Hej,
När två plattor på spisen la av så misstänkte jag ett fasfel. Efter att ha kollat kontakten och säkringarna så öppnade jag upp spisen och fann detta.
.
Alla flatstift såg fina ut utom de som var kopplade till den "svarta" fasen. Den gråa ser allmänt grå ut och den röda hade rostat/brunnit av.
Nu är min nyfikna fråga vad detta kan bero på?
När två plattor på spisen la av så misstänkte jag ett fasfel. Efter att ha kollat kontakten och säkringarna så öppnade jag upp spisen och fann detta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Alla flatstift såg fina ut utom de som var kopplade till den "svarta" fasen. Den gråa ser allmänt grå ut och den röda hade rostat/brunnit av.
Nu är min nyfikna fråga vad detta kan bero på?
Elmont: Du menar att det har var dålig kontakt eller oxiderat så det har blivit så varmt av motståndet att kabelskon smälter? Observera att jag frågar inte för att vara dryg utan av nyfikenhet. Är bara lite bevandrad inom ellära.
Ja av någon anledning har det blivit dålig kontakt och det kan ha flera olika orsaker. Jag skulle gissa att det är kabelskon som har haft lite dålig kontakt med stiftet och med varmgång som följd. troligen har kabelskon haft dålig "spänst" eller inte varit ordentligt dit tryckt. När anslutningen blev varm miste kabelskon än mer av sin "spänst" och kontakten minskade och till slut uppstod små ljusbågar som med tiden blev större och orsakade oxid samt än sämre kontakt och mer värme. Till slut blev ljusbågen så pass kraftig att anslutningen smällte.
Jag tycker det ser ut som samma sak håller på att hända motsvarande ledare på plinten ett steg till vänster, den grå. Kabelskorna längst bak verkar vara av usel kvalitet. Det är egentligen viktigare att du byter dem än plinten, för plinten verkar har kvar tillräckligt många friska flatstift. Byter du endast plinten och kabelskon på den röda ledaren kommer du få problem igen. Kabelskorna på de blå ledarna verkar vara av bättre kvalitet, i alla fall den som sitter på samma plint som den röda,
Redigerat:
Japp jag tänkte byta den grå kabelskon också. Den grå kabel har två fina plintar men vad som inte syns på bilden är att det högra stiftet vid den röda kabeln också är skadad. Därför byter jag plinten också..b_hasse skrev:Jag tycker det ser ut som samma sak håller på att hända motsvarande ledare på plinten ett steg till vänster, den grå. Kabelskorna längst bak verkar vara av usel kvalitet. Det är egentligen viktigare att du byter dem än plinten, för plinten verkar har kvar tillräckligt många friska flatstift. Byter du endast plinten och kabelskon på den röda ledaren kommer du få problem igen. Kabelskorna på de blå ledarna verkar vara av bättre kvalitet, i alla fall den som sitter på samma plint som den röda,
Klicka här för att svara