Q
Vi ska byta våtrumsmatta i tvättstugan och efter att jag tagit bort den gamla mattan och golvbrunn bytts mot ny, har hantverkaren slipat spacklet ner till betong (det är betonggolv) för spacklet var löst på några ställen. Ytan under var slät och fin och vi har bra fall vid golvbrunnen. Allt ok än så länge.
Idag när jag var på jobbet skulle en kille spackla golvet, ej flytspackla av någon anledning och när jag kom hem såg golvet så här ut. Spacklet är ojämnt, löst, kornigt och saknas helt på sina ställen för man ser betonggolvet under.
Ser att han har använt Allfix Plane Mix S12 Rapid.
Jag väntade mig att se en slät och fin spacklad yta.
Vad har hänt här?

• Ojämnt spacklat betonggolv i tvättstuga med synliga ojämnheter och ytor där betongen blottas. Spackel av Plane Mix S12 Rapid användes.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
  • Ledsen
cpalm och 1 till
  • Laddar…
J
Ser ut som att han har haft en dålig dag när han har handspacklat eller så vet han ingett om handspackling😢

Q
Ägaren av företaget är sju i influensa, har flera sjukskrivna samtidigt och försöker hantera alla jobb. Killen som var här är inte med på företagets hemsida där 9 andra anstälda finns med.

• Grov betongyta med spridda småstenar och damm.
    Skapa konto
  • Närbild av en ojämn, rå betongyta med synliga texturer och färgvariationer.
    Skapa konto
J
Q Qjanto skrev:
Ägaren av företaget är sju i influensa, har flera sjukskrivna samtidigt och försöker hantera alla jobb. Killen som var här är inte med på företagets hemsida där 9 andra anstälda finns med.
Släpp inte in han som har gjort det igen, hör av dig till företaget om att dom får skicka ut någon kunnig ASAP..

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Q
Frågan är vad de ska göra i nästa steg? Hur ska det åtgärdas?

J
Q Qjanto skrev:
Frågan är vad de ska göra i nästa steg? Hur ska det åtgärdas?
Antingen får dom ta bort det dom har lagt eller om det sitter fast bra bygga på det om det finns marginal kvar höjdmässigt..

Q
Vi fick svar från företaget att de har grovspacklat, skulle slipas och sedan finspacklas, men inte varför.
När vibpratade om jobbet skulle de bara slipa och spackla en dag och därefter lägga våtrumsmattan.

J
Q Qjanto skrev:
Vi fick svar från företaget att de har grovspacklat, skulle slipas och sedan finspacklas, men inte varför.
När vibpratade om jobbet skulle de bara slipa och spackla en dag och därefter lägga våtrumsmattan.
Dom gör ju uppenbart allt för att dölja sitt misstag, såhär illa ska det inte vara..
Hoppas att du har fastpris på jobbet för då kanske det inte spelar så stor roll😢

• Gilla
Incinerator
  • Laddar…
Q
Golvet såg slät ut ut efter slipning med Flex utan några ojämnheter.

• Golvet efter slipning med Flex, ser slätt ut utan ojämnheter, med synliga slipspår.
    Skapa konto
J
Q Qjanto skrev:
Golvet såg slät ut ut efter slipning med Flex utan några ojämnheter.
Det viktiga är att du inte betalar för felaktigt utförande, har du fastpris så fine men jobbar dom på löpande räkning så kommer det att bli dyrt för dig😢

• Gilla
Incinerator
  • Laddar…
Q
Tack för svaren.

• Gilla
Jansson69
  • Laddar…
Q
Någon som vet om det brukar grovspacklas efter betonggolvslipning i vissa fall och om Allfix Plane Mix S12 Rapid använs som grovspackel?

J
Det är ett snabbhärdande spackel, känslan är att han har blandat för mycket och fått brottom att bre ut det..

”Byggbar reparationsspackelmassa
• Till reparation av ojämnheter och till uppbyggnad av fall
• Till underlag av betong, keramik och trä
• Inomhus i torra och våta utrymmen
• Lätt bearbetad på vägg och golv
• Variabel inställning av konsistens
• Gångbar efter 1 timme
• Beläggningsklar efter 2 timmar
• Låg åtgång
• Lämplig för golvvärme

OBS!
Blanda inte större satser än vad som används inom öppettiden.
Extra vatten får icke tillsättas golvspackel som börjat härda.
Vattnets temperatur påverkar härdningstiden!
Överdosering av vatten medför minskad styrka i spacklet.
Spackellaget skall skyddas mot drag, sol- och värmepåverken.
Vid användning i våtutrymmen skall ytorna utföras med membran.
Öppnad förpackning tillslutas tät efter bruk och skall användas snarast efter.”

https://www.alfix.com/files/pdf/pdf_printfiler_se/se_pi_0.007_pms12rapid.pdf

Redigerat:
  • Gilla
Qjanto
  • Laddar…
Nu är jag inte proffs, bara en glad hempulare. Men, grovspackling är något jag använt istället för att slipa golven. D v s för att ta bort större ojämnheter innan jag går på med den slutgiltiga ytan före golvläggning eller målning.

I mina öron låter det som bortförklaringar. Jag hade gjort det bättre än den som spacklade golvet. Betala inte för ”grovspacklingen”

• Gilla
Incinerator och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.