13 192 läst ·
51 svar
13k läst
51 svar
Vad har hänt med ytan på plattan och vad göra nu?
Håller på med ett mindre stallprojekt och gjöt en betongplatta i fredags. Plattan är armerad och tunnt isolerad 10 cm med kantbalksarmering runtom. Betongen var skb (vibrationsfri) c25/30 halvflyt och flöt ut enkelt och fint. Hade en entrepenör som hjälpte mig vid gjutningen men allt flöt så fint att han bara behövde sloda av ytan. Jag hade inga krav på direkt ytfinish annars så glättning etc. var ej aktuellt. Jag frågade om jag skulle vattna ytan direkt men de sa att jag skulle vänta för att inte förstöra ytan. Sen åkte både betongbil o entrepenör.
5 min senare börjar ytan skinna sig och de första små sprickorna började synas. När jag hade fått igång dimmfunktionen på vattenslangen 10 min senare hade ytan över hela plattan börjat spricka.
Vattnade så mycket jag vågade men sen började flagor från ytan flyta runt. Nu efter 3 dagar så är hela plattan spräcklig i ytan. Under "huden" som bildats ser ytan porös men homogen ut. Sprickorna går ej ner i plattan trots att det vid en första anblick såg ut så. Vad ska jag göra? Huden verkar lätt att slipa bort funkar det att använda ytan under som den är trots att den ser porös ut eller behöver den behandlas?
Slutligen undrar jag vad som hänt för betongen sprack nästan direkt trots skugga och ca 15 grader...
5 min senare börjar ytan skinna sig och de första små sprickorna började synas. När jag hade fått igång dimmfunktionen på vattenslangen 10 min senare hade ytan över hela plattan börjat spricka.
Vattnade så mycket jag vågade men sen började flagor från ytan flyta runt. Nu efter 3 dagar så är hela plattan spräcklig i ytan. Under "huden" som bildats ser ytan porös men homogen ut. Sprickorna går ej ner i plattan trots att det vid en första anblick såg ut så. Vad ska jag göra? Huden verkar lätt att slipa bort funkar det att använda ytan under som den är trots att den ser porös ut eller behöver den behandlas?
Slutligen undrar jag vad som hänt för betongen sprack nästan direkt trots skugga och ca 15 grader...
Ja det kan man tycka men det var mycket som sades mellan varven. Han tyckte han informerade om att det kunde bli mikrosprickor men jag förstod inte att hela ytan skulle släppa. Jag vill hellst ordna detta själv nu och slippa ta hit dem igen. Han sa också att löv på plattan vi gjutningen inte skulle äta sig ner i ytan efter slodning och jag därför inte behövde täcka den men nu står jag här med ett tiotal lövformade gropar på plattan....Farstatjej90 skrev:
Det är just det jag frågar kommer ytan under cementhuden vara bra nog att använda utan att plattan tar skada eller behöver den behandlas på något sätt? En del av plattan skulle bli sadelkammare och där tänkte jag ha ett någorlunda fint betonggolv men det går ju inte nu...A atomlab skrev:
Jag tror till och med att någon diamantskiva är onödigt..."huden" försvinner av 3 drag med 80 sandpapper...Matti_75 skrev:
Om du lägger plast på en mjuk nygjuten yta sugs den fast och gör märken.....ytan förstörs ju då direkt. Efter att ytan hårdnat är en annan sak...H Håbbe01 skrev: