12 790 läst ·
51 svar
13k läst
51 svar
Vad har hänt med ytan på plattan och vad göra nu?
Gjöt platta i vårat stall förra veckan och har inte fått en enda spricka, slodade 2 gånger, och glättade 2 gånger och i stalldelen borstades betongen för att få en halkfri yta. Det rekommenderas betong av C30/37 eller bättre i stall.
Det hjälper nog TS om du skriver vad du använde för betong mer specifikt. Blandade du själv ? Vattnade du? Täckte ?Persson88 skrev:
Blir risk med för lite detaljer att ditt inlägg mer blir "surt läge TS men har du sett en sån här fin platta då?"🤔
Oj glömde visst skriva att jag vattnade några timmar efter sista körningen med glättaren, täckte inget men har befintligt tak som skuggar vissa delar, men även dom delarna som är utsatta för solen är sprickfria.
Dock är det ju fel betong som är använt om det ska vara till ett stall.
Dock är det ju fel betong som är använt om det ska vara till ett stall.
Så du menar att betongen visste att den skulle bli ett stall och därför sprack den för att den var fel klass?Persson88 skrev:
Det är en mindre byggnad jämte lösdriften som ska innehålla sadelkammare och plats för hovslagaren att arbeta varannan månad. Möjligtvis sjukboxar om det behövs. Jag angav det för leverantören och det här var betongen jag fick.
Ja 15 min kanske vi snackade lite innan de åkte efter att ha slodat och chauffören tvättade bilen. Max 20 min efter sista sloddraget kom sprickorna.H Håbbe01 skrev:
Ok Börja klarna, skb (självkompakterade betong) är det som vid beställning kallas vibfri. Nått miljövariant så man slipper jobba med vibrator....
Fick en liten resume från Google ai
Känslighet för uttorkning:
SKB kan vara mer benägen för plastiska krympsprickor vid tidig uttorkning än traditionell betong.
Förhindra uttorkning:
För att motverka detta måste man förhindra avdunstning från den nygjutna ytan genom täckning eller tidig vattenbegjutning.
Fick en liten resume från Google ai
Känslighet för uttorkning:
SKB kan vara mer benägen för plastiska krympsprickor vid tidig uttorkning än traditionell betong.
Förhindra uttorkning:
För att motverka detta måste man förhindra avdunstning från den nygjutna ytan genom täckning eller tidig vattenbegjutning.
Bara för att ge ett avslut på tråden så slipade jag plattan en vecka efter gjutning och när de översta mm var borta var plattan helt sprickfri och fin under. Kostade 1200 med hyra o slitage. Blev bra till sist. Så för nästa person som är med om samma sak med SKB så slipar du efter så ordnar det sig! Leverantören var även väldigt hjälpsam och tillmötesgående, de kom direkt ut på plats o tittade, fick i slutändan lite rabatt på det hela också så jag är nöjd.