73 836 läst ·
395 svar
74k läst
395 svar
Vad har en elektriker i inköpspris från grossist?
Attman inte får de bästa priserna är ju rätt lättare förstå. Men det där är ocker. Den enda anledningen att presentera de siffrorna är för att hålla uppe skenet av att listptiserna faktiskt existerar i verkligheten. Säger man hej så lär priset dyka fort.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 534 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 534 inlägg
Det är lite lustigt hur många här, som privatperson och beställare av ett enda jobb från en hantverkare tror att man ska dra full nytta av hantverkarens rabatterade inköpspris.
Med det vill jag säga att företaget har troligen jobbat i många år, med många trogna och stora kunder som gjort att de ökat omsättningen hos grossisten, större omsättning = bättre förhandlingsläge. Men förhandlingar tar också tid, all tid som läggs på jobb skall ge ersättning eller möjlighet till bättre ersättning framöver.
Att då som privatperson komma och kräva 10% på inköpspriset som företaget förhandlat till sig är direkt pinsamt och ett bevis på att man över huvud taget inte förstår företagsekonomi.
Med det sagt, så tycker jag ändå att TS har blivit överfakturerad för materialet, och att inköpspriset är modifierat är såklart förkastligt. Jag ser inget problem i att vara öppen med sina inköpspriser och påslaget om 20-25% t.ex.
Kan dra en paralell från mitt förra jobb, vi hade avtal med våra storkunder att dom skulle ha en viss % rabatt på vårat inköpspris. Vi skulle göra ett stort jobb åt dom (beställt och klart), bara materialkostnaden uppgift med våra inköpspriser till 500 000, vid så stora beställningar begärdes det alltid in en offert, sen förhandlade vi priset och till slut kanske vi fått ner priset till 430 000 istället.
Jag minns inte hur mycket % rabatt dom hade, men säg att det var 15%. Isåfall innebär förhandlingen att vi lade ner tid/pengar på en förhandling som i slutändan kostade oss 10500 i uteblivna intäkter, istället för om vi köpt allt utan förhandling.
Med det vill jag säga att företaget har troligen jobbat i många år, med många trogna och stora kunder som gjort att de ökat omsättningen hos grossisten, större omsättning = bättre förhandlingsläge. Men förhandlingar tar också tid, all tid som läggs på jobb skall ge ersättning eller möjlighet till bättre ersättning framöver.
Att då som privatperson komma och kräva 10% på inköpspriset som företaget förhandlat till sig är direkt pinsamt och ett bevis på att man över huvud taget inte förstår företagsekonomi.
Med det sagt, så tycker jag ändå att TS har blivit överfakturerad för materialet, och att inköpspriset är modifierat är såklart förkastligt. Jag ser inget problem i att vara öppen med sina inköpspriser och påslaget om 20-25% t.ex.
Kan dra en paralell från mitt förra jobb, vi hade avtal med våra storkunder att dom skulle ha en viss % rabatt på vårat inköpspris. Vi skulle göra ett stort jobb åt dom (beställt och klart), bara materialkostnaden uppgift med våra inköpspriser till 500 000, vid så stora beställningar begärdes det alltid in en offert, sen förhandlade vi priset och till slut kanske vi fått ner priset till 430 000 istället.
Jag minns inte hur mycket % rabatt dom hade, men säg att det var 15%. Isåfall innebär förhandlingen att vi lade ner tid/pengar på en förhandling som i slutändan kostade oss 10500 i uteblivna intäkter, istället för om vi köpt allt utan förhandling.
S SueCia skrev:
Inte hälften så "lustigt" som hur många näringsidkare som tror att kontrakt bara skrivs i marknadsföringssyfte och att regelrätt bedrägeri är normal affärsutövning.
Har man ett avtal om inköpspris +10% är det rätt naturligt att förvänta sig det. Det hadlar inte om varor med låg omsättning som hantverkaren måste hålla på lager. Jag kan inte se att det är orimligt med 10% påslag.
Det ör enbar skitsnack att hantverkare lägger en massa tid på att förhandla materialpriser. Det är du fullt medveten om.
Låga materialpriser är även det en konkurrensfördel.
Låga materialpriser är även det en konkurrensfördel.
Har läst nån stans, kanske här på BH ?? om nån där elektrikern ring och sagt att han inte kunde slutföra jobbet för kabeln var slut, jobbet hade blivit mycket större än beräknat. Kunden hade sagt "Det fixar jag" och for till Ahlsell o köpte 4 rullar kabel. När han fick räkningarna var elektrikerns pris på kabel till kunden 70% lägre.
700:- låter dyrt.
Själv tar jag oftast mitt ordinarie inköpspris + 20%.
Som installatör kan man ju vid större beställningar begära offert från sin grossist och därigenom få ett bättre pris än sitt ordinarie inköpspris.
20% är ju till för att täcka kostnader för hantering och eventuella garantiärenden.
Mitt tips till alla som anlitar hantverkare är att begära ett fast pris med specificerade material- och arbetskostnader.
Sen kan jag tycka att ett timpris under 480 är för lågt. Som någon påpekade tidigare har marknaden förändrats bl.a. med uppkomsten av alla byggvaruhus som säljer elmateriel (som visserligen inte får installeras av icke-behöriga).
Vi tar 520 kr plus moms / timme. Elektriker har allt för länge försörjt sig på materialpåslag i stället för sin kompetens.
Idag ska vi som installatörer kunna rekommendera smarta energilösningar, styrningar via smarta telefoner, hantera belysningsberäkningar, mm förutom att ha stenkoll på elsäkerheten som det i vissa fall är si och så med.
/Auktoriserad installatör
Själv tar jag oftast mitt ordinarie inköpspris + 20%.
Som installatör kan man ju vid större beställningar begära offert från sin grossist och därigenom få ett bättre pris än sitt ordinarie inköpspris.
20% är ju till för att täcka kostnader för hantering och eventuella garantiärenden.
Mitt tips till alla som anlitar hantverkare är att begära ett fast pris med specificerade material- och arbetskostnader.
Sen kan jag tycka att ett timpris under 480 är för lågt. Som någon påpekade tidigare har marknaden förändrats bl.a. med uppkomsten av alla byggvaruhus som säljer elmateriel (som visserligen inte får installeras av icke-behöriga).
Vi tar 520 kr plus moms / timme. Elektriker har allt för länge försörjt sig på materialpåslag i stället för sin kompetens.
Idag ska vi som installatörer kunna rekommendera smarta energilösningar, styrningar via smarta telefoner, hantera belysningsberäkningar, mm förutom att ha stenkoll på elsäkerheten som det i vissa fall är si och så med.
/Auktoriserad installatör
mexitegel skrev:
Varför tror du Ahlsell tycker du är en idiot? Det är ganska naivt att tro att man får de bästa priserna om man bara reggar ett konto anonymt på nätet. Det funkar inte så. Kontakta din kontaktperson du fått och berätta vad du du har för planer så lär priset nog bli betydligt bättre skulle jag tro.
Du jämför ju inte samma kabel heller för den delen.
Något fel är det väl om dom anser att det är ok med ett pris 5 gånger högre än vad godtycklig byggmarknad tar inklusive moms?
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 534 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 534 inlägg
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 534 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 534 inlägg
Och det är inte heller hälften så lustigt som att lyssna på standup. Gemensamt har dom att det inte har något att göra med det vi diskuterarA arkTecko skrev:
Det enda som är sorgligt är att det är förbjudet att fixa med elen själv. I övriga fuffelbranscher har man ju rätt att ta saker i egna händer..
Lite påslag tycker jag är okej. Men det ska redovisas och motiveras..
Lite påslag tycker jag är okej. Men det ska redovisas och motiveras..
Nej Kallebo, finns många branscher du behöver diplom eller behörighet för att få verka inom.
Läste om en akupunktör som råkade punktera lungor på flera av sina patienter, en utbildning är minst 3 år så han hade nog missat lite.
Motorfordonsreparationsbranschen brukar tas upp som ett exempel där det fungerar trots avsaknad av behörighet, här räcker det med efterhandsbesiktning istället.
Sen är ju elbranschen lite större än att bara dra lite FK mellan ett par dosor, ett jobb de flesta normalbegåvade skulle kunna lära sig relativt snabbt, det finns trådar här på forumet där eventuella behörigheter som begränsas till hem-el diskuteras.
Prissättningen är i många fall väldigt hög, samtidigt är troligen medvetenheten hos kunderna generellt väldigt låg, vilket kunnat möjliggöra nuvarande prissättning.
Sen är det troligen väldigt få som egentligen är väldigt missnöjda, annars misstänker jag att vi skulle se trådar likt denna betydligt oftare.
Läste om en akupunktör som råkade punktera lungor på flera av sina patienter, en utbildning är minst 3 år så han hade nog missat lite.
Motorfordonsreparationsbranschen brukar tas upp som ett exempel där det fungerar trots avsaknad av behörighet, här räcker det med efterhandsbesiktning istället.
Sen är ju elbranschen lite större än att bara dra lite FK mellan ett par dosor, ett jobb de flesta normalbegåvade skulle kunna lära sig relativt snabbt, det finns trådar här på forumet där eventuella behörigheter som begränsas till hem-el diskuteras.
Prissättningen är i många fall väldigt hög, samtidigt är troligen medvetenheten hos kunderna generellt väldigt låg, vilket kunnat möjliggöra nuvarande prissättning.
Sen är det troligen väldigt få som egentligen är väldigt missnöjda, annars misstänker jag att vi skulle se trådar likt denna betydligt oftare.
Nu har jag inte läst hela tråden men, tja, det är såhär det är.K Krokofanten skrev:Hej,
Har, liksom noterat i en del trådar här, tidigare dåliga erfarenheter av väldigt höga materialpåslag vid anlitande av elektriker. I ett nyligen genomfört jobb trodde jag att hade garderat mig i mitt skriftliga avtal där det står att materialpriser skall vara inköpspris plus 10% påslag. Inköpspris skall vara vad elektrikern de facto köper för från grossist inklusive eventuella rabatter de har.
Nu kom så materialdelen i fakturan och elkabel var t.ex. mer än dubbelt så dyrt som jag köper själv som konsument på elbutik.se. När jag bad om bevis för att inköpspriset stämmer i fick jag istället för deras egna fakturor en nyprintad offert från grossisten till elektrikern där förstås priset stämmer exakt med deras faktura. I en offert kan man förstås skriva vad som helst.
Innan jag tjafsar mer vill jag bara veta; borde inte inköpspriser från grossist plus påslag 10% (och moms) ligga i närheten av konsumentpris eller något över? I varje fall inte mer än 100% över? Ta FK 1,5 Draka-kabel som exempel som kostar 320 kr inkl moms för 100m på elbutik ([länk]). Min elektriker menar att hans inköpspris från grossist är ca 700 kr inkl moms. Då skall jag alltså betala 770 kr inkl moms efter 10% påslag. Det kan väl aldrig stämma? Tacksam för feedback, har letat i trådar och läst en del men inte sett några tydliga svar.
(Och vi pratar stora mängder kabel, totalt nästan 1000 meter)
El- och rörfirmor lever på materialpåslaget, timpengen täcker bara kostnaden för montören och inget mer.
Varken grossisten eller elmojen har någon som helst skyldighet att lämna ut några inköpspriser, affärshemlighet. Vill man veta vad man ska betala får man avtala om pris i förväg för varje detalj, varje uttag och kabelmeter.
Jag försvarar det inte, jag tycker inte det är bra, det är bara så det är.
En kilometer kabel är fö inte någon jätteaffär.
Grossisterna har inte tid att lägga så mycket på förhandlingar. Det borde begränsa sig till ett par timmar per år. Då har jag nog räknat högt. Det är inget som motiverar dessa priser. När fick en elektriker ett garatiåtagande på en felaktig FK senast?S SueCia skrev:
Ifall man inte vill lämna ut sina inköpspriser kanske man inte ska basera avtalspriset till kund på dem.Fotografen skrev:
Nu har jag inte läst hela tråden men, tja, det är såhär det är.
El- och rörfirmor lever på materialpåslaget, timpengen täcker bara kostnaden för montören och inget mer.
Varken grossisten eller elmojen har någon som helst skyldighet att lämna ut några inköpspriser, affärshemlighet. Vill man veta vad man ska betala får man avtala om pris i förväg för varje detalj, varje uttag och kabelmeter.
Jag försvarar det inte, jag tycker inte det är bra, det är bara så det är.
En kilometer kabel är fö inte någon jätteaffär.
Ang. affärens storlek så skrev TS att kabeln bara var en av många artiklar som köpts.