Upptäckte i samband med ett mätarbyte på företaget att det har smällt till inne i elcentralen. Kopparledarna har smält till viss del, ett beröringsskydd (som förvisso satt olämpligt monterat) har sotats, och även skåpet på flera ställen.

Elektriker var ute och tittade idag, men kunde inte ge definitivt svar på vad som hänt eller förslag på åtgärd. De kunde inte se att något skulle vara felmonterat, utöver beröringsskyddet.

Termografering visade ingen varmgång. Totalt strömuttag vid tillfället var ~125A. Anläggningen är märkt 750A. Inkommande serviser, 3st AL 240mm2, 750A.

Det ser onekligen ut som en kortslutning, men sotet/stänket ger ingen entydig bild, som det ser ut så skulle det kunna ha hänt flera ggr, vilket isf är märkligt om det rör sig om blixtnedslag.

Även två säkringar på inkommande var sotade, troligen var det samma ledningar som blixtrat till längre upp/in i centralen.

Muttrar runt om i centralen var märkta och ska därför ha momentdragits.

Anläggningen är ca 4 år gammal.

Bästa teorin var blixtnedslag.

Ingen huvudsäkring har löst ut under åren som anläggningen har varit strömsatt. Oklart i nuläget om någon av energibolaget servissäkringat ute vid ”gatan” kan ha gått.

Det finns ju mycket kunskap här, så teorier om vad som kan ha hänt är välkomna, samt egna erfarenheter av nedslag i centraler.

Elcentral med delvis smälta kopparledare och sotade delar som kan indikera en kortslutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Elcentral med synliga skador och sotning, delvis smälta kopparledningar och sotade säkringar.
Skapa konto

Elcentral med sotade och smälta kopparledare samt beröringsskydd efter tänkt kortslutning eller blixtnedslag.
Skapa konto

Skadad elcentral med delvis smälta kopparledare och sotade komponenter, potentiell kortslutningsindikation.
Skapa konto

Delvis smälta kopparledare och sotade komponenter inuti en elcentral som visar tecken på skada och överhettning.
Skapa konto

Elcentral med smälta kopparledare, sotade delar och sotade säkringar som antyder tidigare kortslutning.
Skapa konto

Skadad elcentral med delvis smälta kopparledare, sotade delar och säkringar som indikerar en potentiell kortslutning.
Skapa konto

Sotad och delvis smält plastskärm vid elcentral som indikerar skada från trolig kortslutning.
Skapa konto

och inga synliga döda djur nånstans?...........

• Gilla
Ragnar_AT och 1 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
och inga synliga döda djur nånstans?...........
Inga synliga, varken döda eller levande. Bra tanke ändå.

V Vardagsrum skrev:
Inga synliga, varken döda eller levande. Bra tanke ändå.
Du tror inte att din sista bild, den på kåpa är en välgrillad mus då?

• Gilla
Ragnar_AT
  • Laddar…
Jag har aldrig jobbat med såpass stor central men mus, ödla eller nåt liknande. En åsksmäll av den storleken börde haft sönder mer saker runtomkring.

• Gilla
Ragnar_AT
  • Laddar…
Helt klart en ljusbåge, om det inte är en kabel som rört vid, så är det troligen en mus/råtta som blivit grillad. Att du inte hittar några rester av råttan kan du tacka spindlar och kvalster för, dom rensar allt på något år.
För ett par år sedan hittade jag två skelett i en elcentral, den ena var nästan intakt, men den andra med en fot på huvudbrytaren ovansidan och bakfoten på nollskenan var totalt uppäten av spindlar.

Jag ångrar djupt att jag inte fotade skelettet innan jag rörde vid det. Det såg ut som en dinosaurie som man kan se på museum.

• Gilla
artesuave
  • Laddar…
Man kan hållen en ganska skaplig ljusbåge igång på 750A säkring utan att den löser.

Jag har sett liknande grejer när något mindre metallföremål tappats eller glömts kvar inne i centraler. Är dörren stängd när det sedan spänningssätts så är det inte säkert att man märker att det blir en ljusbåge. Stänken ovanför den mellersta fasskenan tycker jag i alla fall ser ut som smält metall.

När det sedan finns sot och metallpartiklar i luften så kan ljusbågen sprida sig. Det är svårt att se, men det verkar som om fas 2 är värst drabbad, med ljusbågar både mot jord i form av bakstycket och mot fas 1 och fas 3. Men ursprunget till alltihop tycks finnas nere vid smältsäkringarna.

• Gilla
GK100 och 3 till
  • Laddar…
E EyEr0n skrev:
Du tror inte att din sista bild, den på kåpa är en välgrillad mus då?
Nej, det är sot/värme på kåpan, som satt felmonterad, med alldeles för lite avstånd ifrån kopparskenorna.

Först misstänktes varmgång pga att den satt för nära, men två thermograferingar vid två olika tillfällen, med tre olika kameror har inte visat på onormal temperatur, även om effektuttaget varit lågt för stunden.

När kåpan togs bort upptäcktes det att det hela såg ut som det gör, dvs mer åt kortslutning/överslag/ljusbåge.

Fotografen Fotografen skrev:
Jag har aldrig jobbat med såpass stor central men mus, ödla eller nåt liknande. En åsksmäll av den storleken börde haft sönder mer saker runtomkring.
Jaså? Hur menar du med att åskan borde haft sönder saker runtomkring, inne i centralen då?

PNO PNO skrev:
Man kan hållen en ganska skaplig ljusbåge igång på 750A säkring utan att den löser.

Jag har sett liknande grejer när något mindre metallföremål tappats eller glömts kvar inne i centraler. Är dörren stängd när det sedan spänningssätts så är det inte säkert att man märker att det blir en ljusbåge. Stänken ovanför den mellersta fasskenan tycker jag i alla fall ser ut som smält metall.

När det sedan finns sot och metallpartiklar i luften så kan ljusbågen sprida sig. Det är svårt att se, men det verkar som om fas 2 är värst drabbad, med ljusbågar både mot jord i form av bakstycket och mot fas 1 och fas 3. Men ursprunget till alltihop tycks finnas nere vid smältsäkringarna.
Intressant! Noterade att det låg en del skruvar (osmälta dock) kvarlämnade i botten på centralen. Samt metallspån som blivit efter håltagning. Är inte elektriker på något vis, men jag tyckte att det såg slarvigt ut och inte hörde hemma där.

Jag kan nog återkomma med bilder från diazedsäkringarna, du utesluter alltså inte (baserat på bilderna, vilket alltid är svårt) att vad som nu hänt kan ha börjat där?

Men med kvarglömda föremål, menar du då att de lämnats/tappats så att de haft kontakt med fasskenorna?

Inte omöjligt att det var smält metall du såg, förvisso har själva skenorna smält lite grann.

Men vad driver centralen för typ av last?

OM vi tänker oss att du har någonting som inte gillar att bli brutet, någon stor induktans. Då kan man tänka sig att det blir överslag någonstans. Det är ju möjligt att just här i centralen är den punkt där krypavståndet är kortast?

En kompis var med vid en labb, där man "råkade" bryta en stor induktiv last. Strömmen bröts inte alls, den bara hoppade över brytaren, och systemet började skena. Inga säkringar lyckades bryta heller, de löste ut men strömmen bara hoppade över. Till slut bröts strömmen på primärsidan av högspänningsställverket (fanns i byggnaden), rätt mycket kablage mellan labbsalen och ställverket brann upp.

• Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
V Vardagsrum skrev:
Intressant! Noterade att det låg en del skruvar (osmälta dock) kvarlämnade i botten på centralen. Samt metallspån som blivit efter håltagning. Är inte elektriker på något vis, men jag tyckte att det såg slarvigt ut och inte hörde hemma där.

Jag kan nog återkomma med bilder från diazedsäkringarna, du utesluter alltså inte (baserat på bilderna, vilket alltid är svårt) att vad som nu hänt kan ha börjat där?

Men med kvarglömda föremål, menar du då att de lämnats/tappats så att de haft kontakt med fasskenorna?

Inte omöjligt att det var smält metall du såg, förvisso har själva skenorna smält lite grann.
Jag håller med i allt PNO skrev det är nog inte så mycket annat än spånor, kardeler från ledare osv som startat ljusbåge. Tydligt och karaktäristiskt med metallsprut som syns på bilderna och den begränsade smältskadan på kopparskenorna. Gnosjöprodukten du har där är inget under av hög klass snarare på många sätt på gränsen till acceptabla för sån användning och kraftig matning. Slarv av olika slag vid montage är inte heller direkt sällsynt tyvärr.

H hempularen skrev:
Men vad driver centralen för typ av last?

OM vi tänker oss att du har någonting som inte gillar att bli brutet, någon stor induktans. Då kan man tänka sig att det blir överslag någonstans. Det är ju möjligt att just här i centralen är den punkt där krypavståndet är kortast?
Tack för ett intressant inlägg! Du kan mycket väl vara något på spåret här.. I vart fall finns det flera kompressorer. Osäker på möjligt strömuttag f.n, och vet förstås heller inte om det är tillräckligt höga induktiva laster. Centralen driver ett gäng undercentraler, som i sin tur bl.a driver kyl/fryskompressorer. 4-6 stycken är alltid igång beroende på anläggningens kylbehov. In/urkoppling sker per automatik efter kylbehov. Två av dessa kompressorer är inverterstyrda, övriga är inte det.

Motorskydd finns dock och har löst vid något tillfälle (plötsligt och oförberett stopp alltså). Undercentralen som matar kompressorerna som alltid går, ligger närmst rent fysiskt, och ser oskadad ut. Om det talar för eller emot ngn särskild teori vet jag inte.

Även 3-4 mobila trefaskompressorer till frysanläggningar kan drivas från centralen på bilden, via elstolpar med 3-fas, 32A handske. Det har förekommit flertalet tillfällen att strömmen brutits utan att först stoppa frysaggregatet (enligt den fina principen ”rätt ut med kabeln från stolpen...”).

Även någon containerfrys kan v.b drivas från 32A handske, via en adapter/fasvändare(?) som antingen saknar L1, L2, L3 eller N (Troligen det sistnämnda). Dessa rycks garanterat ut ”ur väggen” då strömbrytaren på containern inte går att nå.

Truckladdare/spänningsomvandlare matas också i en undercentral. Några anslutna via trefas. Laddar bly/syrabatterier. 380V/10A AC in, 48V 100A DC ut. Även 230V 16A in, 24V 100A DC som ”värst”.

Bryts av en del notoriska pappskallar genom direkt frånskiljning, rätt ut med handsken alltså, utan att stänga av laddaren först.

Dock är dessa idiotiska förfaranden med frånskiljandet av kontakter från både trefasfrysar och batteriladdare tyvärr långt ifrån unikt för den här anläggningen, och överslag likt detta borde därför hända dagligen i centraler kan man tycka, fast det kanske det iofs också gör..

Installatörerna har nu kommit fram till att beröringsskyddet som satt kloss emot kopparskenorna förvisso, möjligen, var felmonterat (men något garantifel vill de nog inte kännas vid) och att kortslutningen/överslaget hände precis vid detta ställe är en ren slump.

Nya beröringsskydd och distanser är dock beställda.

Även de sotade inkommande säkringarna ska ses över eller bytas, men kan redan nu avfärdas som ett icke-garantifel. Då termograferingen som gjordes under förhållandevis lågt effektuttag inte visade hög temperatur. Alltså ses det inte som för dålig åtdragning av inkommande ledning. Övrigt i centralen är också utmärkt som om det är momentdraget, alltså inget installationsmisstag.

Är som ni märker, långt ifrån elektriker. Men jag har för mig att jag i något sammanhang läst att anslutningarna till aluminiumkablar ska efterdragas efter en viss tid. Är också osäker på om en ”glappkontakt” verkligen behöver ge sig till känna om man inte har nämnvärt högt effektuttag för stunden.

Vill inte misstro något företag eller enskild person, vill egentligen mest att elcentralen och användningen av den ska fungera så säkert som möjligt. Det kan säkert visa sig att installatören har rätt i allt de säger.

Men utan förklaring till varför det varit kortis, och med så mycket spån och lösa skruvar i botten på centralen, beröringsskydd som monterats med montageskruvar och med egenborrade hål, sotning/kortslutning på det ”värsta stället”, samt att åtgärdandet av sådant här kostar, så blir jag heller inte helt övertygad av allt vad jag hör rakt av. Det har varit bråttom att få färdigt det här bygget, och det gäller långt ifrån bara elbiten.

En smula otillfredsställande att få höra från installatören att ”Nej, inga misstag har begåtts, inget garantijobb, ni har däremot haft en kortslutning i centralen, som vi har satt upp och som ni aldrig petar i”.

GK100 GK100 skrev:
Jag håller med i allt PNO skrev det är nog inte så mycket annat än spånor, kardeler från ledare osv som startat ljusbåge. Tydligt och karaktäristiskt med metallsprut som syns på bilderna och den begränsade smältskadan på kopparskenorna. Gnosjöprodukten du har där är inget under av hög klass snarare på många sätt på gränsen till acceptabla för sån användning och kraftig matning. Slarv av olika slag vid montage är inte heller direkt sällsynt tyvärr.
Tack även du för ett intressant inlägg! Spånor fanns det en del av, lösa skruvar och muttrar..

Är tacksam för kommentarer och reflektioner från de av er med erfarenhet. Den här centralen är säkert inte något av det värsta som någonsin skådats, men felsökning är roligt, och utöver ljusbågen, så är det ett par andra saker jag funderat över. Har det slarvats med det ena, så har det ofta slarvats med det andra enligt min egen erfarenhet. Eftersom det är kul med bilder, så kommer det ett gäng här. Kommentarer är uppskattade!

Stålkonstruktion med skruvar och spån samlade på bottenplattan i en elcentral, visande potentiell slarvig installation.
Skapa konto

Man undrar ju var skruvarna skulle ha suttit egentligen..
Elektrisk installation med kopparledare, skruvar och utbrytningar på ett skyddande plastomslag.
Skapa konto

Elektrisk anslutning med kopparskenor och kablar inuti en elcentral, synliga spån och lösa skruvar tyder på slitage eller skada.
Skapa konto

Översikt:
Öppet elskåp med synliga kopparledningar och komponenter, samt tecken på möjlig skada eller felinstallation.
Skapa konto
Öppet elskåp som visar kopparledare och fördelningsdelar med noteringar om möjlig felkonstruktion.
Skapa konto

Ser en smula svettigt ut, övergången från ”kablar” till ”kopparskenor” precis ovanför huvudströmbrytaren. Plastisoleringen på skenorna ser inte påverkad ut iaf.
Beröringsskydd monterad nära kopparskenor med synlig rost och skadat isoleringsmaterial.
Skapa konto

Närbild på en elcentral visar spår av sot och skador på kopparledare med en montageskruv.
Skapa konto

Närbild på elcentral med fokus på möjlig felmontering och rostiga kopparskenor vid transparent beröringsskydd.
Skapa konto

Notera att inga ”fabrikshål” i själva plastskivan använts för att fästa beröringsskyddet. Istället har nya hål gjorts för att kunna skruva fast skivan i hålen vid L2 och ”Wöhner” på plasthållaren där skenorna slutar i sidokant, känns det ok..? Är iaf bra nära där L2 smält.
Närbild av en elcentral med märkningar L1, L2 och sotiga kopparledare, samt synliga skruvar och isolering.
Skapa konto

Bilden nedan visar också någorlunda hur pass mkt närmre beröringsskyddet kommer skenorna längre i högerkant.
Elektrisk central med kopparledare, isolatorer och kabelanslutningar som visar tecken på slitage och möjlig överhettning.
Skapa konto

Varför inkommande kablar i andra facket är tjockare/extra isolerade eller kanske skarvade vet jag inte, men gissar att sådana är rätt svårhanterliga, då det inte går att stänga luckan. Installatören har fått böja skåpet med tång...
Öppen elcentral med kablar, kopparskenor, och olika komponenter, som visar tecken på potentiellt slarvig installation.
Skapa konto

Någonting skymtar genom tejpen här, i nederkant:
Elledningar med isoleringsskador nära en skruv och metallyta inuti en elektrisk installation.
Skapa konto

Plasten runt ”F2” är spräckt, samt en något ...avvikande åtdragning på fastsättningen av den svarta kabeln näst längst t.h.
Översikt av en elcentral med kopparledningar som är anslutna till elektromekaniska komponenter märkta "F2" och "F26".
Skapa konto

• Elcentral med synliga kopparskenor och otydligt monterat beröringsskydd, samt ledningar i förgrunden.
    Skapa konto
  • Skadad isolering på svart kabel och synliga anslutningsdetaljer inuti elcentral.
    Skapa konto
  • Bild av elcentral med huvudströmbrytare, kopparledare och anslutningsklämmor, samt spår efter överhettning.
    Skapa konto
  • Elcentral med tydliga spår av sot och skador vid skenorna, samt en grov gul-grön jordkabel.
    Skapa konto
  • Inre del av elcentral med elektrisk anslutning nära jordningsskena och synliga skruvar.
    Skapa konto
  • Elcentral med synliga kopparskenor, kablar och fastsättningar, nära en sönderbruten plastisolering.
    Skapa konto
  • Elcentral med lösa skruvar och spån på golvet, tecken på möjlig slarv i installationen.
    Skapa konto
V Vardagsrum skrev:
Någonting skymtar genom tejpen här, i nederkant:
Kan det vara ett råttbett?
Eller en klämskada mot plåten? Är det koppar man ser där så är det allvarligt att ha det så med dessa effekter/strömmar som kan uppstå.
Mest troligt är det ett mindre djur som ”exploderat” sedan har spindlar städar bort allt organiskt på kort tid.

Redigerat:
Kabeln är en aluminiumkabel med kopparskärm, så "något" är förmodligen kopparskärmen som tittar fram ur en glipa i tejpen. Hade det varit något annat än jord så hade inte ledaren varit kopparfärgad.

Ledarna med krympslangen har skarvats. Kanske kapade de fel, kanske har kabeln flyttats ett fack. Hur som helst är det helt normalt att skarva med hylsa och krympslang.

Jag hoppas det var spänningslöst när du fotograferade. Centraler i den här storleken innebär risker som man inte träffar på i en vanlig villainstallation. Du vill exempelvis inte uppleva ljusbågen som denna tråden började med, med därmed förknippade risker för brännskador och inandning av metallångor mm.

• Gilla
Vardagsrum och 4 till
  • Laddar…
Spånor av karraktären magnetiskt kan förflytta sig i en huvudcentral om ett stort uttag görs, det blir ett magnetfält runt alla ledare,
kopparskenor, kanske inte på en gång direkt, men förflyttar sig lite i taget tills en ljusbåge kan uppstå. Så det med att borra i en central eller automatikskåp fordrar uppmärksamhet med skydd så spånor inte blir kvar i olämpligt läge. Detta med magnetfält är i princip omöjligt att få i vanlig Central, men risken finns i stora fördelningcentraler och där kan det bli

• Gilla
Vardagsrum och 3 till
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Kan det vara ett råttbett?
Eller en klämskada mot plåten? Är det koppar man ser där så är det allvarligt att ha det så med dessa effekter/strömmar som kan uppstå.
Mest troligt är det ett mindre djur som ”exploderat” sedan har spindlar städar bort allt organiskt på kort tid.
Hoppas du lite skämtar med förklaringen i sista meningen. :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.