564 228 läst ·
2 310 svar
564k läst
2,3k svar
Vad har ni för bolåneränta?
Tja!
Ja, det var mest menat till DIY men till viss mån även dig TreeView.
DIY, vad jag menar är att det är en distinktion mellan att "betala en avgift för bolån och sparkonto" kontra att vara TVUNGEN att ha andra tjänster utöver lönekonto/bolån som i sin tur KOSTAR i form av någon avgift. Det är inte samma sak som att ta betalt för något som andra banker inte tar betalt för. Sedan är det bra om du läser vad jag skriver ordentligt också. Jag sa aldrig att man kan ta bolån och ha lönekonto utan att ta ha något annat som kostar. Detta har jag inte kollat upp men det är heller ej intressant för min del eftersom jag behöver en huvudbank där jag kan ha kort, internetbank, mobilt bank id swish med mera.
Jag kan inte yttra mig om duoeflex, däremot har Danske Bank inget sparkonto idag som tar ut någon avgift.
Treeview, självfallet betalar man månadsvis en ränta som man förhandlat fram med banken. Vad jag menade var det i början. Att man såklar inte betalar någon avgift utöver ränta, uppläggningsavgift eller vad det kan tänkas vara för bolån och lönekonto hos Danske Bank. Sedan kan det självfallet vara som så att Danske Bank kräver att man tecknar sig för vissa andra tjänster om man har tänkt att ha bolån och lönekonto hos dem. Och det får man då betala för, om man inte förhandlar bort det.
För min egen del och de allra flesta spelar det nog ingen roll om det är så eftersom de flesta troligtvis vill ha internetbank, bankkort, swish , mobil bank id osv.
DIY, vad jag menar är att det är en distinktion mellan att "betala en avgift för bolån och sparkonto" kontra att vara TVUNGEN att ha andra tjänster utöver lönekonto/bolån som i sin tur KOSTAR i form av någon avgift. Det är inte samma sak som att ta betalt för något som andra banker inte tar betalt för. Sedan är det bra om du läser vad jag skriver ordentligt också. Jag sa aldrig att man kan ta bolån och ha lönekonto utan att ta ha något annat som kostar. Detta har jag inte kollat upp men det är heller ej intressant för min del eftersom jag behöver en huvudbank där jag kan ha kort, internetbank, mobilt bank id swish med mera.
Jag kan inte yttra mig om duoeflex, däremot har Danske Bank inget sparkonto idag som tar ut någon avgift.
Treeview, självfallet betalar man månadsvis en ränta som man förhandlat fram med banken. Vad jag menade var det i början. Att man såklar inte betalar någon avgift utöver ränta, uppläggningsavgift eller vad det kan tänkas vara för bolån och lönekonto hos Danske Bank. Sedan kan det självfallet vara som så att Danske Bank kräver att man tecknar sig för vissa andra tjänster om man har tänkt att ha bolån och lönekonto hos dem. Och det får man då betala för, om man inte förhandlar bort det.
För min egen del och de allra flesta spelar det nog ingen roll om det är så eftersom de flesta troligtvis vill ha internetbank, bankkort, swish , mobil bank id osv.
Jag håller inte med, de flesta har idag ett behov av konkurrenskraftigt bolån, där största kostnaden ligger; inte "internetbank, bankkort, swish , mobil bank id osv".Igor27 skrev:Tja!
Sen finns kreativa lösningar där dom tar igen på karusellen för det dom missar gungorna, och i det avseendet är Danske Bank synnerligen kreativa.
Sen är ju avsaknad av ränta eller väldigt låg ränta på ett sparkonto en form av avgift. Jag räknar och förhandlar på helheten, och inte på om månadskostnaden för ett kort är 29 eller 25 kr.
Vad är det du inte håller med om?
Jag sa inget om ej konkurrenskraftiga bolån. Danske Bank har väldigt konkurrenskraftiga bolån, bland annat lägst snittränta för rörligt bolån. Det är ju bara att titta på snitträntor som faktiskta bolånetagare har och som rapporteras in från alla Banker. Det jag sa var att de allra flesta inte bryr sig om kostnaden för "vardagen" eftersom de sparar in de största pengarna på bolånet och alla större banker med swish, internetbank, bank id, kort osv ungefär kostar lika mycket pengar.
Det vill säga, jag håller med dig om bolåneaspekten. Det är där man kan spara in stora pengar. Det är ju dock inte det som diskuterades ovan.
Sedan håller jag inte alls med om delen att Danske Bank är synnerligen kreativa. I alla fall inte jämfört med de 5-6 största bankerna i Sverige.
Jag sa inget om ej konkurrenskraftiga bolån. Danske Bank har väldigt konkurrenskraftiga bolån, bland annat lägst snittränta för rörligt bolån. Det är ju bara att titta på snitträntor som faktiskta bolånetagare har och som rapporteras in från alla Banker. Det jag sa var att de allra flesta inte bryr sig om kostnaden för "vardagen" eftersom de sparar in de största pengarna på bolånet och alla större banker med swish, internetbank, bank id, kort osv ungefär kostar lika mycket pengar.
Det vill säga, jag håller med dig om bolåneaspekten. Det är där man kan spara in stora pengar. Det är ju dock inte det som diskuterades ovan.
Sedan håller jag inte alls med om delen att Danske Bank är synnerligen kreativa. I alla fall inte jämfört med de 5-6 största bankerna i Sverige.
Då har du en annan erfarenhet än mig. Kul att du är nöjd med Danske Bank, jag valde dock bort dom.Igor27 skrev:Vad är det du inte håller med om?
Skillnaden mellan dig och mig Igor, verkar mest vara att jag faktiskt har kollat upp vad som gäller hos Danske Bank. Jag sa till Danske Bank att jag enbart ville ha kvar bolån och lönekonto (som också var sparkonto via Duoflex) hos banken. De meddelade då till slut efter lång utredning och ända upp till chefsnivå att jag visst kunde ha enbart bolån och sparkonto, men man fick då ändå betala avgiften för kontopaketet. Så JAG VET att man inte kan (kunde) ha bolån och sparkonto hos Danske Bank utan att betala avgifter för kontona.Igor27 skrev:DIY, vad jag menar är att det är en distinktion mellan att "betala en avgift för bolån och sparkonto" kontra att vara TVUNGEN att ha andra tjänster utöver lönekonto/bolån som i sin tur KOSTAR i form av någon avgift. Det är inte samma sak som att ta betalt för något som andra banker inte tar betalt för.
Det kan man hos andra banker.
Här nedan är ett par brev från Danske Bank där de gnäller över att jag har för mycket pengar på mitt lönekonto, så att de inte tjänar några pengar för att de måste betala ränta till mig. De påstår till och med att de gör minusaffär, vilket var ren lögn (om de inte räknar med personalkostnader osv förstås). De hade väl aldrig några kontovillkor som gjorde att de gick minus...
Genom att flytta mitt lån till en annan bank och flytta mitt sparande till ytterligare en annan bank så fick jag till och med högre sparränta än bolåneränta, så att Danske Bank skulle vara så fruktansvärt förmånligt var inte heller sant.
När de talar om guldkortsbonusarna som de betalat ut, så glömmer de att jag hade kunnat få dubbelt så hög bonus genom att använda någon annans kort istället.
Lägg även märke till att de erkänner att en bankman på Danske Bank har lovat mig att jag skall ha kontopaketet gratis och de säger nu att han lovat mig för mycket... Så om någon på banken lovar för mycket, så gäller inte det eller??? Ungefär som en hantverkare som ger en för bra offert kommer i efterhand och sedan säger att den inte gäller...
Brev från Danske Bank/MA 27/11-2012
Hej DIY !
Jag bad min chef NB titta på ditt ärende,och hon sade samma sak som jag gjorde igår.
Vi kan inte ge dig eller din fru ett gratispaket när upplägget är som det är.
Du har fantastiskt bra villkor på ditt totala engagemang och vi gör en minusaffär.
En sak som vi inte diskuterade igår var att du dessutom har fått guldkortsbonusar av oss som idag är värda över 10.000:-
Byter du till Danske Direkt som ju är gratis,så ingår inget Guldkort,utan det kostar 270:-/år som ett tillägg till Direktpaketet.
Det är inte så illa det heller.
Såg igår efter jag snackat med dig att banken kommer ändra villkoren för Duoflexen,så det kommer säkert en ändring inom kort.
Banken har väl upptäckt att det kostar oss för mycket med nuvarande upplägg där mycket pengar löper med Duoflexvillkor.
Sen tror jag nog att befintliga Duoflexkunder för behålla sina villkor,det är bara nyupplägg som blir lite sämre villkor på.
Håll ögonen öppna för säkerhets skull.
Med Vänlig Hälsning
MA
Brev från Danske Bank/NB 6/12-2012
Hej,
banken har under det senaste infört en ny prispolicy som i korthet går ut på att alla kunder ska betala för de tjänster de utnyttjar. Här ingår exempelvis kontopaktet. Den rådgivare du har pratat med har tyvärr lovat dig lite för mycket. Det är inte heller rimligt att banken, eller andra företag för den delen, aldrig förändrar sina priser eller det sätt man väljer att bedriva sina verksamhet på.
När det gäller Duoflex erbjuder vi inte längre den produkten för nyteckning. Befintliga avtal kommer inte att förändras i nuläget men kan mycket väl göra så framöver.
Om du vill ha gratiskontopaket hänvisar vi till Danske Direkt som är vår on-line kanal. Priserna här kan också komma att ändras så att du är beredd på det.
Jag ber om ursäkt för mitt sena svar och den misskommunikation som har varit mellan dig och banken.
Med vänlig hälsning
NB
Redigerat av moderator:
Hej DIY!
Jag tycker självklart att det verkar som om Danske Bank(de personer du hade kontakt med i ärendet) har agerat felaktigt mot dig och på så vis förlorat en kund.
Vi talar om varandra. Du tror fortfarande jag säger att man bara kan ha bolån och lönekonto hos Danske Bank utan att tvingas till vardagstjänsterna som kostar. Det är inte det jag säger. Jag har ingen hur det förhåller sig med något sådant hos Danske Bank idag. Det jag säger är att du betalar för vardagstjänsterna, som enligt dig verkar vara tvingande om man ska ha bolån hos Danske Bank.
Egentligen så är det den totala ekonomin som spelar roll någon roll och varje enskild person får se över var den har det förmånligast utifrån ens egna behov och situation.
Trevlig kväll!
Jag tycker självklart att det verkar som om Danske Bank(de personer du hade kontakt med i ärendet) har agerat felaktigt mot dig och på så vis förlorat en kund.
Vi talar om varandra. Du tror fortfarande jag säger att man bara kan ha bolån och lönekonto hos Danske Bank utan att tvingas till vardagstjänsterna som kostar. Det är inte det jag säger. Jag har ingen hur det förhåller sig med något sådant hos Danske Bank idag. Det jag säger är att du betalar för vardagstjänsterna, som enligt dig verkar vara tvingande om man ska ha bolån hos Danske Bank.
Egentligen så är det den totala ekonomin som spelar roll någon roll och varje enskild person får se över var den har det förmånligast utifrån ens egna behov och situation.
Trevlig kväll!
Nejdå, vardagstjänsterna är/var inte alls tvingande hos Danske Bank. Det var bara avgiften som var tvingande. Man kunde mycket väl tacka nej till Guldkort (MasterCard), betaltjänster och rådgivning men avgiften gick inte ner för det.Igor27 skrev:
Observera att det inte heller var några problem att lägga kontopaketet gratis egentligen, det ser du av svaren ovan. Men de tyckte inte de tjänade tillräckligt med pengar, så de hade ingen lust, trots att de alltså erkänner att de lovat det. Och varför tyckte de inte att de tjänade pengar???
1. Jag hade alldeles för mycket pengar på mitt lönekonto, så de tyckte det blev dyrt att betala ränta till mig. Min lösning, att jag tog ut pengarna därifrån och satte in på en annan bank gillade de inte heller, så vad klagade de på egentligen???
2. De hade betalat alldeles för mycket bonus för mitt Guldkort. De tyckte det blev dyrt. Jag erbjöd mig att skaffa ett annat kredit-kort från annan bank/institut och handla med det istället, så skulle de slippa betala bonus. Inte heller detta förslag gillade de, så vad klagade de på egentligen?
Låter helt vrickat då bankernas största kassakor är lån/krediter, kontosparande och kort, kanske i den ordningen. Självklart finns inget kortbonussystem som bankerna förlorar på. Verkar nästan som om handläggaren/na hade något åersonlig emot dig eller någon rookiekalkon som skulle visa fjädrarna 
Kan inte påstå att jag är förvånad. Har gjort en liknande resa med många nischbanker som börjar med väldigt förmånliga villkor för att sedan (när de har fått in tillräckligt med kunder) börja försämra villkor och införa / höja avgifter.DIY_freak skrev:Nejdå, vardagstjänsterna är/var inte alls tvingande hos Danske Bank. Det var bara avgiften som var tvingande. Man kunde mycket väl tacka nej till Guldkort (MasterCard), betaltjänster och rådgivning men avgiften gick inte ner för det.
Observera att det inte heller var några problem att lägga kontopaketet gratis egentligen, det ser du av svaren ovan. Men de tyckte inte de tjänade tillräckligt med pengar, så de hade ingen lust, trots att de alltså erkänner att de lovat det. Och varför tyckte de inte att de tjänade pengar???
1. Jag hade alldeles för mycket pengar på mitt lönekonto, så de tyckte det blev dyrt att betala ränta till mig. Min lösning, att jag tog ut pengarna därifrån och satte in på en annan bank gillade de inte heller, så vad klagade de på egentligen???
2. De hade betalat alldeles för mycket bonus för mitt Guldkort. De tyckte det blev dyrt. Jag erbjöd mig att skaffa ett annat kredit-kort från annan bank/institut och handla med det istället, så skulle de slippa betala bonus. Inte heller detta förslag gillade de, så vad klagade de på egentligen?
Rent krasst är det dock så att idag så kostar överlikviditet bankerna pengar så jag förstår att de inte vill ha kunder med för stora behållningar på obundna konton.
Det riktigt sjuka med bankernas vinst är främst inte räntemarginalen i sig, utan faktumet att man får en gratis hävstång x10 per insatt krona i kapital! Så en procent ränteinkomst motsvarar i själva verket 10 procent vinst ..
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 724 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 724 inlägg
Idag blev det bestämt att det blir bankbyte. Haft bolån i två år nu hos Swedbank och för ett år sen fick vi ny banktjänsteman där. Sämre personkemi med den nya och vi lyckades nosa upp att den ursprungliga numera jobbar på Länsförsäkringar. 72 punkters rabatt vilket just nu ger 1,25. Swedbank erbjöd 76 punkter men deras listränta ligger lite högre just nu så det blir samma och deras försäkringar och årsavgift är dyrare.
Det bästa är nästan att han på Länsförsäkringar ringde mäklaren och fick den ett år gamla värderingen uppdaterad och utökad med 250 000 så att vi slipper topplån.
Frågan är nu om ska binda på 2 år? Det skiljer bara 6 punkter (1440 kr) mot rörligt och då slipper vi förhandla om rabatten om ett år.
Det bästa är nästan att han på Länsförsäkringar ringde mäklaren och fick den ett år gamla värderingen uppdaterad och utökad med 250 000 så att vi slipper topplån.
Frågan är nu om ska binda på 2 år? Det skiljer bara 6 punkter (1440 kr) mot rörligt och då slipper vi förhandla om rabatten om ett år.
Redigerat: