:eek: Precis, kunde inte hitta det rätta ordet då. :D
 
P-plats skrev:
Används för att ta upp ett befintligt hål till ett exakt mått, finns i flera tolleranser och i mängder av mått (ner till 100-delar).
Men hur använder man dem? Trycker ner i hålet under rotation?
 
P-plats skrev:
8-10 kan jag bara gissa på:
Ser ut som borr för mjuka material som mässing och plast m.m.

11-12 ser ut som "sparskär och slipas till önskad form för att sedan användas som svarvskär för metall.

15,16,18 ser ut som ändplanfräsar för att plana till en yta i metall

17, kan vara en lettringstrissa för att göra ett mönster på metall för tex. en greppvänligare uta på ett handtag.

24 är en vinkelfräs för att göra ett spår i metall.
25 är en T-spårsfräs för att göra ett T-spår i metall.

26-27 måste ju vara roterande filar för mjuka material tex. aluminium eller mässing m.m.
Rek. hastigheter finner du här:
[länk]

29-30 är slipskiveavrivare med en eller flera diamanter i änden och dessa används för att plana av slipskivor samt för att "öppna" skivor.
Dessa är sk. flerstensverktyg och när den första diamanten förbrukats, svarvas eller slipas infattningsmetallen bort, så att nästa diamant blottas.
(För vetskap så tar Norton 2175:- för dessa ex moms i sin katalog, dock brukar man lämna rabatt på detta)
Stort tack för svar, jag fortsätter med lite följdfrågor/funderingar:)

8-10 åstadkommer ett hål som är helt plant i botten, så någon form av fräs är det nog, fast rimligtbvis, som du säger, för mjuka material.

Tack för att du löste gåtan kring 11-12, hade verkligen ingen aning...

15-18 (och 17) i vilken typ av maskin använder man sådana?

24-25 används i stationär metallfräs antar jag?

26-27 dessa borde jag alltså, med rätt hastighet enligt din länk, kunna köra i en vanlig rak slipmaskin?

29-30 hur exakt använder man slipskiveavrivaren? Håller i handen? eller i någon form av specialjigg?
 
Daniel_N skrev:
Men hur använder man dem? Trycker ner i hålet under rotation?
Mycket riktigt.


Daniel_N skrev:
Stort tack för svar, jag fortsätter med lite följdfrågor/funderingar:)

8-10 åstadkommer ett hål som är helt plant i botten, så någon form av fräs är det nog, fast rimligtbvis, som du säger, för mjuka material.
Ändrade i mitt inlägg då det toligtvis är pinfräsar men jag har inte sett dubbla förut.
Nu är jag ingen expert men säljer lite sånt ibland ju!? ;)


Daniel_N skrev:
Tack för att du löste gåtan kring 11-12, hade verkligen ingen aning...
Är ca 90% säker...


Daniel_N skrev:
15-18 (och 17) i vilken typ av maskin använder man sådana?
Fräsarna är jag osäker på men troligtvis en fräs.
Är det en lettringstrissa så brukar man ha dom i ett lettringsverktyg och köra den mot ett material uppsatt i svarven.
Rätta mig om jag har fel någon...


Daniel_N skrev:
24-25 används i stationär metallfräs antar jag?
Mycket riktigt.


Daniel_N skrev:
26-27 dessa borde jag alltså, med rätt hastighet enligt din länk, kunna köra i en vanlig rak slipmaskin?
Mycket riktigt.


Daniel_N skrev:
29-30 hur exakt använder man slipskiveavrivaren? Håller i handen? eller i någon form av specialjigg?
Rätt igen...
Mer info finner du här:
http://katalog.toolstore.se/portalshare/katalog/gemensam/v15/tekniskinfo_pdf/se/C054SE.PDF
 
11-12 kan även vara ämnen till fräs sticklar som man slipar i en stickelslip och sedan använder i en fräsmaskin vanligast kopieringsfräsning. Med en liten osäkerhet dock jag har bara använt hss stål till detta men det var 25 år sedan. Titta på denna sida som har varit uppe i detta forum förut. http://www.kjellihbg.com/tips.htm
Mvh h
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.