Tänkte att det kanske går bort med det finaste sandpappret? Vad kan ha hänt? Vad anser ni som är bra mycket bättre än jag på sånt här?

• Träyta med vita fläckar och skrapmärken, kan behöva slipas med fint sandpapper för att avlägsnas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har hittat klipp att man kan lägga på en handduk och stryka bort missfärgningen. Någon som testat det?

S sinuslinus skrev:
Det ser ut som cellulosalack.
Du kanske hittar något tips här:
[länk]
Tackar. Det var en gedigen avhandling. En del ser lovande ut vid en första genomgång

S
Är det fuktskada? Har dålig koll på hur man gör men tror man kan använda en klargöringsvätska till cellolusa. Typ 97 % etanol och 3 % eter.

• Gilla
Tonneback
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Är det fuktskada? Har dålig koll på hur man gör men tror man kan använda en klargöringsvätska till cellolusa. Typ 97 % etanol och 3 % eter.
Jag har ingen aning om vad som hänt eller när. Såg det i dag. Ska höra med min sambo när hon kommer hem om hon vet.

Det hände i går är allt vi vet. Kan det vara vätska som legat på skåpet under dagen?

Om det är vatten som fastnat under lacken (tänk liknande ringar efter koppar) så kan man ofta få bort det med hjälp av en hårtork. Men man måste vara försiktig och värma sakta.

Tonneback Tonneback skrev:
Vad kan ha hänt?
Alkohol, etanol, kan ge sådana här missfärgningar.
Handsprit, fönsterputs är exempel på produkter som ofta innehåller mycket alkohol.

• Gilla
Tonneback
  • Laddar…
D dpettersson skrev:
Om det är vatten som fastnat under lacken (tänk liknande ringar efter koppar) så kan man ofta få bort det med hjälp av en hårtork. Men man måste vara försiktig och värma sakta.
Hårtork har jag använt på ett äldre bord med liknande fläckar, det funkade bra. Tror inte jag fick bort exakt allt (det var ganska mycket) men det mesta i alla fall.

• Gilla
Tonneback
  • Laddar…
E evafry skrev:
Hårtork har jag använt på ett äldre bord med liknande fläckar, det funkade bra. Tror inte jag fick bort exakt allt (det var ganska mycket) men det mesta i alla fall
E evafry skrev:
Hårtork har jag använt på ett äldre bord med liknande fläckar, det funkade bra. Tror inte jag fick bort exakt allt (det var ganska mycket) men det mesta i alla fall.
Tack. Ska testa när jag kommer hem

Spillt whisky på lackat golv med snarlikt resultat. 🥃😢

• Gilla
Tonneback
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.