Hallå där!
Skulle behöver be om lite råd kring trägolv.
Vi har ett hus byggt -71. Det är i rätt okej skick (ingen fukt och helt och rent). Golvet är furu och som ni kan se på bilderna är det rätt slitet. Det finns även stora springor i golvet.
Vi hade tänkt rädda golvet och slipa ner det och antingen leva med springorna eller fylla de med någon massa.
En tanke som slagit oss nu är om vi bara ska riva ur golvet och lägga nytt.
Vi har också sett tecken på pälsänger larver (99% verkar döda) under lister och känner oss oroliga för om vi behåller golvet kommer vi aldrig bli av med dem.
Någon som har erfarenhet eller råd kring hur ni själva hade resonerat?
Ena bilden visar hur golvet sett ut under en garderob, dvs vi ser att det finns potential! Vi tycker det ser vackert ut.
Skulle behöver be om lite råd kring trägolv.
Vi har ett hus byggt -71. Det är i rätt okej skick (ingen fukt och helt och rent). Golvet är furu och som ni kan se på bilderna är det rätt slitet. Det finns även stora springor i golvet.
Vi hade tänkt rädda golvet och slipa ner det och antingen leva med springorna eller fylla de med någon massa.
En tanke som slagit oss nu är om vi bara ska riva ur golvet och lägga nytt.
Vi har också sett tecken på pälsänger larver (99% verkar döda) under lister och känner oss oroliga för om vi behåller golvet kommer vi aldrig bli av med dem.
Någon som har erfarenhet eller råd kring hur ni själva hade resonerat?
Ena bilden visar hur golvet sett ut under en garderob, dvs vi ser att det finns potential! Vi tycker det ser vackert ut.
Om man stör sig på springor (vilket alltid finns i riktiga brädgolv) är det bättre att behålla furugolvet och lägga nytt, tätare golv ovsnpå. Innan detta eventuellt görs saneras huset via Anticimex/Nomore eller likvärdig saneringsfirma.
Pälsänger (om det nu är detta) hör inte till de besvärligaste otygen.
Tack! Vad för sanering menar du att de kan göra? Har tyvärr haft några här som bara sagt att man måste städa och hålla rent. Hjälpte inte så mycket. Tidigare ägaren (90+) har levt i flera år med skadedjur så det är ett djupare rotat problemyonna skrev:
Om man stör sig på springor (vilket alltid finns i riktiga brädgolv) är det bättre att behålla furugolvet och lägga nytt, tätare golv ovsnpå. Innan detta eventuellt görs saneras huset via Anticimex/Nomore eller likvärdig saneringsfirma.
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 110 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 110 inlägg
En golvfirma rekommenderade att blanda slipdammet med golvlack och spackla igen springorna med detta samt finputsa efteråt
Provade inte detta själv utan jag la ett klickgolv ovanpå istället, mest beroende på hundratusen småspik ( rensade flera gånger men det fanns kvar några ändå)
Provade inte detta själv utan jag la ett klickgolv ovanpå istället, mest beroende på hundratusen småspik ( rensade flera gånger men det fanns kvar några ändå)
Jag hör dig! Vi har spikarna utom räckhåll så det lutar mot att slipahsd skrev:
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 110 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 110 inlägg
Troligen lika som furu men där jag la furugolv var på glasverandanL Ljhdov skrev:
Inomhus har jag lagt grangolv och även ekparkett ( helt okej) , eklaminat av olika kvaliteter och färger ( laminatgolv känns kyliga) samt Pergo som definitivt inte passar i sovrummet då det känns väldigt kallt att gå på
Hittade inga bilder just nu
Klicka här för att svara