Hemmakatten
Jag undrar om det inte är ett Stiborlån vi har? Fick en kommentar sist om att "kontorschefen tydligen tyckte väldigt bra om oss med tanke på de räntevillkor vi har'.

Har inte vågat rota i villkoren då jag inte vill väcka den björn som sover.

T
Hemmakatten skrev:
Jag undrar om det inte är ett Stiborlån vi har? Fick en kommentar sist om att "kontorschefen tydligen tyckte väldigt bra om oss med tanke på de räntevillkor vi har'.

Har inte vågat rota i villkoren då jag inte vill väcka den björn som sover.
SEB har gjort om de flesta Stibor-lånen, men kommentaren att någon annan på kontoret anser att just jag har osedvanligt bra villkor har jag hört från många. Det är ju en väldigt bra kommentar för att man ska känna sig nöjd och att man fått nåt extra, och så länge man upplever det så är det ju bra.

Min åsikt vad det gäller just bankrelationen är att titta på helheten, och självklart ska bankerna tjäna pengar på mig då jag ju köper en tjänst, men det ska vara en rimlig förtjänst...för mig höjdes räntan från 0.47% till 1.2% vilket blev orimligt.

Hade 1.36 i ränta, men är snart "omförhandlat" till 1.8, pga mindre marginaler. Nu gäller det att hitta en ny bank!

Jag har Danske Bank och upplever en stor ovilja från dem att ens diskutera lånen nu. Det var "årsmärke" igen och jag brukar ta upp det och det var knappt att jag fick behålla min rabatt som jag har. Någon annan som märkt att bakerna stretar mer nu än tidigare?

Finns det inga moderatorer på detta forum? Frågeställningen i topic är "Vad har ni för bolåneränta?"

Av 20 lästa svar, är det ca 5 st som har angivit av de har för ränta. Resten diskuterar massa annat som inte hör tråden till. Dags att rensa.

Jag har 2 % ränta under byggtiden.

hingst1 skrev:
Finns det inga moderatorer på detta forum? Frågeställningen i topic är "Vad har ni för bolåneränta?"

Av 20 lästa svar, är det ca 5 st som har angivit av de har för ränta. Resten diskuterar massa annat som inte hör tråden till. Dags att rensa.

Jag har 2 % ränta under byggtiden.
Precis som AndersMalmgren säger så skapades denna tråd för flera år sedan men för ett och ett halvt år sedan skapade vi en funktion för inrapporterandet och då omvandlades forumtråden till en diskussionstråd om boräntor. Här kan du se vad andra rapporterat in att de fått för boräntor på sina byggnadskreditiv.
https://mobil.byggahus.se/ekonomi/b...ningsgrad=alla&lan=alla&sort=last_edited.desc
Din ränta på 2% är inte lägst men inte heller högst.

Har 0,92% hos SEB idag. Nu när villkoren ska förhandlas om ger dem mig 1,49% Belåningsgrad på runt 65% lån knappt 3milj.
Nån som fått bra villkor senaste tiden? (Gärna bank som ger lån i Malmö området)

Nån som har erfarenhet av bättrebolån?

B
Jag körde med Bättre Bolån då vi hade samarbete med dem via jobbet, dock finns inte samarbetet/rabatten kvar. Tidpunkten när det upphörde är väldigt nära inpå skriverierna här https://www.flashback.org/t2691081

Samma upplevelse av SEB som ojohano, påpekade att en prishöjning från en månad till en annan med 50% var lätt orimlig... Detta bemöttes med att de fått nya kapitaltäckningskrav från FI.

När det gäller SEB så har de under några år köpt marknadsandelar genom bra villkor, så höjningen var väl inte oväntad. Men det känns lite surt ändå.

ojohano skrev:
Har 0,92% hos SEB idag. Nu när villkoren ska förhandlas om ger dem mig 1,49% Belåningsgrad på runt 65% lån knappt 3milj.
Nån som fått bra villkor senaste tiden? (Gärna bank som ger lån i Malmö området)

Inte i närheten avvad du hade tidigare men av SBAB får du 1.46 - 0.20 (första året).
https://www.sbab.se/1/privat/lana/bolan/rakna_pa_ditt_bolan/sa_blir_din_ranta.html#/kalkyl

1.26 är helt okej tycker jag..

Dessutom är SBAB väldigt lätt att flytta till då de inte vill ha annat än dina bolån.
Tog 10 minuter i telefon för mig..

ojohano skrev:

Ouch, den svider ju...

SBAB verkar ju bra då om man får 1,26 direkt (fast jag får "bara" 1,45 där). Jag har fått tjata skjortan av mig på Danske Bank för att få 1,19...

anders07 skrev:
Ouch, den svider ju...

SBAB verkar ju bra då om man får 1,26 direkt (fast jag får "bara" 1,45 där). Jag har fått tjata skjortan av mig på Danske Bank för att få 1,19...
Om du får 1.45 i kalkylatorn så kan du ringa dem. Jag fick 0.2 i rabatt på det första året.

StevieGee skrev:
Om du får 1.45 i kalkylatorn så kan du ringa dem. Jag fick 0.2 i rabatt på det första året.
Nä, SBAB var ingen hit... jag fick 1,48% som förslag från dem efter telefonsamtal...

Kontaktade mittbolån som erbjöd 1.63 via skandiabanken. Bättre än Swedbank 1.8 och handelsbankens 1.7, men inte bra nog. Fördelen är att rabatten gäller "tills vidare". Ansökt hos sbab och danske bank nu.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.