6 206 läst ·
28 svar
6k läst
28 svar
Vad har hänt i den här centralen?
5
50procent
Husspekulant
· Haparanda
· 1 379 inlägg
50procent
Husspekulant
- Haparanda
- 1 379 inlägg
Precis som jonaserik säger angående magnetfält så gäller det även värmeutveckling pga felaktigt materialval på utsatta ställen
Håller för tillfället på att byta ut fästen i ett skåp som är ferromagnetiskt till aluminium.
Håller för tillfället på att byta ut fästen i ett skåp som är ferromagnetiskt till aluminium.
Bara 2 st. Uti stora sommarstugeområden, där dom stänger för vintern utan att stänga av elen och centren sitter på en mellanvägg eller en yttervägg med kanske ingen isolering i, så springer dom i väggen ( det är mörkt ) kommer upp en bit i väggen bakom centralen och ser ljus sippra in vid säk-elementen, då ska dom ut och elektriska stolen startar, Det med uppätna av smådjur stämmer bra men det är fluglarver som äter upp dom, I bland har man kommit till en stuga oh lossar kåpan, då ser man en kåpa till, centralen är full med möss, Även kund som ringer och säger att det knastrar i centralen, då ligger en mus och grillas och det luktar inte gott. Som mest skelett efter ett 20 tal i samma central 8X3 pluggarL Leif i Skåne skrev:
Är det något att förvåna sig över Leif i Skåne säger lite om din person eller är det för att du hade bara 2 st där, finns säkert elektriker på landet,inte storstad, som varit med om samma sak med möss i centraler och dom kanske inte är på detta forum och skriver om det. En kommentar kunde vara bra i samband med förvåningen,
5
50procent
Husspekulant
· Haparanda
· 1 379 inlägg
50procent
Husspekulant
- Haparanda
- 1 379 inlägg
Ja eller så kanske han bara blev förvånad/ "imponerad" av det du skrev. Alltså i en positiv meningJ jonaserik skrev:Är det något att förvåna sig över Leif i Skåne säger lite om din person eller är det för att du hade bara 2 st där, finns säkert elektriker på landet,inte storstad, som varit med om samma sak med möss i centraler och dom kanske inte är på detta forum och skriver om det. En kommentar kunde vara bra i samband med förvåningen,
Intressant, och det kan man tänka sig som du skriver om magnetfälten som uppstår vid stora uttag, det är klart att spånor då kan röra på sig. Teoretiskt förvisso, men magnetfält kan gå hur som helst, utifrån hur kopparskenorna går, så antingen attraheras eller stöts spånorna bort. I de allra flesta fall så rör de sig säkert inte alls, eller så har man tur och spånorna hamnar så småningom rätt när magnetfält bildas/försvinner. Har man otur sker till sist det motsatta.J jonaserik skrev:Spånor av karraktären magnetiskt kan förflytta sig i en huvudcentral om ett stort uttag görs, det blir ett magnetfält runt alla ledare,
kopparskenor, kanske inte på en gång direkt, men förflyttar sig lite i taget tills en ljusbåge kan uppstå. Så det med att borra i en central eller automatikskåp fordrar uppmärksamhet med skydd så spånor inte blir kvar i olämpligt läge. Detta med magnetfält är i princip omöjligt att få i vanlig Central, men risken finns i stora fördelningcentraler och där kan det bli
För mig som inte är elektriker och ovan vid hur verkligheten säkert ofta kan se ut, så förvånas jag ändå av mängden "skit" som lämnats i den här centralen. Tror säkert många här inne har sett både det ena och det andra skräckexemplet i diverse centraler och ställverk, och det brukar ha gått bra ändå. Min mening är dock att spånors eventuella rörelser inte ska behöva spela in, då dessa inte öht hör hemma i en elcentral. Särskilt inte i en central som är färdigbyggd och där alla delar ska passa ihop. Ändå har man vid montering på plats blivit tvungen att borra på diverse ställen, dra monteringsskruvar osv.
Är det alltså fästena till kopparskenorna eller vad har hänt i det skåpet du just nu håller på med? Varför kräver fästena byte?5 50procent skrev:
Det jag menade med skämt var inte att man kan hitta möss osv som är i olika grad tillbakatagna av naturen det var mer att det skulle orsaka det TS visar med ljusbåge. Och spår av dem skulle oavsett finnas om det mot all förmodan skulle orsakats på det sättet.L Leif i Skåne skrev:
Om man tittar lite mer på dina bildsviter är det klart att en hel del är taffligt både i grundutförandet som inte är mycket att göra åt kanske och även i den senare fasen med installation på plats. Vet du inte om några återställningar eller säkringsbyten? Första bilden här med MCCB för inkommande verkar ju ha brutit i princip kortslutning om du ser till missfärgningen vid öppningarna från släckdelen, inget som inte någon i kedjan kan vara omedveten om.V Vardagsrum skrev:Upptäckte i samband med ett mätarbyte på företaget att det har smällt till inne i elcentralen. Kopparledarna har smält till viss del, ett beröringsskydd (som förvisso satt olämpligt monterat) har sotats, och även skåpet på flera ställen.
Elektriker var ute och tittade idag, men kunde inte ge definitivt svar på vad som hänt eller förslag på åtgärd. De kunde inte se att något skulle vara felmonterat, utöver beröringsskyddet.
Termografering visade ingen varmgång. Totalt strömuttag vid tillfället var ~125A. Anläggningen är märkt 750A. Inkommande serviser, 3st AL 240mm2, 750A.
Det ser onekligen ut som en kortslutning, men sotet/stänket ger ingen entydig bild, som det ser ut så skulle det kunna ha hänt flera ggr, vilket isf är märkligt om det rör sig om blixtnedslag.
Även två säkringar på inkommande var sotade, troligen var det samma ledningar som blixtrat till längre upp/in i centralen.
Muttrar runt om i centralen var märkta och ska därför ha momentdragits.
Anläggningen är ca 4 år gammal.
Bästa teorin var blixtnedslag.
Ingen huvudsäkring har löst ut under åren som anläggningen har varit strömsatt. Oklart i nuläget om någon av energibolaget servissäkringat ute vid ”gatan” kan ha gått.
Det finns ju mycket kunskap här, så teorier om vad som kan ha hänt är välkomna, samt egna erfarenheter av nedslag i centraler.
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Spånor mm är nog en väsentlig del i vad du har där sen kan det så klart triggats i en svagpunkt av tex åska eller att de som nämnts flyttar sig både pga ren magnetisk inverkan eller sidoeffekten vibrationer pga magnetostriktion. På plats är det ju enklare att spåra orsaker osv men i ditt fall är det ju bara att se till att förebygga så inte liknande händer igen. Är allt jobb här verkligen utfört av kompetenta krafter ser redan vid inkommande ut som att det inte är några elverksmontörer som jobbat där. En annan sak du kan se upp med är ev säkringsbyten i luckan med två NH-säkringsgrupper det är inget bra upplägg där med de apparaterna och ingen brytning möjlig före.
5
50procent
Husspekulant
· Haparanda
· 1 379 inlägg
50procent
Husspekulant
- Haparanda
- 1 379 inlägg
Det hade blivit en kortslutning och då troligtvis för att fästena hade gett vika/flyttat på sig, man upptäckte samtidigt att det var en förhöjd temperatur där skenfästena sitter monterade i skåpsstommen.V Vardagsrum skrev:
Hur orginalmontaget såg ut vet jag ej då det var akutreparerat, så det kan vara en kombination av montage och material.
5
50procent
Husspekulant
· Haparanda
· 1 379 inlägg
50procent
Husspekulant
- Haparanda
- 1 379 inlägg
Skruvarna som ligger på botten ser ju ut att tillhöra beröringsskyddet, tittar man vid L2 så ser de ut som att de har slitits ut från hålen.
Sen håller jag med GK100 angående knivsäkringarna det skulle sitta en brytare innan säkringarna, nu ser det ut som det sitter en efter.
Edit: va inget glöm mitt inlägg, beröringsskyddet sitter ju monterat med skruvar på andra bilder.
Sen håller jag med GK100 angående knivsäkringarna det skulle sitta en brytare innan säkringarna, nu ser det ut som det sitter en efter.
Edit: va inget glöm mitt inlägg, beröringsskyddet sitter ju monterat med skruvar på andra bilder.
Redigerat:
På tal om olämpliga materialval, magnetfält och spånor som rör sig.. Monteringen av beröringsskyddet nedan stör mig. Jag menar att överslaget/kortslutningen mycket väl kan ha orsakats av felaktig montering/materialval, i kombination med spånor som hamnat/lämnats på olyckliga ställen.
Tillverkaren av skåpet har knappast avsett att dessa skydd ska monteras såhär. Men tre monteringsskruvar har använts för att hålla skydden pressade mot skeninfästningen (med skeninfästningen menar jag den komponent som skenorna vilar i, märkt "Wöhner").
Skruvarna som har använts är dessutom av olika typ, med olika skalle och därför troligen även olika längd/diameter. En sidonotis måhända, men när man märker att skruvar av olika typer använts i en helt andra sammanhang än i bygge av elskåp, så skvallrar det inte sällan om att någonting inte gått som planerat.
Övriga beröringsskydd i centralen är monterade på socklar/distanser. Även om det har borrats nya hål i själva skydden och självborrande monteringsskruv (en bra källa till metallspån) använts till fästningen i skåpet, så "hänger de fritt" i luften. Inga skruvar sitter alltså i några skeninfästningar.
Sotbilden på bild 1 där beröringsskyddet är kvar, tycker jag visar hyfsat tydligt hur överslaget gått. Överslaget har gått snett nedåt åt vänster, till nedåtgående del av skena L2. Även gått mot baksidan av skåpet. Ju längre bort från skruvarna man tittar, ju mer avtar sotbilden.
På bild 2 ser man hålen som skruvarna gjort i själva beröringsskyddet. Man ser från det här perspektivet även hur pass nära skruvarna egentligen har suttit kopparskenan, L2. Inte svårt att föreställa sig att ett överslag skulle kunna ske här.
På bild 3 har beröringsskyddet avlägsnats och man ser hålen som skruvarna lämnat efter sig i skeninfästningen.
I mina, lekmannaögon, så ser alltså kortslutning/överslag/ljusbåge ut att ha bildats lite väl nära dessa skruvar, för att jag ska tro att det är en slump.
Notera på bild 4 hur pass nära skruvhålen som smältskadorna på skena L2 sitter. Överslaget ser alltså ut att ha varit som kraftigast där, just i anslutning till skruvarna.
Min teori är alltså att det har skett ett misstag någonstans på vägen, och dessa skruvar skulle aldrig ha suttit monterade såhär. Om de inte har varit direkt orsakande till överslaget, så ser de ju klart ut att haft en bidragande roll. Har därför svårt för att köpa att monteringen av skyddet inte skulle ha haft någonting med överslaget att göra.
Men man vill ju självklart lita på de som anlitats, även om de har ekonomiskt intresse av att inte medge felaktig installation. Därför vore det tacksamt om någon med saklig kunskap kunde lugna mig och förkasta min egen teori om vad som hänt. Kanske är det precis såhär som det både ska och brukar se ut i centraler, med allt från spånor och lösa muttrar, till skruvar lite varstans.
Vi har åtminstone inte funnit några mumifierade råttor än, alltid ett plus
Tillverkaren av skåpet har knappast avsett att dessa skydd ska monteras såhär. Men tre monteringsskruvar har använts för att hålla skydden pressade mot skeninfästningen (med skeninfästningen menar jag den komponent som skenorna vilar i, märkt "Wöhner").
Skruvarna som har använts är dessutom av olika typ, med olika skalle och därför troligen även olika längd/diameter. En sidonotis måhända, men när man märker att skruvar av olika typer använts i en helt andra sammanhang än i bygge av elskåp, så skvallrar det inte sällan om att någonting inte gått som planerat.
Övriga beröringsskydd i centralen är monterade på socklar/distanser. Även om det har borrats nya hål i själva skydden och självborrande monteringsskruv (en bra källa till metallspån) använts till fästningen i skåpet, så "hänger de fritt" i luften. Inga skruvar sitter alltså i några skeninfästningar.
Sotbilden på bild 1 där beröringsskyddet är kvar, tycker jag visar hyfsat tydligt hur överslaget gått. Överslaget har gått snett nedåt åt vänster, till nedåtgående del av skena L2. Även gått mot baksidan av skåpet. Ju längre bort från skruvarna man tittar, ju mer avtar sotbilden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
På bild 2 ser man hålen som skruvarna gjort i själva beröringsskyddet. Man ser från det här perspektivet även hur pass nära skruvarna egentligen har suttit kopparskenan, L2. Inte svårt att föreställa sig att ett överslag skulle kunna ske här.
Logga in
Skapa konto
På bild 3 har beröringsskyddet avlägsnats och man ser hålen som skruvarna lämnat efter sig i skeninfästningen.
I mina, lekmannaögon, så ser alltså kortslutning/överslag/ljusbåge ut att ha bildats lite väl nära dessa skruvar, för att jag ska tro att det är en slump.
Logga in
Skapa konto
Notera på bild 4 hur pass nära skruvhålen som smältskadorna på skena L2 sitter. Överslaget ser alltså ut att ha varit som kraftigast där, just i anslutning till skruvarna.
Logga in
Skapa konto
Min teori är alltså att det har skett ett misstag någonstans på vägen, och dessa skruvar skulle aldrig ha suttit monterade såhär. Om de inte har varit direkt orsakande till överslaget, så ser de ju klart ut att haft en bidragande roll. Har därför svårt för att köpa att monteringen av skyddet inte skulle ha haft någonting med överslaget att göra.
Men man vill ju självklart lita på de som anlitats, även om de har ekonomiskt intresse av att inte medge felaktig installation. Därför vore det tacksamt om någon med saklig kunskap kunde lugna mig och förkasta min egen teori om vad som hänt. Kanske är det precis såhär som det både ska och brukar se ut i centraler, med allt från spånor och lösa muttrar, till skruvar lite varstans.
Vi har åtminstone inte funnit några mumifierade råttor än, alltid ett plus
Jag känner inte till några återställningar, i vart fall har ingen skett från någon av oss på företaget. Inte heller elinstallatören säger sig känna till någon och energibolaget har ingen kännedom om att de ska ha fått byta eller återställa någon servissäkring "på gatan". Tycker att det är märkligt att brytaren inte slagit ifrån, om det t.ex varit åska, men har förstått det som att de inte alltid gör det.GK100 skrev:
Om man tittar lite mer på dina bildsviter är det klart att en hel del är taffligt både i grundutförandet som inte är mycket att göra åt kanske och även i den senare fasen med installation på plats. Vet du inte om några återställningar eller säkringsbyten? Första bilden här med MCCB för inkommande verkar ju ha brutit i princip kortslutning om du ser till missfärgningen vid öppningarna från släckdelen, inget som inte någon i kedjan kan vara omedveten om.
Spånor mm är nog en väsentlig del i vad du har där sen kan det så klart triggats i en svagpunkt av tex åska eller att de som nämnts flyttar sig både pga ren magnetisk inverkan eller sidoeffekten vibrationer pga magnetostriktion. På plats är det ju enklare att spåra orsaker osv men i ditt fall är det ju bara att se till att förebygga så inte liknande händer igen. Är allt jobb här verkligen utfört av kompetenta krafter ser redan vid inkommande ut som att det inte är några elverksmontörer som jobbat där. En annan sak du kan se upp med är ev säkringsbyten i luckan med två NH-säkringsgrupper det är inget bra upplägg där med de apparaterna och ingen brytning möjlig före.
Att den är sotad är dock känt och det är ett av stegen som återstår, att bryta inkommande ström för att undersöka varför och sen åtgärda. Själv vill jag ha den bytt rakt av, även om t.ex en isolationsmätning skulle visa att den är ok. Är det sotat så är det liksom..
Efter att överslaget vid beröringsskyddet uppdagats vid elbesiktningen, så ringde vi dit installatören snabbt för att utesluta brandrisk. Besiktningsmannen såg felen som kategori 2 (ska åtgärdas inom 8 veckor) med notering: "[...]. Kopparskena brännskadad och beröringsskydd är felmonterat. Isolering på skena är defekt." Även anmärkning på effektbrytaren, att den var brännskadad.
Där är vi i princip nu, elinstallatören ser också fel i centralen, men inget utav dem är garantifel, och vill ha betalt för att åtgärda allt, samt för tidigare undersökning. Detta trots att vi alla var överens vid deras besök, om att skyddet satt fel och måste bytas.
De skickade också bilder till skåptillverkaren och har fått delar (beröringsskydd, fästen och skenhållare) skickade till sig gratis. Redan där menar jag att det visar att grejerna helt enkelt inte ska sitta som de gör, men de vill ändå ha betalt för att åtgärda då de menar att felmonteringen förvisso finns, men inte orsakat något av problemen i centralen. Ett byte är mest till för att man i framtiden lättare ska kunna se ifall något liknande sker igen..
För egen del vill jag ha snabb åtgärd och säkerställa att centralen är säker. Jag menar heller inte att de ska "jobba gratis" i allt, men jag menar att den här centralen inte känns helt hundra, och att felmonteringen av skydden visst kan fått negativa konsekvensr. Överslaget i sig, kan förstås i grunden vara orsakat av blixtnedslag, vilka aldrig är önskvärda. Men riskerna blir ju då större om centralen inte ser ut som den borde.
Precis som du skriver, så är det ju nu bara att se till att förebygga så inte liknande händer igen. Själv anser jag det som rimligt att de får byta skydden/skenfästen osv på egen bekostnad, städa upp i centralen och objektivt undersöka effektbrytaren. Kanske kan de ta med sig en momentnyckel liksom.. Är det åska som skadat den så så är det.
När vi ändå är och städar upp centralen, så vill jag få installerat en "åskräknare", på företagets bekostnad. Så slipper man dels i framtiden ev tjafs och ömsesidig misstro. Samt att åskräknare vad jag förstått detekterar sk. transienta störningar och vi har en del induktiva laster på företaget som kan tänkas orsaka problem under vissa förhållanden, som det diskuterades tidigare i tråden. Så om något sker igen, trots korrekt beröringsskydd/montering i övrigt, så blir det lättare utreda varför och på så sätt förebygga olyckor.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden