Jag bor i hus som vi hyr. Hyresvärden är tillgänglig men inte i landet och har sagt att detta inte är ett problem, men efter lite googlande behöver jag en andra åsikt.

I huset finns en Pentair avhärdare, äldre modell. Lägger upp två bilder som exempel men de hänvisar inte till den exakta modellen, jag ser inget modellnummer på den så lite svårt att avgöra. Ville bara indikera ungefär vad det ser ut som.

Problemen:

- Den verkar inte vara igång. Jag vet att det finns vissa som inte går på el, men denna verkar ju göra det och den är inte inkopplad. Jag vet inte hur länge den varit så och då problem2 finns så vet jag inte om jag bara kan trycka i sladden och starta.

- Den är full med vatten, ÖVER kanten på tuben som sitter inuti, engelska kallades det för brine-någonting. Vattnet går till kanske 3-5 centimeter under locket. Alltså väldigt fullt.

- Det finns inte mer än lite salt i botten. Jag blev instruerad att lägga i 1-2 små saltbitar i veckan vilket jag har gjort. Brine-tanken har streck på sidan om sig men inga siffror, vet ej om de ska indikera mängdnivå.

Borde jag göra något själv? Jag har själv inte dragit ur kabeln ur den, åtminstone inte avsiktligt, och då jag inte vet hur länge den har varit av så vet jag ju inte vad det kan finnas för problem. Jag tvivlar på att jag borde starta den utan att tömma den på vatten iaf. Alla råd uppskattas.

• Pentair avhärdare med digital display och kontrollknappar på framsidan, äldre modell utan synligt modellnummer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Äldre Pentair avhärdare med två gråa enheter, en kontrollpanel och bypass-diagram, används för vattenbehandling.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J
Smakar vattnet okej? Jag hade nog inte brytt mig då avhärdat vatten både smakar sämre och är mindre nyttigt.

ja avhärdat vatten smakar sött och jolmigt.

men det går åt mindre mängd tvättmedel och tvål:) och mindre jobbigt hålla efter kalkbeläggningar i badrummet.

diskmaskiner idag har mestadels inbyggda avhärdare. ett exempel var dottern nyligen som köpt en ny bosch och tyckte den diskade erbarmligt dåligt. lite bättre med dubbla dosen diskmedel. sen när jag kollade maskinen kunde jag i någon begravd submeny konstatera att avhärdaren inte var igång. och förvånansvärt hårt vatten i området.

det blev till att ställa upp den på näst högsta. mission accomplished.

för övrigt har vi avhärdningen igång på låg inställning även där vi själva bor, med uttalat mjukt vatten. medför klart bättre diskresultat, och inget behov av skölj- eller torkmedel.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.