Hej,
Jag har gjort en inventering av infästningsalternativ för syll på betogplatta inför mitt förrådsbygge. Jag ska bygga med syll på 145x45 och förrådet blir ca 20 kvm. Mitt krav är att jag ska kunna borra rakt genom syll och ner i betong och sedan fästa direkt. Alltså inte förborra och sätta plugg osv.
Det har avhandlats flera gånger och det finns 20år gamla trådar. Vad använder folk nu 2026?
Expanderbult
Några menar att den är överdimensionerad.
Bra att det går att lossa syllen om an gjort något fel.
Expanderspik
Tunt gods, som tunna hylsor. Kan korrodera sönder med tiden.
Spikplugg
Mest för inomhusbruk. För klen.
Syllskruv
Bora och skruva ner direkt. Verkas smidig men inte så vanlig i byggaffären, av någon anledning?
Jag har gjort en inventering av infästningsalternativ för syll på betogplatta inför mitt förrådsbygge. Jag ska bygga med syll på 145x45 och förrådet blir ca 20 kvm. Mitt krav är att jag ska kunna borra rakt genom syll och ner i betong och sedan fästa direkt. Alltså inte förborra och sätta plugg osv.
Det har avhandlats flera gånger och det finns 20år gamla trådar. Vad använder folk nu 2026?
Expanderbult
Några menar att den är överdimensionerad.
Bra att det går att lossa syllen om an gjort något fel.
Expanderspik
Tunt gods, som tunna hylsor. Kan korrodera sönder med tiden.
Spikplugg
Mest för inomhusbruk. För klen.
Syllskruv
Bora och skruva ner direkt. Verkas smidig men inte så vanlig i byggaffären, av någon anledning?
Produkter som diskuteras: "Spikplugg"
Spikplugg
Spikpluggar är infästningskomponenter designade för att användas med spik och kan användas i flera olika material. Dessa pluggar har en förförankrad spik inuti sig, vilket gör installationen snabb och enkel.
Läs mer
Fasadplugg använde jag för 18 år sedan, och skulle göra detsamma idag.
https://essve.com/sv/produkter/beto...ankt-huvud-fzb/fasadplugg-8x140fh-fzb-tx30-10
Bara att borra rätt igenom syllen, knacka ner och dra fast.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://essve.com/sv/produkter/beto...ankt-huvud-fzb/fasadplugg-8x140fh-fzb-tx30-10
Bara att borra rätt igenom syllen, knacka ner och dra fast.
Produkter som diskuteras: "fasadplugg"
Fasadplugg
Fasadpluggar är särskilt utformade för att ha hög hållfasthet och används ofta i grövre material såsom betong och natursten. De är också utmärkta för montering av plåt. Med sin robusta konstruktion kan de hantera stora belastningar och
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden