Hej!

Köpte från ett dödsbo på blocket en låda med diverse fräsar. De flesta är öbergs HSS och HM med 6mm skaft för den raka slipmaskinen. Dock följde det också med en hel del prylar som jag antingen inte vet vad det är, eller har frågor om hur det fungerar. Ser du något du begriper dig på så är du varmt välkommen att upplysa mig om vad jag har köpt:)

Bild 1 och 2:
Någon form av metallblock, ca 35*80*150mm, med frästa spår i (från fabrik), och dessutom med en hel dell borrhål. Antar att man använder denna tillsammans med antingen en planskiva, eller på ett koordinatorbord för att man inte ska borra i bordet, eller? Var är de frästa spåren till för?

Bild 3:
En rund rasp med diameter ca 70mm, 6 mm skaft. Hur snabbt vågar man köra en sådan? Står inget om max rpm på den, och min raka slipmaskin har bara en hastighet, 27K rpm vilket känns lite lätt farligt med en så stor rasp. Kanske är den tänkt att användas med en borrmaskin?

Bild 4 och 5:
Träfräsar med 8mm skaft. Skulle tro att de är i HSS. Själva fräsprofilen är fastskruvad i skaftet. Profilen består av flera smala "blad", och är inte, som mina andra träfräsar, en kraftig kropp med pålödda HM-skär. Är det smart att använda dessa fräsar, eller är de dumma och livsfarliga? Lämplig rpm? Annat att tänka på?

Bild 6 och 7:
Ytterliggare en fräs, för trä antar jag. Inte heller denna liknar mina andra träfräsar. Tillverkad i HSS, och känns mycket gedigen. Känns dock som att den kommer att producera mycket stora spånor. Den har ett gängat hål i mitten, på vilket man rimligen ska skruva fast ett skaft. All info uppskattas: livsfarlig? rpm? var köpa skaft? osv.

Bild 8,9 och 10
Någon form av fräsar. Slipad i båda ändarna av fräsen. Vilka material fräser man med sådana fräsar? Metall kanske? Vilken maskin ska de sitta i? rpm? En del är märkte med TYREXASP SVA SWEDEN. Diametrar 5,6,8,12mm.

Oj, max 10 filer per inlägg...

• 1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2.jpg
    Skapa konto
  • 3.jpg
    Skapa konto
  • 4.jpg
    Skapa konto
  • 5.jpg
    Skapa konto
  • 6.jpg
    Skapa konto
  • 7.jpg
    Skapa konto
  • 8.jpg
    Skapa konto
  • 9.jpg
    Skapa konto
  • 10.jpg
    Skapa konto
Bild 11 och 12
2 raka massiva stänger med en urfräst bit på slutet. Urfräsningen är garanterat gjord vid tillverkningen på fabrik. 80mm långa. Den ena är märkt ”Håma H201 6X80mm”. Den andra är märkt ”Seco H30”. Vad i hela friden är detta för något?

Bild 13 och 14
Någon form av fräs eller borr på 6 och 8mm skaft. Ser ut att kunna båda borra och fräsa. Lämplig maskin? Handöverfräs kanske? Rpm? Gammal livsfarlig eller ineffektiv modell?

Bild 15-18
Gissar på att detta är någon form av fräsar för mjuka material (trä hade någon av dem använts till). Ett gångat hål i mitten för ett gängat skaft antar jag. Vilken maskin och vilka rpm? Några skär även ”rakt frammåt”, och inte bara ”runt”. Detta verkar livsfarlig att montera på exemeplvis en vanlig rak slipmaskin, känns som att man kommer att få härliga kast om man försöker ”borra” i 27K rpm.

Bild 19 och 20
Lik fräsarna i bild 15-18 fast med en yta huggen som en metallfil. Att ”fila” i metall med en rak slipmaskin känns betydligt säkrare än att försöka fräsa med samma maskin i trä. Kanske är dock diametern på 22mm för stor för en rak slipmaskin med 6mm fäste?

• 11.jpg
    Skapa konto
  • 12.jpg
    Skapa konto
  • 13.jpg
    Skapa konto
  • 14.jpg
    Skapa konto
  • 15.jpg
    Skapa konto
  • 16.jpg
    Skapa konto
  • 17.jpg
    Skapa konto
  • 18.jpg
    Skapa konto
  • 19.jpg
    Skapa konto
  • 20.jpg
    Skapa konto
Redigerat:
Bild 21
Fräs för mjuka material. Återigen känner jag inte igen den, inte alls samma ”kropp” som vanliga träfräsar. HSS. Amerikansk, 6mm skaft, och precis som 6-7 mycket smala ”vingar” (de som skär menar jag). Användningsområde? rpm?

Bild 22-23
Tror jag är en brotch. Används väl bara i stationära maskiner för att finjustera toleranser på borrdae hål? Märkt WESSTRÖMS SWEDEN P10 AC45.

Bild 24-25
Någon form av fräs, tror den är helt i HM, men är ej säker. Märkt WESSTRÖMS SWEDEN R5AC54 13X2. 10mm skaft. I vilken maskin och till vilka material kan jag använda denne?

Bild 26-27
Någon form av fräsar tror jag. Massiva, rejält tunga. Den största med diameter på 33mm och 55mm lång. Har ett gängat hål i botten, på vilket ett 8mm skaft är fastskruvat. Några är HSS, några osäkra. Vad har jag dessa till? I vilken maskin, se inte riktigt ut som att de är gjorde för en överhandsfräs, de är mycket tunga. Rpm?

Bild 28
Rasp för mjuka material. ¼” skaft. Antar att man kan använda den i en rak slipmaskin. Fast vad kan vara lämpligt rpm? Diameter 19mm.

Bild 29-30
Ingen aning om vad detta är. Svarvad metallcylinder med en egen förpackning. Uppenbarligen tillverkad på detta vis från fabrik. Märkt N MS55 A. Diameter 10 samt 6mm. Längd 50mm. 3 streck är svarvade på den tjockare delen av stången.

Jag är mycket tacksam för all hjälp, gissningar och förslag!

• 21.jpg
    Skapa konto
  • 22.jpg
    Skapa konto
  • 23.jpg
    Skapa konto
  • 24.jpg
    Skapa konto
  • 25.jpg
    Skapa konto
  • 26.jpg
    Skapa konto
  • 27.jpg
    Skapa konto
  • 28.jpg
    Skapa konto
  • 29.jpg
    Skapa konto
  • 30.jpg
    Skapa konto
Kolla in vilket klipp du gjort... om du gillar att arbeta med metall. Detta är verktyg för metallbearbetning. Fräsar för metall, mässing, järn, koppar och liknande mjukare material. Hmm, inga HM fräsar, används annars till fräsning av gjutjärn.

Redigerat:
Daniel_N skrev:
Bild 1 och 2:
Någon form av metallblock, ca 35*80*150mm, med frästa spår i (från fabrik), och dessutom med en hel dell borrhål. Antar att man använder denna tillsammans med antingen en planskiva, eller på ett koordinatorbord för att man inte ska borra i bordet, eller? Var är de frästa spåren till för?
Exakt, ett skydd för att inte borra i bordet. De frästa spåren är till för att fixera ett runt ämne eller rör vid borrning.

Bild 3: Är en roterande rasp av Surform-modell avsedd för bearbetning av trä medelst borrmaskin.

Bild 22-23 är en Brotsch. P10 är troligtvis toleransen.

Bild 4 & 5 påminner om fräsar som jag har sett till en kantfrästillsats till borrmaskin. Skulle inte stoppa de i ngn maskin som har högre varvtal än så.

Tack för alla svar än så länge:)

Immobil skrev:
Exakt, ett skydd för att inte borra i bordet. De frästa spåren är till för att fixera ett runt ämne eller rör vid borrning.
Följdfråga: Hur fäster man detta block? I skruvstäd? Finns liksom inga fästhål för att skruva fast det direkt på ett koordinatorbord.

Bumpar lite skamlöst min egen tråd. Funderar speciellt över bild nr 11&12 (här har jag verkligen ingen aning, låg ännu fler i lådan...

samt 26-27 som ser verkligen gedigna och rejäla ut fast jag har ingen koll alls på lämplig maskin, material eller rpm...

Och så 29-30 som bara är ett mysterium.

Och...hur använder man egentligen en brotch? Fick ett par ställbara också. En del verkar har fyrkantsfäste vilket får mej att tro att de ska dras för hand.

Mer info om överiga verktyg är givetvis också intressant, gissa gärna:)

8-10 kan jag bara gissa på:
Ser ut som borr för mjuka material som mässing och plast m.m.
EDIT: Måste får ändra mig här, borde var pinnfräsar!!!
...och troligtvis för vanligt stål!?

11-12 ser ut som "sparskär och slipas till önskad form för att sedan användas som svarvskär för metall.

15,16,18 ser ut som ändplanfräsar för att plana till en yta i metall

17, kan vara en lettringstrissa för att göra ett mönster på metall för tex. en greppvänligare uta på ett handtag.

24 är en vinkelfräs för att göra ett spår i metall.
25 är en T-spårsfräs för att göra ett T-spår i metall.

26-27 måste ju vara roterande filar för mjuka material tex. aluminium eller mässing m.m.
Rek. hastigheter finner du här:
http://katalog.toolstore.se/portalshare/katalog/gemensam/v15/tekniskinfo_pdf/se/C031SE.PDF

29-30 är slipskiveavrivare med en eller flera diamanter i änden och dessa används för att plana av slipskivor samt för att "öppna" skivor.
Dessa är sk. flerstensverktyg och när den första diamanten förbrukats, svarvas eller slipas infattningsmetallen bort, så att nästa diamant blottas.
(För vetskap så tar Norton 2175:- för dessa ex moms i sin katalog, dock brukar man lämna rabatt på detta)

Redigerat:
Daniel_N skrev:
Och...hur använder man egentligen en brotch? Fick ett par ställbara också. En del verkar har fyrkantsfäste vilket får mej att tro att de ska dras för hand.
Används för att ta upp ett befintligt hål till ett exakt mått, finns i flera tolleranser och i mängder av mått (ner till 100-delar).

Daniel_N skrev:
Följdfråga: Hur fäster man detta block? I skruvstäd? Finns liksom inga fästhål för att skruva fast det direkt på ett koordinatorbord.
I ett städ som sedan kan skruvas i koordinatbordet.

Immobil skrev:
I ett städ som sedan kan skruvas i koordinatbordet.
Ett sk. maskinskruvstycke... ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.