73 835 läst ·
395 svar
74k läst
395 svar
Vad har en elektriker i inköpspris från grossist?
Avtalet säger att det ska vara elektrikerns faktiska inköpspris plus påslag, där inköpspris betyder ”det han köper till inklusive eventuella rabatter”. Så listpris kan det aldrig vara.
Jag är för övrigt inte bekymrad då jag inte betalat och avtals- och bevisläget är gott.
(Tror för övrigt vi får separera frågorna här; en är om inget är avtalat om material och om elektriker då använder listpriser eller nära listpriser, en annan fråga är - vilket är fallet här - att man har avtalat om deras egna inköpspris plus påslag. Den första frågan är det inte solklart att man får rätt i men i den andra så kan jag ju bara betala det jag tycker är skäligt (=signifikant under listpriser) och om det blir tvist måste han bevisa vad hans inköpspriser är. Att då ta fram en fejkad offert menar jag är bedrägeri.)
Jag är för övrigt inte bekymrad då jag inte betalat och avtals- och bevisläget är gott.
(Tror för övrigt vi får separera frågorna här; en är om inget är avtalat om material och om elektriker då använder listpriser eller nära listpriser, en annan fråga är - vilket är fallet här - att man har avtalat om deras egna inköpspris plus påslag. Den första frågan är det inte solklart att man får rätt i men i den andra så kan jag ju bara betala det jag tycker är skäligt (=signifikant under listpriser) och om det blir tvist måste han bevisa vad hans inköpspriser är. Att då ta fram en fejkad offert menar jag är bedrägeri.)
Jag började fundera på hur rätt jag har här.Mikael_L skrev:
Polisen (ekonomiska roteln) utreder bedrägerimål, ja.
Ett sådant här har nog däremot stor risk att bli nedlagt bums. Men prova går ju, Anses brottet tydligt, bevisläget gott och någon har lust att sätta ner foten i branschen ifråga, så skulle det säkert kunna vara möjligt att det utreds och skickas till åklagare så småningom.
Och jag inser nu efter lite snabbt läsande att det finns två åtal att väcka, allmänt åtal som väcks av åklagare och enskilt som väcks utav käranden själv.
Vissa brott såsom förtal t.ex. väcks endast som enskilt åtal.
Brott som utretts och lagts ned utav åklagaren kan väckas under enskilt åtal efter detta.
Men nu är jag långt ute i tassemarkerna, det verkar som att man kan skicka anmälan direkt till åklagare, och sen väcka enskilt åtal efter att åklagaren lagt ner.
Är det någon som kan detta någorlunda bra, och redogöra lite för hur det fungerar?
Betydligt sämre pris hos storel I mitt fall,N nonifo skrev:
S StigF skrev:Problemet ligger i en förändrad marknad ändrat förutsättningarna för hantverkare.
Förr vad material dyrt och mycket av verksamhetens intäkter i kronor kom från marginal på material. Oavsett om det var målare, elektriker, vvs:are eller snickare. Timdebiteringen hölls då oftast lägre. Problemet för hantverkare är att kunderna jämför timdebiteringen varför man vill hålla låga timpriser för att få jobben.
Det är alltså lockande att ha en lägre timdebitering och tjäna större andel på material för att få verksamheten att gå ihop.
När materialkostnaden sjunker relativt arbetskostnaden måste timdebiteringen öka för att det skall gå ihop eller öka marginalen på produkterna. Där har grossisterna hjälpt till med höga listpriser och abnorma rabatter. Det är i deras kunders intresse, Hantverkarna som lever på produktmarginalerna
Men:
Till slut landar det i att man tar betalt för att hantera materialet för med låga materialpriser kommer det inte att hålla med en procentsats på materialpriset. Även stora procentuella påslag är inte mycket i kronor. Det blir en timdebitering det med. Din elektriker har inte hängt med i prissättningsförändringen som skett på marknaden helt enkelt.
Men det har heller inte kunderna.
Låt mig gissa, han hade ganska lågt timpris?
Timpriset är 600 kr inkl moms så inte så lågt.
Polisanmäl, bedrägeri helt enkelt.
Har slutat använda ”hantverkare” för att de är kriminella i grund och botten.
Ofattbart att betala fantasisummor för så elementära uppgifter.
Värre blir det.
I bästa fall har de faktiskt betalat för materialet, men tyvärr hämtas materialet oftast ut vid bakdörren UTAN någon betalning! Ett parallellt samhälle utanför vårt som många inte känner till.
Parasiterar på vårt samhälle helt enkelt och borde bestraffas så hårt.
Svin
Har slutat använda ”hantverkare” för att de är kriminella i grund och botten.
Ofattbart att betala fantasisummor för så elementära uppgifter.
Värre blir det.
I bästa fall har de faktiskt betalat för materialet, men tyvärr hämtas materialet oftast ut vid bakdörren UTAN någon betalning! Ett parallellt samhälle utanför vårt som många inte känner till.
Parasiterar på vårt samhälle helt enkelt och borde bestraffas så hårt.
Svin
Lustigt detta, pratade med en kollega som är elektriker på lunchen igår. Han får alltid ut två fakturor. En med det priset som är i butik som han ger till kund och ett eget där hans rabatt är avdragen. Aldrig under 80% I rabatt av den summan som kund får se.martin43 skrev:
Jag har inte lust att beskriva det här, men de flesta som arbetat med offentliga upphandlingar och större upphandlingar vet vad jag pratar om.M mr_bygg skrev:Hur ska det gå till? Ett inköpspris är väl ett inköpspris och har man ett avtal så kan man väl inte debitera precis vad man vill... Jag säger inte att du har fel men det du påstår är rätt skrämmande särskilt när du påstår att det är det som de flesta gör i större upphandlingar. Kan man komma undan med det när det gäller upphandlingar så förstår jag att man även utnyttjar privatkunder i en stor omfattning.
Det flesta upphandlingar kräver ett fast timpris inklusive resa som är rätt lågt samt max 5% påslag på netto inköpspris, detta kan företag inte överleva på.
Har du aldrig funderat på att många saker som är upphandlade kan du själv köpa billigare genom andra kanaler.
Jag jobbar som elektriker och tar ca 2,80kr/m för fq 1.5 (+moms). Då har jag ett visst påslag som jag inte tänker skriva ut här.
Jag har lite olika påslag beroende på vad det är för materiel, så en specifik % sats på allt materiel brukar jag inte ge kund. (Jag har resonerat så att t.ex. 20% påslag på ett vägguttag kan vara tjänligt, men inte på en armatur för 5000:- )
Jag har lite olika påslag beroende på vad det är för materiel, så en specifik % sats på allt materiel brukar jag inte ge kund. (Jag har resonerat så att t.ex. 20% påslag på ett vägguttag kan vara tjänligt, men inte på en armatur för 5000:- )
Tråkig situation, men inte ovanlig.
Den elektriker jag anlitar har runt 40% rabatt hos grossisterna. Jag vet inte om han dessutom har bonus som utfaller när grossisten har sammanställt årets försäljning till elektrikern. Den överenskommelse vi har gjort gäller 40% rabatt utan påslag. Vi är båda nöjda med detta.
Det är uppenbart att din elektriker försöker blåsa dig. Han har förmodligen satt detta i system mot små kunder. Han skulle aldrig våga göra så mot en stor beställare som vet vad som gäller.
Om han är en liten entreprenör och ny hos grossisten kan det förhålla sig så att han får en relativt liten "ny kund"-rabatt hos grossisten och efter ett år en bonus när man sett hur mycket han verkligen har handlat under året. Han är fortfarande bunden av avtalet med dig om netto plus 10% oavsett när rabatten utfaller för honom eller i vilken form rabatten utfaller. Du kan ju prova med att ringa grossisten i fråga och säga att du ska starta ett entreprenadföretag och undrar vad som gäller med rabatterna hos dem.
Tidigare i tråden var det någon som rådde dig att räkna ut vad fakturan rimligen borde ligga på och betala ostridigt belopp. Jag håller med. Bestrid det oskäliga beloppet och förneka betalningsansvar.
Chansen är stor att elektrikern inte orkar driva det vidare att försöka tvinga till sig det oskäliga beloppet via kronofogden och tingsrätten. Han förstår nog att det blir mycket jobb mot liten chans att vinna. I tingsrätten är det farligt att fuska med falska offerter etc.
Du behöver inte vara rädd för kronofogden eller att få en prick på dig. Om han försöker driva in det oskäliga beloppet via kronofogden behöver du bara bestrida det oskäliga beloppet. Då kan kronofogden inte driva in "skulden". Ärendet går då till tingsrätten. Då har både du och elektrikern bevisbördor. Om du förlorar i tingsrätten måste du betala, annars får du en prick. Jag tror dock att dina chanser att vinna är goda. Du har ett avtal att luta dig mot och du borde kunna bevisa att elektrikern faktiskt har större rabatter än vad han ger sken av. Du kan bevisa det dels genom att kalla grossisten som vittne, han tar nog inte risken att ljuga i rätten, dels genom att det är allmänt känt att entreprenörer har stora rabatter hos grossisterna.
Hoppas att det löser sig för dig.
Den elektriker jag anlitar har runt 40% rabatt hos grossisterna. Jag vet inte om han dessutom har bonus som utfaller när grossisten har sammanställt årets försäljning till elektrikern. Den överenskommelse vi har gjort gäller 40% rabatt utan påslag. Vi är båda nöjda med detta.
Det är uppenbart att din elektriker försöker blåsa dig. Han har förmodligen satt detta i system mot små kunder. Han skulle aldrig våga göra så mot en stor beställare som vet vad som gäller.
Om han är en liten entreprenör och ny hos grossisten kan det förhålla sig så att han får en relativt liten "ny kund"-rabatt hos grossisten och efter ett år en bonus när man sett hur mycket han verkligen har handlat under året. Han är fortfarande bunden av avtalet med dig om netto plus 10% oavsett när rabatten utfaller för honom eller i vilken form rabatten utfaller. Du kan ju prova med att ringa grossisten i fråga och säga att du ska starta ett entreprenadföretag och undrar vad som gäller med rabatterna hos dem.
Tidigare i tråden var det någon som rådde dig att räkna ut vad fakturan rimligen borde ligga på och betala ostridigt belopp. Jag håller med. Bestrid det oskäliga beloppet och förneka betalningsansvar.
Chansen är stor att elektrikern inte orkar driva det vidare att försöka tvinga till sig det oskäliga beloppet via kronofogden och tingsrätten. Han förstår nog att det blir mycket jobb mot liten chans att vinna. I tingsrätten är det farligt att fuska med falska offerter etc.
Du behöver inte vara rädd för kronofogden eller att få en prick på dig. Om han försöker driva in det oskäliga beloppet via kronofogden behöver du bara bestrida det oskäliga beloppet. Då kan kronofogden inte driva in "skulden". Ärendet går då till tingsrätten. Då har både du och elektrikern bevisbördor. Om du förlorar i tingsrätten måste du betala, annars får du en prick. Jag tror dock att dina chanser att vinna är goda. Du har ett avtal att luta dig mot och du borde kunna bevisa att elektrikern faktiskt har större rabatter än vad han ger sken av. Du kan bevisa det dels genom att kalla grossisten som vittne, han tar nog inte risken att ljuga i rätten, dels genom att det är allmänt känt att entreprenörer har stora rabatter hos grossisterna.
Hoppas att det löser sig för dig.
Det du ska göra är att du skriftligt bestrider den del av fakturan som gäller materialet. Resten betalar du på förfallodagen. Det är uppenbarligen ingen idé att försöka föra en dialog med honom
Detta gör att hantverkaren måste kunna bevisa att materialkostnaden är enligt överenskommelse innan han kan få sina pengar. Du behöver inte oroa dig för inkasso eller kronofogde, De tar inte i en faktura som är bestriden. Kommer ni inte överens måste hantverkaren stämma dig i tingsrätten för att få sina pengar och där ligger bevisbördan på honom. Du har inte gjort något fel tills motsatsen bevisats.
Money talks.
Detta gör att hantverkaren måste kunna bevisa att materialkostnaden är enligt överenskommelse innan han kan få sina pengar. Du behöver inte oroa dig för inkasso eller kronofogde, De tar inte i en faktura som är bestriden. Kommer ni inte överens måste hantverkaren stämma dig i tingsrätten för att få sina pengar och där ligger bevisbördan på honom. Du har inte gjort något fel tills motsatsen bevisats.
Money talks.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 229 inlägg
Tja, jag vet inte om jag kan det "någorlunda bra", men svaret på frågan om hur det fungerar så är svaret i praktiken "inte alls".Mikael_L skrev:
Det är extremt ovanligt att man väcker enskilda åtal enligt den här ordningen, eftersom risken att få betala hela kalaset är stor, och det händer att man i sin tur blir åtalad (av en sur åklagare, som inte gillar att man lägger sig i) för obefogat åtal. Det tycker åklagaren ofta att man per definition uppfyller rekvisiten för, eftersom om en åklagare redan har prövat frågan, så kan man knappast kan ha legitima skäl att själv få frågan prövad i domstol. En åklagare har ju redan sagt att man inte har det!
Men det är väl frågan om någon åklagare skulle orka med att väcka talan i ett sådant här mål.
(Man måste också ge en åklagare rätt att pröva frågan först, att direkt stämma själv är i sig ett brott).
Nej, det här luktar småmål/tvistemål lång väg. Men om man inte först betalar så har man ju ingen talan att föra fram, och då kan man inte stämma. Och rekommendationen är ju att inte betala, och i så fall låta sig själv bli stämd.
Jobbar själv som elektriker, rabatterna är ju väldigt varierande från 80-90% på listpris till 0%rabatt. Finns inget generell procentsats. Vill tillägga att en seriös elfirma sällan går på listpris. Beror på vad man har för % rabatt, de flesta elfirmor idag vet att informationen om materialpriser är lätt att få fram för kunder. Man vill ju såklart inte få dåligt ryckte. Viktigare att skydda än några hundralappar in extra på material.
Detta blev ju en ganska spännande tråd. Jag har haft en enskild firma i snart 20 år, men har varit anställd och jobbat på vanligt Svensson-vis. Firman har alltså de sista 10 åren varken haft omsättning eller vinst utan enbart ett sakta ökande minusresultat pga avskrivningar.
Men för ett tag sedan uppenbarade sig några möjligheter att göra lite saker i firman. Jag reggade därför konto hos Selga och Ahlsell. Har aldrig handlat en pryl på något av ställena utan bara reggat ett konto på deras respektive webbsidor. Mina priser:
Först Selga:
Och Ahlsell:
Ahlsell tycker uppenbarligen att jag är en idiot så där har jag inte tänkt handla något.
Men för ett tag sedan uppenbarade sig några möjligheter att göra lite saker i firman. Jag reggade därför konto hos Selga och Ahlsell. Har aldrig handlat en pryl på något av ställena utan bara reggat ett konto på deras respektive webbsidor. Mina priser:
Först Selga:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Och Ahlsell:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ahlsell tycker uppenbarligen att jag är en idiot så där har jag inte tänkt handla något.
Varför tror du Ahlsell tycker du är en idiot? Det är ganska naivt att tro att man får de bästa priserna om man bara reggar ett konto anonymt på nätet. Det funkar inte så. Kontakta din kontaktperson du fått och berätta vad du du har för planer så lär priset nog bli betydligt bättre skulle jag tro.
Du jämför ju inte samma kabel heller för den delen.
Du jämför ju inte samma kabel heller för den delen.