A
Hej,
Jag håller på att laga och restaurera en murstocken. Där bruk ska bättras på mellan tegelstenar.
Jag har läst mig till att hyfraliskt kalkmurbruk M 0,5 ska vara bra för detta ändamål.

Jag har svårt att hitta en återförsäljare av detta, någon som har tips på vart de kan finnas?

A Arevoner skrev:
Hej,
Jag håller på att laga och restaurera en murstocken. Där bruk ska bättras på mellan tegelstenar.
Jag har läst mig till att hyfraliskt kalkmurbruk M 0,5 ska vara bra för detta ändamål.

Jag har svårt att hitta en återförsäljare av detta, någon som har tips på vart de kan finnas?
Var bor du? Brukar bada byggnadsvårdsbutiker som har.

Vi har i Skåne. @folkesbyggnadsvård

A
albincarlsson albincarlsson skrev:
Var bor du? Brukar bada byggnadsvårdsbutiker som har.

Vi har i Skåne. @folkesbyggnadsvård
Tack för svar, bor i linköping, Östergötland.

C
Det är väl vanligt standard hydrauliskt kalkbruk NHL 3,5? Tidigare betecknat kalkbruk D.
Har förvisso försvunnit från hyllorna hos de mindre välsorterade bygghandlarna, men hos de lite mer seriösa borde det finnas på hyllan.

A
Tack för era svar 👍
Vill bara förtydliga vad jag menar.
Det är alltså fogen mellan teglet som vi vill förbättra. Gärna hamna så nära i likadan färg som de går.

• Närbild på ojämn fog och rött tegel, där fogen behöver förbättras för att matcha teglets färg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en tegelvägg med cementfog, visar strukturen och murverket i detalj.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
N
Jag tror att hydraliskt bruk är aningen gulare än ditt.
Kanske vanligt kalkbruk.

N
Solvskaftet Solvskaftet skrev:
Bauhaus har! Finns grov också.
[länk]
Jo, men det ska inte vara FIN bruk.
Ska vara 3mm ballast.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.