14 883 läst ·
94 svar
15k läst
94 svar
Vad har ni betalat för arvode till mäklare. BRF tätort.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 817 inlägg
Den bank säljaren har lär ställa en och annan penningrvättsfråga.D Dilato skrev:
Låt mig gissa att det var ett tag sen.D Dilato skrev:
Edit: Men skönt om det verkligen var enkelt. Jag skulle bäva inför en kontantaffär pga. rädsla för övernitiska penningtvättsregler.
Märkligt att det kan vara ett problem med penningtvätt vid en överföring mellan två svenska bankkonton med normala skattebetalare som ägare..Nötegårdsgubben skrev:
hur i hel.ete godkände avsändarbanken att dom *tvättade* pengarna ens kunde komma in??
och hur kan det vid varje uttag bli en ny fråga om samma sak..hela tiden???
Sinnessjukt !
Samtidigt flödar miljarder helt fritt från/till oligarker av olika sorter med mycket tvivelaktiga affärer
Skogsägare
· 23 817 inlägg
Jag har åkt på penningtvättsgranskning även för egna pengar mellan olika banker. Inte så att det var svårt att förklara, men varningsklockorna ringde och det behövde förklaras. Och då var det ändå bara tiotusenlappar.
Självklart vet jag det. Det är precis lika fel.D D_ReSk skrev:
Det är både normalt och rimligt att få betalt för det arbetet man gör. Självklart gäller det även mäklare. Men just mäklare får ju inte det. Det är just det du (och jag) sätter fingret på.D D_ReSk skrev:
Precis! Mäklarnas modell att ta betalt i Sverige är faktiskt sjuk. Jag gissar att det bidrar mäklaryrkets dåliga rykte. Att mäklarna har (haft?) ett slags monopol på att annonsera på marknaden (hemnet) bidrar natuligtvis oxo. Samt att "mäklarägda" hemnet har orimligare och orimligare priser.D D_ReSk skrev:
För många år sedan annonserades bostäder i dagstidningar av säljarna. Säljare och köpare skrev avtalen för hand. Man betalade med kontanter eller en check (postväxel). Dessutom fanns mäklare som också annonserade på samma sätt. På den tiden kunde det ge ett mervärde att anlita en bra mäklare. Det fanns dåliga mäklare...
Nu är alla mäklare högskoleutbildade. Det garanterar en viss tillräckligt hög miniminivå. Fet betyder att det inte längre finns några dåliga mäklare eftersom alla är godkända. Alla mäklare är kompetenta att göra ett bra jobb. Om man skall generalisera och teoretisera.
Man kan jämföra mäklare med jurister. En jurist som skall upprätta ett testamente gällande ett hus tar betalt per timme. Inte i procent av husets marknadsvärde. För värdet på huset påverkar inte arbetsmängden att testamentera. Inte heller arbetsmängden att sälja. En seriös jurist eller mäklare debiterar sin arbetskostnad (tid) och vidarefakturerar sina utlägg.
Nu är alla mäklare högskoleutbildade. Det garanterar en viss tillräckligt hög miniminivå. Fet betyder att det inte längre finns några dåliga mäklare eftersom alla är godkända. Alla mäklare är kompetenta att göra ett bra jobb. Om man skall generalisera och teoretisera.
Man kan jämföra mäklare med jurister. En jurist som skall upprätta ett testamente gällande ett hus tar betalt per timme. Inte i procent av husets marknadsvärde. För värdet på huset påverkar inte arbetsmängden att testamentera. Inte heller arbetsmängden att sälja. En seriös jurist eller mäklare debiterar sin arbetskostnad (tid) och vidarefakturerar sina utlägg.
Fast arvode är bättre än procent på försäljningspriset, men inte bra. Fast timpeng för mäklarens arbete. Mäklaren bör sedan bara se till att övriga kostnader betalas av säljaren. Direkt eller genom att vidarefakturera. Ungefär som de ofta gör med hemnetannonser. En bra mäklare kan ta en högre timpeng än en dålig. En snabb försäljning blir billigare än en lång med många annonser och visningar mm. Mäklaren blir inte utan betalning om objektet inte säljs. Dvs mäklaren har inget att vinna på att man accepterar skambud på svårsålda objekt.Braslappen skrev:
Men man bör alltid först definiera exakt vad som skall ingå och först därefter priset.
Exakt hur man gör har man stor kontroll över själv. Man kan mycket väl föreslå hur man vill ha det för mäklaren och komma överens om en modell som passar. Går det inte kanske man skall välja en annan mäklare.
Skogsägare
· 23 817 inlägg
Det var i samband med att jag köpte gården: kostnaderna drog iväg, så jag tog ett blancolån på en av de banker jag använder, kanske hade jag dock börjat använda den relativt nyligen. Det var min bolåne- och lönebank, så en bank jag snurrar en del pengar på, men undantaget löneinbetalningar så normalt bara pengar ut (vilket jag tror spelar roll, det handlar nog lika mycket om mönster som beloppen som sådana). Efter ett par år kände jag att jag kunde lösa lånet, så jag sålde av lite fonder och förde över till bolånebanken för att lösa det.Alfredo skrev:
Det var där det tog stopp. Jag fick inte lösa lånet med mindre än att jag kunde redovisa var pengarna kom ifrån. Det senare var inga problem i sig, men det var inte bara att visa att jag haft dem på en annan bank, utan de ville exempelvis se månatliga överföringsbevis då pengarna i grunden kom från månadssparande.
Så det var ingen stor grej. Det tog kanske en timme allt som allt att ta fram skärmdumpar, skriva lite och vad som nu krävdes för att göra sannolikt att det var som jag sa.
Att hamna i motsvarande situation där någon annan behöver förklara för min bank vad de gjort för att få ihop sina pengar... Nej tack, då hoppas jag hellre att de vill låna huvuddelen så jag slipper en sådan process.
Jag har svårt att tro att även seriösa mäklare skulle lägga precis lika mycket tid och engagemang på objekt A och objekt B om A är ett fastpris och B är ett grundbelopp plus hög procentsats på allt över X. Isåfall är mäklare hederligare än de flesta andra yrkeskårer, vilket jag inte tror är sant.D D_ReSk skrev:Fast en seriös mäklare jobbar lika hårt för alla affärer och brinner inte för att få det där ena höga arvodet. Bättre göra generellt bra affärer och få återkommande kunder. I din logik så skulle en mäklare fördela sin tid så att de som ger mest betalt får tiden och de affärer som går trögare får mindre tid.
Procenten är oviktig, en mäklare som tar samma procent över alla objekt är inte seriös. Arvode efter insats skulle jag säga. Det kan vara lättare att sälja en BR för 6 miljoner än en för 3. Varför ska den med dyrare BR betala dubbelt?
Skulle heller inte välja en ,mäklare "som säljer flest av alla i hela världen". För hur mkt tid har han för dig då? Oftast har han en massa assistenter som gör det mesta av jobbet och du vet inte vem som står på visningen.
Ovan är såklart mina synpunkter och hur jag jobbar, men också min syn på det om jag skulle sälja privat.
Som säljare vill man förstås ha en motiverad mäklare. Så jag ser inte problemet med om jag är villig att betala mer än de flesta övriga klienter som mäklaren har. I retur vill jag naturligtvis att mäklaren gör en ordentlig ansträngning och inte bara säljer mitt hus på slentrian.
Men här måste man förstås ge ett tillräckligt incitament. Generellt tjänar mäklare bäst på att göra snabba affärer. Om en mäklare får säg 60 000 kr för att sälja ett genomsnittligt objekt så lär inte 80 000 - 90 000 kr locka så mycket mer. Men om mäklaren istället tar hem säg 130 000 kr på att få iväg objektet till det pris jag vill ha så ger jag mig katten på att de kommer vara mer på tårna.
Ok, du kan tycka vad du vill. Jag arbetar som sagt som mäklare och vill inte ha stege i arvodet. Jag gör hellre bra affärer och får ungefär lika mycket betalt per affär. Bygger långsiktiga relationer där alla kunder blir sedda och får den tid varje affär kräver. I vissa går det fort, i vissa tar det längre tid.H HighFidelity skrev:Jag har svårt att tro att även seriösa mäklare skulle lägga precis lika mycket tid och engagemang på objekt A och objekt B om A är ett fastpris och B är ett grundbelopp plus hög procentsats på allt över X. Isåfall är mäklare hederligare än de flesta andra yrkeskårer, vilket jag inte tror är sant.
Som säljare vill man förstås ha en motiverad mäklare. Så jag ser inte problemet med om jag är villig att betala mer än de flesta övriga klienter som mäklaren har. I retur vill jag naturligtvis att mäklaren gör en ordentlig ansträngning och inte bara säljer mitt hus på slentrian.
Men här måste man förstås ge ett tillräckligt incitament. Generellt tjänar mäklare bäst på att göra snabba affärer. Om en mäklare får säg 60 000 kr för att sälja ett genomsnittligt objekt så lär inte 80 000 - 90 000 kr locka så mycket mer. Men om mäklaren istället tar hem säg 130 000 kr på att få iväg objektet till det pris jag vill ha så ger jag mig katten på att de kommer vara mer på tårna.
Har i princip bara kunder via rekommendationer eller återkommande.
Att tjäna jättemycket på en affär men att bränna andra kunder är lite som att kissa på sig i en snöstorm, varmt och gott där och då men sen…
Jag hade inte haft något emot att fakturera timmar per nedlagt arbete. Går det snabbt så blir det väldigt billigt och väljer säljaren att bo kvar efter 100 visningar så får jag betalt ändå.O skrev:
Självklart vet jag det. Det är precis lika fel.
Det är både normalt och rimligt att få betalt för det arbetet man gör. Självklart gäller det även mäklare. Men just mäklare får ju inte det. Det är just det du (och jag) sätter fingret på.
Precis! Mäklarnas modell att ta betalt i Sverige är faktiskt sjuk. Jag gissar att det bidrar mäklaryrkets dåliga rykte. Att mäklarna har (haft?) ett slags monopol på att annonsera på marknaden (hemnet) bidrar natuligtvis oxo. Samt att "mäklarägda" hemnet har orimligare och orimligare priser.
Men tror inte säljarna är så pigga på detta. Så givetvis måste mäklaren ta höjd för att X timmar per år är obetalda och det får övriga betala för. Ungefär som att snickaren som ger fast pris måste ta höjd för att det kommer ett oväntat problem i renoveringen. Kunden kan dock välja löpande pris vilket oftast blir billigare.
Men jag anser själv att många mäklare tar orimligt mycket betalt. Samtidigt står du som mäklare med en risk att vara utan lön helt om objekten inte blir sålda.
Nu vet jag inte var du bor men en snittvilla här ligger väl på 7 miljoner. Att föra över den summan utan hjälp av banken går inte. Inte på en och samma dag iaf. Och då får man formulera ett kontrakt där det inte är kontraktsbrott om köpeskillingen kommer in löpande under en månad.D Dilato skrev:
Jag har köpt och sålt samma lägenhet med samma mäklare, och sedan sålt min villa med samma mäklare.
Köpet, där var det Göteborgs kommun socialtjänsten som sålde ut en extremt nedgången bostadsrätt som behövde renoveras på riktigt.
Efter några år och en totalrenovering sålde jag den med samma mäklare som var inblandad i försäljningen.
Vi kom överens om ett fastpris, jag satte lägsta försäljningspris och så blev det, den såldes efter lite budgivning till ett bra pris.
Några år senare skulle vi sälja villan, samma mäklare, samma fastpris eftersom mäklaren hade erbjudit det då och som en hedersman stod han vid sitt löfte.
Det gick dock trögt att få mitt lägsta pris ( som var ett bra pris för mig) efter visningar så till slut sköt vi upp försäljningen ett år nästan.
Efter det, hela baletten med ny annonsering och prospekt så får vi en kund som har en lägenhet i samma område och begriper att månadskostnaden med lån och allt halveras om han köper mitt hus i stället!
Så, privat förhandsvisning, prutförsök och nej så blev det affär.
Arvodet jag betalade var vid båda försäljningarna 20000 kr + hemnet annons per affär.
Jag var mer än nöjd, mäklaren gick väl i vart fall inte back eftersom han erbjöd sig att sälja min nuvarande kåk om/ när det blir aktuellt.
Stefan Svensson, BostadsForm
https://bostadsform.se/om-oss/
Köpet, där var det Göteborgs kommun socialtjänsten som sålde ut en extremt nedgången bostadsrätt som behövde renoveras på riktigt.
Efter några år och en totalrenovering sålde jag den med samma mäklare som var inblandad i försäljningen.
Vi kom överens om ett fastpris, jag satte lägsta försäljningspris och så blev det, den såldes efter lite budgivning till ett bra pris.
Några år senare skulle vi sälja villan, samma mäklare, samma fastpris eftersom mäklaren hade erbjudit det då och som en hedersman stod han vid sitt löfte.
Det gick dock trögt att få mitt lägsta pris ( som var ett bra pris för mig) efter visningar så till slut sköt vi upp försäljningen ett år nästan.
Efter det, hela baletten med ny annonsering och prospekt så får vi en kund som har en lägenhet i samma område och begriper att månadskostnaden med lån och allt halveras om han köper mitt hus i stället!
Så, privat förhandsvisning, prutförsök och nej så blev det affär.
Arvodet jag betalade var vid båda försäljningarna 20000 kr + hemnet annons per affär.
Jag var mer än nöjd, mäklaren gick väl i vart fall inte back eftersom han erbjöd sig att sälja min nuvarande kåk om/ när det blir aktuellt.
Stefan Svensson, BostadsForm
https://bostadsform.se/om-oss/