KalleKe
Jag har ett konto via jobbet hos Ahlsell. Man blir ju förbannad när man är inne och söker på olika el artiklar och hur den sjuka prissättningen fungerar.

• Gilla
leffe-e och 3 till
  • Laddar…
O
Generellt så är det ganska dyrt hos grossisten. Man inser vilka marginaler de har när de kan ha upp till 90% rabatt. Då är man liten kund, som inte jobbar direkt med el.
Men du har troligtvis fått betala listpris
Kickback känner jag inte till på ahlsell.

• Gilla
leffe-e
  • Laddar…
Tack alla för inspel, mycket hjälpsamt. Jag kontaktade även några andra elektriker och fick som svar att inköpspriset bör ligga på mellan 200 och 300 kr. Så min elektriker försökte sig alltså på en rövare. Och inte bara det; när jag bad om bevis presenterade han medvetet oriktiga uppgifter med enda syfte att vilseleda mig för sin egen vinning och för min förlust. Det är enligt brottsbalken definitionen av bedrägeri. Jag tror dock inte på att tvinga in någon hjälplös i ett hörn utan det gäller att hitta en lösning där ingen tappar ansiktet. Så med starka bevis och refererande till dessa och påtalandet att jag kan kontrollera hans inköpspriser med andra elektriker sa att jag att han får en sista chans korrigera till faktiskt inköpspris plus påslag. Fick ett kort ok tillbaka och något vagt om att alla elektriker har olika priser...Väntar nu med spänning på en uppdaterad faktura för tredje gången.

Till saken hör att när jag först sa att priser ej kan stämma så skickade han en andra faktura där han lite random bara drog ner materialpriserna med 10%. Det var då jag fick priserna ovan (som alltså var ännu värre innan) som jag fortfarande då tyckte var orimliga. När jag bad om bevis på inköpspris fick jag då en ”offert” som visade detta. Han har alltså egentligen redan fått en chans att korrigera innan och två gånger försökt agera inkorrekt. Totalt rör det sig om ca 50000 kr i material så det är en hygglig summa pengar vi pratar om. Har ni något tips på nu när jag får en slutfaktura vart jag kan vända mig för att dubbelkolla specifikationen som är på ca fyra sidor? Ovan var bara en specifik post men det rör sig om mycket mer än bara kablar.

För övrigt helt sjukt att det ska vara så här. I första erfarenheten med en annan elektriker bränner jag mig då vi inte avtalat tydliga materialpriser. Andra gången då jag har ett bra avtal försöker man runda det...There is something rotten in the state of Denmark.

• Gilla
KalleKe och 10 till
  • Laddar…
K Krokofanten skrev:
Tack alla för inspel, mycket hjälpsamt. Jag kontaktade även några andra elektriker och fick som svar att inköpspriset bör ligga på mellan 200 och 300 kr. Så min elektriker försökte sig alltså på en rövare. Och inte bara det; när jag bad om bevis presenterade han medvetet oriktiga uppgifter med enda syfte att vilseleda mig för sin egen vinning och för min förlust. Det är enligt brottsbalken definitionen av bedrägeri. Jag tror dock inte på att tvinga in någon hjälplös i ett hörn utan det gäller att hitta en lösning där ingen tappar ansiktet. Så med starka bevis och refererande till dessa och påtalandet att jag kan kontrollera hans inköpspriser med andra elektriker sa att jag att han får en sista chans korrigera till faktiskt inköpspris plus påslag. Fick ett kort ok tillbaka och något vagt om att alla elektriker har olika priser...Väntar nu med spänning på en uppdaterad faktura för tredje gången.

Till saken hör att när jag först sa att priser ej kan stämma så skickade han en andra faktura där han lite random bara drog ner materialpriserna med 10%. Det var då jag fick priserna ovan (som alltså var ännu värre innan) som jag fortfarande då tyckte var orimliga. När jag bad om bevis på inköpspris fick jag då en ”offert” som visade detta. Han har alltså egentligen redan fått en chans att korrigera innan och två gånger försökt agera inkorrekt. Totalt rör det sig om ca 50000 kr i material så det är en hygglig summa pengar vi pratar om. Har ni något tips på nu när jag får en slutfaktura vart jag kan vända mig för att dubbelkolla specifikationen som är på ca fyra sidor? Ovan var bara en specifik post men det rör sig om mycket mer än bara kablar.

För övrigt helt sjukt att det ska vara så här. I första erfarenheten med en annan elektriker bränner jag mig då vi inte avtalat tydliga materialpriser. Andra gången då jag har ett bra avtal försöker man runda det...There is something rotten in the state of Denmark.
Jag skulle gissa att du genom att lägga ut priserna här kan få en väldigt snabb återkoppling om elektrikern fortfarande försöker blåsa dig. Det finns massor av seriösa och bra elektriker eller andra som har konto hos grossisterna här på forumet som direkt kan säga om priserna är OK

Nu ska jag inte uttala mig generellt men min upplevelse är att allt för många entreprenörer inte har koll på gällande lagar och sen finns det en del som medvetet försöker "lura" sina kunder och de ser dessutom inte ens problemet med sitt beteende.

Redigerat:
  • Gilla
Beemaster och 1 till
  • Laddar…
Du får söka priserna i en sökmotor men tänk på att elektriker inte har någon lägsta pris garanti, utan titta vad som kan verka rimligt.
Aangående FQ/FK så kan du köpa FQ 1,5 100m för 199kr hos clas ohlsson.
Angående ditt inköpspris+10% så kan elektrikern gå runt det och debitera vad han vill precis som de flesta gör i större upphandlingar.

1 123abc skrev:
Angående ditt inköpspris+10% så kan elektrikern gå runt det och debitera vad han vill precis som de flesta gör i större upphandlingar.
Hur ska det gå till? Ett inköpspris är väl ett inköpspris och har man ett avtal så kan man väl inte debitera precis vad man vill... Jag säger inte att du har fel men det du påstår är rätt skrämmande särskilt när du påstår att det är det som de flesta gör i större upphandlingar. Kan man komma undan med det när det gäller upphandlingar så förstår jag att man även utnyttjar privatkunder i en stor omfattning.

• Gilla
leffe-e och 2 till
  • Laddar…
K Krokofanten skrev:

Nu har du ju gett honom en chans att komma ut det med hedern i behåll men han har inte tagit chansen. Lägg ut den senaste specifikationen med hans firmanamn i klartext så får vi alla chansen att granska.
Simpel matematik: han har bevisat att han står för sina priser och borde då ha noll att dölja. Vad ska han klaga på? Att du misskrediterar firman? Det är bara ett bevis på att han försöker blåsa dig.

• Gilla
nzsc och 2 till
  • Laddar…
Precis som många har skrivit är det fantasipriser hos grossisterna som sedan elfirmorna får fantastiska rabatter på. Och när året är slutblir det ytterligare en kick back. Anledningen att trots detta det är billigare på C.O. stavas daglig bjudfrukost som dessutom någon stackars kund får betala arbetstid och resa för när ”materiel måste hämtas” varför ska en så ovanlig artikel som FK/FQ finnas i en servicebil? Oj jag glömde visst vår och höstfesten med fri öl / sprit oxå ska betalas av kunden. För övrigt så hade C.O. 25 %rabatt för trogna kunder i november så jag passade på att fylla mitt lager ( 120:- +moms för FQ). Nu kommer någon säkert att tycka deras kabel är skit, går trögt att dra osv. Men jag säger bara fortsätt blåsa omedvetna kunder.

• Gilla
Micc och 6 till
  • Laddar…
Häri byn får man vara glad om elektrikern kommer när det är sagt, och om han ö h t gör färdigt jobbet.
Och om man börjar bråka om priset på materiel får man knappast någon hjälp.
Har avverkat tre elektriker på tjugo år - rätt hysteriska historier om vad som (inte) hände med dom.
Sen fanns det en fjärde som var 100% korrekt, och gjorde riktigt bra jobb.
Men när jag gick dit nu var det nya gubbar där, han hade sålt av. Jag saknar honom, för det är så ont om bra hantverkare, -Som gör ett bra jobb
-Håller tider och
-Tar korrekt betalt (behöver inte vara "billigt", bara korrekt).
De nya ägarna verkade måttligt seriösa.
Som privat fastighetsägare har man det inte lätt. Jag brukar betala och gå vidare i livet.

• Gilla
leffe-e
  • Laddar…
M
K Krokofanten skrev:
Hej,

Har, liksom noterat i en del trådar här, tidigare dåliga erfarenheter av väldigt höga materialpåslag vid anlitande av elektriker. I ett nyligen genomfört jobb trodde jag att hade garderat mig i mitt skriftliga avtal där det står att materialpriser skall vara inköpspris plus 10% påslag. Inköpspris skall vara vad elektrikern de facto köper för från grossist inklusive eventuella rabatter de har.

Nu kom så materialdelen i fakturan och elkabel var t.ex. mer än dubbelt så dyrt som jag köper själv som konsument på elbutik.se. När jag bad om bevis för att inköpspriset stämmer i fick jag istället för deras egna fakturor en nyprintad offert från grossisten till elektrikern där förstås priset stämmer exakt med deras faktura. I en offert kan man förstås skriva vad som helst.

Innan jag tjafsar mer vill jag bara veta; borde inte inköpspriser från grossist plus påslag 10% (och moms) ligga i närheten av konsumentpris eller något över? I varje fall inte mer än 100% över? Ta FK 1,5 Draka-kabel som exempel som kostar 320 kr inkl moms för 100m på elbutik ([länk]). Min elektriker menar att hans inköpspris från grossist är ca 700 kr inkl moms. Då skall jag alltså betala 770 kr inkl moms efter 10% påslag. Det kan väl aldrig stämma? Tacksam för feedback, har letat i trådar och läst en del men inte sett några tydliga svar.

(Och vi pratar stora mängder kabel, totalt nästan 1000 meter)
Hej! Jag var med om samma sak fast för länge sedan och i mindre omfattning. Tror det här är en extremt utbredd vana av extraintäkt,där hantverkaren får tillbaka massa rabatter på allt de köpt vid typ årets slut. Man kan ju diskutera om det här är en form av muta om man vill hårdra juridiken. Vilken firma skickade offerten?

• Gilla
leffe-e
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det skulle vara intessant att se vad som skulle hända om man drev det som ett bedrägerimål.

Hur motiveras kickback upplägg egentligen. Att syftet är att lura slutkunden är ganska uppenbart, men det kan ju inte vara en officiell orsak.
Berätta hur man ska göra för att bedriva det som ett bedrägeri mål ? Vart vänder man sig ???

• Gilla
leffe-e
  • Laddar…
S spendera skrev:
Normalt är rabatten på kabel runt 80% beroende på.
Det stämmer, jag har 85% rabatt på kabel och jag är inte ens elektriker. Sjukt!

• Gilla
leffe-e
  • Laddar…
Ja, 85% på deras hittepåpris som inte har någon som helst verklighetsförankring

• Gilla
leffe-e och 1 till
  • Laddar…
Ö Örjan Johansson skrev:
Berätta hur man ska göra för att bedriva det som ett bedrägeri mål ? Vart vänder man sig ???
Polisen

• Gilla
leffe-e
  • Laddar…
J Jehu skrev:
Häri byn får man vara glad om elektrikern kommer när det är sagt, och om han ö h t gör färdigt jobbet.
Och om man börjar bråka om priset på materiel får man knappast någon hjälp.
Har avverkat tre elektriker på tjugo år - rätt hysteriska historier om vad som (inte) hände med dom.
Sen fanns det en fjärde som var 100% korrekt, och gjorde riktigt bra jobb.
Men när jag gick dit nu var det nya gubbar där, han hade sålt av. Jag saknar honom, för det är så ont om bra hantverkare, -Som gör ett bra jobb
-Håller tider och
-Tar korrekt betalt (behöver inte vara "billigt", bara korrekt).
De nya ägarna verkade måttligt seriösa.
Som privat fastighetsägare har man det inte lätt. Jag brukar betala och gå vidare i livet.
Kan en del av problemet ligga på oss kunder att man inte ställer krav och då accepterar att man kan bete sig hur som helst utan konsekvenser? Om alla gör som dig och bara betalar och går vidare i livet så fungerar det ju att bete sig som ett svin mot sina kunder. Det är inte menat som någon kritik mot dig utan det är så de flesta gör och det är ju en stor orsak att problemen finns.

• Gilla
Springare
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.