MultiManOriginal skrev:
Du pratar om räntor på i ditt fall 1,55%, alltså extremt lågt historiskt sett. Alla som köpt hus och lånat större belopp har väl ändå tagit höjd till minst 3-4% innan det börjar "påverka" familjens ekonomi. Annars verkar det oövertänkt.
Det är väl helt orelevant i sammanhanget, bara för att det varit dyrare förut så ska man inte gå med på att betala mer idag. Skillnaden mellan 1,55 och 0,97% är 16.000 kr per år efter ränteavdrag på ett lån om 4MSEK, det är mycket pengar för dom flesta, i alla fall är det mycket för mig.

• Gilla
henq
  • Laddar…
Reglera bankerna? Lycka till, rösta på V och somna om....

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Var väl tal om att reglera så att energibolagen inte kan "straffa" dom som inte aktivt väljer en avtalsform, genom att placera dom i ett avtal som är mycket dyrare.

Syftade mest på att jag tycker det är konstigt att det finns vissa avgifter/priset som väldigt många inte orkar sätta sig in i och samtidigt kan ha otroligt stor inverkan.

Sen är räntan historiskt sett väldigt lågt, vilket egentligen inte har nån betydelse i frågan. Istället tycks det bli en ursäkt för bankerna att ta ut ännu mer i marginal mot kunderna. Sen så är det ju inte en höjning som sticker ut på något sätt. Ville mest ventiliera mig :o

1,13 på vårt rörliga, snart nere lika lågt som innan vi fick höjd upplåningsränta på SEB :D

• Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Gäller det ett nytt "avtal" under september hos SEB? Har som sagt 0,97 på rörligt, men då är avtalet 2 år gammalt och nu vill dom höja.

Nej det är gammal tyvärr, går ut i mars nästa år. Jag gick in på 0,7 procent upplåningsränta och för två år sedan i mars höjde de till 0,9. Så kommer nog tyvärr få rejält höjd i vår. Jag tänkte hota lite med att flytta tjänstepension och företagets övriga fondkonton om de inte kan ge mig bättre ränta, får se hur det går. edit: Kommer även behöva skapa en rätt fet periodiseringsfond kanske kan hjälpa också?

Redigerat:
AndersMalmgren skrev:
Nej det är gammal tyvärr, går ut i mars nästa år. Jag gick in på 0,7 procent upplåningsränta och för två år sedan i mars höjde de till 0,9. Så kommer nog tyvärr få rejält höjd i vår. Jag tänkte hota lite med att flytta tjänstepension och företagets övriga fondkonton om de inte kan ge mig bättre ränta, får se hur det går. edit: Kommer även behöva skapa en rätt fet periodiseringsfond kanske kan hjälpa också?
Om du har 0,9 i påslag så borde du ju ha 0,97% i ränta, och inte 1,13% då upplåningsräntan sänktes till 0,07 förra veckan.

De brukar sänka den innan justering för att värva kunder sedan höja precis innan justering görs, så har de alltid gjort sedan jag blev kund iaf

AndersMalmgren skrev:
De brukar sänka den innan justering för att värva kunder sedan höja precis innan justering görs, så har de alltid gjort sedan jag blev kund iaf
Jo men nu snackar vi ju inte om det? Dessutom följer den stibor 3-mån rätt bra, förutom vissa höjningar.. du har ju inte 1,13% ränta nu om du har 0,9 i påslag.

Du menar jag har 1,06 i påslag? Neh, då måste jag sovit bort det mötet :D

ullberg
Ja se där, SEB har gjort en sänkning till vad jag tror är den allra lägsta räntan jag någonsin haft på mina bolån: 0,95 - känns rätt osunt att pengar ska vara så billigt imho.

Men jag har ju omförhandling i slutet av året så då smäller det väl till med en ordentlig höjning...

/U

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.