Hej! Ny på forumet och i behov av hjälp gällande golvet i min lägenhet. Lägenhetshuset är rätt exakt 100 år gammalt. Golvet är träplank med varierande avstånd mellan plankorna, bitvis 5 mm mellanrum - bidragande är att huset sjunkit ordentligt vilket bidragit till att hela lägenheten är sned.
Lite oklart vad för golv jag har: Furu? Undergolv som tagits fram? Annat?
Golvet slipades/behandlades (dessvärre!) inte innan vi flyttade in vilket vi nu ångrar. Golvet har en vitaktig karaktär (vitsåpa?) som på sina platser känns lite mer grå, men detta tänker jag också mycket smuts. Vi har varit lite fega med att våttorka golven (detta gjorts enstaka tillfällen med grönsåpa) vartefter sumpvattnet blir något vitt samt att plankorna efteråt får en mer neutral färg likt furugolv. På sina ställen har golvet även börjat "ge efter" i den bemärkelsen att trästickor reser sig och fastnar i fötterna...
Jag antar att det mest rimliga är att tömma lägenheten och därefter slipa samt behandla allt golv?
Frågorna jag har är egentligen följande:
1. Vad tror ni jag har för golv utifrån ovan och bilder?
2. Vad är den bästa behandlingen för golvet för att det ska hålla samt minska risk för trästickor?
3. Önskar om möjligt våt-torka någon gång ibland för att rengöra. Vad är det bästa i mitt fall att rengöra med?
4. Läst om exempelvis vitpigmenterad linoljesåpa - är det ett alternativ i dagsläget eller detta är enbart när träet är nytt/slipat?
Många frågor och känner mig vilse av att googla. Närmsta affär som erbjuder produkter för golv skrattade i princip åt mig och sa att enda lösningen är slipning - vill gärna lyfta det med andra som har erfarenhet inom området.
Bildförklaring:
1. Entré, rött streck avgränsar vart golvmattan brukar ligga. Golvet under relativt orört och vitt.
2 och 3 bilder från hörn där det är relativt orört.
4. Central på golvet med en del passage.
5,6 och 7. Entré från annan vinkel, nyligen torkat med grönsåpa.
Tack på förhand!
Lite oklart vad för golv jag har: Furu? Undergolv som tagits fram? Annat?
Golvet slipades/behandlades (dessvärre!) inte innan vi flyttade in vilket vi nu ångrar. Golvet har en vitaktig karaktär (vitsåpa?) som på sina platser känns lite mer grå, men detta tänker jag också mycket smuts. Vi har varit lite fega med att våttorka golven (detta gjorts enstaka tillfällen med grönsåpa) vartefter sumpvattnet blir något vitt samt att plankorna efteråt får en mer neutral färg likt furugolv. På sina ställen har golvet även börjat "ge efter" i den bemärkelsen att trästickor reser sig och fastnar i fötterna...
Jag antar att det mest rimliga är att tömma lägenheten och därefter slipa samt behandla allt golv?
Frågorna jag har är egentligen följande:
1. Vad tror ni jag har för golv utifrån ovan och bilder?
2. Vad är den bästa behandlingen för golvet för att det ska hålla samt minska risk för trästickor?
3. Önskar om möjligt våt-torka någon gång ibland för att rengöra. Vad är det bästa i mitt fall att rengöra med?
4. Läst om exempelvis vitpigmenterad linoljesåpa - är det ett alternativ i dagsläget eller detta är enbart när träet är nytt/slipat?
Många frågor och känner mig vilse av att googla. Närmsta affär som erbjuder produkter för golv skrattade i princip åt mig och sa att enda lösningen är slipning - vill gärna lyfta det med andra som har erfarenhet inom området.
Bildförklaring:
1. Entré, rött streck avgränsar vart golvmattan brukar ligga. Golvet under relativt orört och vitt.
2 och 3 bilder från hörn där det är relativt orört.
4. Central på golvet med en del passage.
5,6 och 7. Entré från annan vinkel, nyligen torkat med grönsåpa.
Tack på förhand!
Produkter som diskuteras: "linoljesåpa"
Linoljesåpa 5 liter Gysinge
Naturligt rengöringsmedel
445 kr inkl moms
Läs mer
Hej, av bilderna att döma skulle jag gissa att det ursprungligen varit linoleummatta över undergolvet i er bostad och det ni nu har är egentligen undergolv i gran eller furu, jag gissar gran men det är en gissning. Det går utmärkt att ha undergolv som golv.
Det är ju mycket möjligt att de varit vitpigmenterade och när det gäller den typen av produkter är inte jag rätt person att uttala mig om bästa produkt för att göra det igen.
Men vad jag hade gjort är att helt enkelt skura golven ordentligt med linoljesåpa och kallt vatten. Viktigt att vattnet inte är varmt. (Såpskura) Då blir de infettade igen och efter ett tag blir de mer lika riktiga skurgolv. Emellan dessa behandlingar är det bara att torka golvet precis som vanligt när ni städar. Ni ska självklart våttorka golven (jag använder en droppe diskmedel i vattnet när jag våttorkar golven).
(Testa för säkerhets skull på ngt dolt ställe så att linoljesåpan inte reagerar med vad som nu är på era golv. )
Det kan mycket väl vara så att det är svårt att komma tillrätta med stickor tyvärr om golven är väldigt slitna. Det går att slipa lite försiktigt för hand och se om det blir bättre lokalt. Att slippa om golven går självklart men efter ett tag blir det förmodligen samma sak igen. Då kan det vara bättre att byta golv. Allt beror ju på vilket resultat ni vill ha och hur mycket jobb och pengar nu vill lägga för att uppnå detta. (Det är lätt och går snabbt att lägga golv.)
Men ett billigt och lätt sätt är att börja med att såpskura (finns massor med information på nätet om hur man gör det) med riktig linoljesåpa.
En matta där ni går mest är en bra idé också.
Det är ju mycket möjligt att de varit vitpigmenterade och när det gäller den typen av produkter är inte jag rätt person att uttala mig om bästa produkt för att göra det igen.
Men vad jag hade gjort är att helt enkelt skura golven ordentligt med linoljesåpa och kallt vatten. Viktigt att vattnet inte är varmt. (Såpskura) Då blir de infettade igen och efter ett tag blir de mer lika riktiga skurgolv. Emellan dessa behandlingar är det bara att torka golvet precis som vanligt när ni städar. Ni ska självklart våttorka golven (jag använder en droppe diskmedel i vattnet när jag våttorkar golven).
(Testa för säkerhets skull på ngt dolt ställe så att linoljesåpan inte reagerar med vad som nu är på era golv. )
Det kan mycket väl vara så att det är svårt att komma tillrätta med stickor tyvärr om golven är väldigt slitna. Det går att slipa lite försiktigt för hand och se om det blir bättre lokalt. Att slippa om golven går självklart men efter ett tag blir det förmodligen samma sak igen. Då kan det vara bättre att byta golv. Allt beror ju på vilket resultat ni vill ha och hur mycket jobb och pengar nu vill lägga för att uppnå detta. (Det är lätt och går snabbt att lägga golv.)
Men ett billigt och lätt sätt är att börja med att såpskura (finns massor med information på nätet om hur man gör det) med riktig linoljesåpa.
Det är förmodligen gran. Ser "för fint" ut för att vara undergolv. Vattentvätta flödigt med såpa ett par ggr/året, däremellan endast med vatten eller våttorka. Såpar man för ofta blir golvet mörkare. Där träet rest sig duttar man lite extra vatten - just gran har en fantastisk förmåga att självreparera sig med vatten. Springor "hör till" och ändrar sig efter årstiden. Det får man leva med.
Det ser ut som om det stått någon möbel där planken är mörkare. Det blir samma färgändring om man haft matta på golvet. Efter ett par månader utan möbel/matta ljusnar golvet av sig självt.
Golven ser fina ut med sin ålder!
Köp bättre linoljesåpa av god kvalitet.
Det ser ut som om det stått någon möbel där planken är mörkare. Det blir samma färgändring om man haft matta på golvet. Efter ett par månader utan möbel/matta ljusnar golvet av sig självt.
Golven ser fina ut med sin ålder!
Köp bättre linoljesåpa av god kvalitet.
Redigerat:
Tack för svar! Lär bli ett test såpskurning med vitpigmenterad linoljesåpa. Gällande stickor blir det lokal handslipning och såpskura (förutsatt att testet inte missfärgar/misslyckas totalt).Jiji skrev:
Hej, av bilderna att döma skulle jag gissa att det ursprungligen varit linoleummatta över undergolvet i er bostad och det ni nu har är egentligen undergolv i gran eller furu, jag gissar gran men det är en gissning. Det går utmärkt att ha undergolv som golv.
Medlem
· Västernorrland
· 12 026 inlägg
Jag tror också att det ursprungligen varit linoleum överallt. Listerna mot sockeln tyder på det så sannolikt är väl socklarna aldrig demonterade. Listen längst ner är alltså monterad på senare tid. Sannolikt när mattorna revs ut. Golvet i sig ser ut ungefär som hos mig. Byggt 1900 så likadant där. Linoleum överallt från början.
I vårt sommarhus, byggt 1920, låg det en ful mörkbrun linoleummatta limmad på stora masonitskivor ovanpå brädgolvet i köket. Förmodligen gjort vid en renovering 1950. Golvet knarrade. Rev bort, slipade, blandade slippulver med trälim och spacklade igen 100-tals hål efter spikar som masoniten var spikad med, slipade igen, skurade med vitmenad lut, slipade igen, såpskurade med vitmenad golvsåpa (dansk tror jag) ett par ggr. Jäklar vad snyggt det blev. Såpskurar nån gång/år.
Golvet blev dessutom helt tyst.
Snyggt jobbat! För min egen del i dagsläget är det aningen för ambitiöst och tidskrävande.K Karldanaxel skrev:I vårt sommarhus, byggt 1920, låg det en ful mörkbrun linoleummatta limmad på stora masonitskivor ovanpå brädgolvet i köket. Förmodligen gjort vid en renovering 1950. Golvet knarrade. Rev bort, slipade, blandade slippulver med trälim och spacklade igen 100-tals hål efter spikar som masoniten var spikad med, slipade igen, skurade med vitmenad lut, slipade igen, såpskurade med vitmenad golvsåpa (dansk tror jag) ett par ggr. Jäklar vad snyggt det blev. Såpskurar nån gång/år.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden