73 837 läst ·
395 svar
74k läst
395 svar
Vad har en elektriker i inköpspris från grossist?
Ok! Men jag förutsätter att du får betalt / tar betalt precis som vanligt för den extra tiden även fast Malmbergs skit-uttaget tar längre tid att montera än Schneider dito?E elmont skrev:Om jag som elektriker monterar Elko eller Biltema spelar ingen roll för jag får samma timpenning oavsett och ser inte röken av nån ev vinst på matr. det tar firman hand om. Det enda som händer är att det tar flera ggr så lång tid för mig att göra jobbet och förtjänsten på materialet äts upp av arbetskostnaden samt att man får en sämre anläggning.
Ja här börjar vi tangera vad man som privatperson får göra / inte får göra samt att vi glider från ännet lite.U Uffe A skrev:Vad gäller slang och dosor i prefab så har de flesta som tillverkar dessa kunskap om hur det ska förläggas och har gjort det på rätt sätt.
Man har även en installationsritning att följa. Att komma till en privatperson som själv dragit slang och satt dosor och sedan satt väggar är en annan sak.
Du vet inte om det är gjort som det ska.
Jag har inga problem med att de gör det själv bara jag får inspektera det innan väggarna kommer på plats.
All respekt till elektriker som vägrar åta sig jobb där kund gjort detta själv eller tvärtom då kunden gjort rätt samt dokumenterat på ett sånt sätt att elektrikern med säkerhet kan godkänna förarbetet.
Jag hade också tackar nej. Hårddrar man det på VVS så är det att installatören övertar garantin på produkten oavsett vem som köpt den.useless skrev:
Varför ska jag som installatör hålla med garanti när inte jag sålt produkten?
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 168 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 168 inlägg
Nja, det är alltid tillverkaren/importören som står för garantin. Men det stämmer nog att hantverkaren ska stå för bytet. En tämligen korkad regel som ganska naturligt medför att hantverkare inte vill montera okänt material. Det går inte på något smidigt sätt att avtala bort vad jag vet.
Renoverare
· Kalmar
· 3 054 inlägg
Tillverkaren står för alla garantiproblem arbetskostnad görs upp mellan säljare och köpare dvs antingen butik/slutkund eller grossist/montör svårare än så brukar det inte vara
Redigerat:
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 168 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 168 inlägg
Det gäller OM hantverkaren sålt objektet.,inte om kunden fått tag på objektet på annat sättD Daniel 109 skrev:
Du är snabb du ...E elmont skrev:
4 minuter per brytare. (8min för malmbergs)
Men helt klart möjligt, om det är kompletteringar på storbyggen, vilket 60 brytare på raken indikerar.
ATL-listan har 6,6 minuter per uttag, så det blir lite ackordspengar om man gör det 2,6 minuter snabbare.
Med slang fördragen med EK och snabbkopplingar på apparater så gör man inkopplingen på 30 sekunder (inkl kapa och skala) och har mer än 3 minuter på sig att skruva upp uttaget rakt och ta sig till nästa.
Får du och jag välja uttag och strömbrytare på ett bygge valde vi väl både ABB?
I alla fall jag, ABB har verkligen arbetat hårt för att produkterna ska bli snabba att installera.
Mikael_L, en vanlig normalvilla har väl minst 60 uttag och jag har aldrig provat ABBs apparater utan får jag välja så blir det ELKO som i alla fall är "snabbare" än ELJOs och vida överlägsna div lågprisapparater som jag har testat bara för att veta hur dom är.
Ja och dom har kanske lite fel då, eller förenklar det hela lite. eller nåt ...krilleman_215 skrev:
Men i praktiken har du och ditt företags jurister en poäng hur som helst.
Jag tar det lite steg för steg.
1. Garanti, jag tror vi med garanti mest menar den lagstadgade reklamationsrätten, som gäller i 3 år. Gäller alla ursprungliga fel i varan, i början ska säljaren bevisa att det inte var ursprungligt fel på varan, i slutet ska köparen bevisa att det var ett ursprungligt fel.
Reklamation ska riktas mot den som sålt varan.
2. Garanti på riktigt, är det om försäljaren eller utföraren utlovat något extra förutom den lagliga reklamationsrätten, för det mesta finns det då nedskrivna garantivillkor.
Här går det inte att säga något om vad som gäller, det beror helt på avtalets innehåll.
3. Reklamation på det utförda arbetet.
Nu börjar det bli snårigt.
Här kan fel på tjänsten reklameras i 3 år, vid arbete på fast egendom 10 år.
Tjänsten kan reklameras bl.a. ifall hantverkaren inte:
- utfört tjänsten fackmannamässigt.
- följt lagar och anvisningar som rör produktsäkerhet, svensk lag, styrande standarder osv.
- tjänsten varit utförd till nytta för kunden
Detta betyder i förlängningen t.ex. att krilleman inte får installera en koppling av ej avzinkningshärdig mässing.
Att jag inte får installera något suspekt inköp ifrån ebay utan CE.märkning.
Det är också tveksamt om krilleman ska installera något där egenskaperna är okända, likväl får jag inte använda kundens tillhandahållna EKK, utsatt för UV-ljus utomhus om jag inte kan förvissa mig att just den är UV-beständig.
Jag vill också påstå att man inte kan använda iofs godkänt material men på ett sådant vis att det brister i fackmannamässighet, det kan också straffa sig.
Så en hantverkare både kan och måste ibland neka till att använda visst material.
Jag upplever dock inte att det är detta som är någon stötesten, vare sig här på forumet, eller när jag varit i kantakt med någon kund.
Diskussionen uppstår när hantverkaren vägrar använda helt normalt och OK material.
Oavsett vad som står där måste vi vara det klara med att det i konsumenttjänstlagen över huvudet taget inte existerar någon garanti, och att det är helt frivilligt om man vill lämna garanti eller inte:D Daniel 109 skrev:
http://lawline.se/answers/reklamation-och-garanti-i-konsumenttjanstlagen
Om du t.ex. installerar ett Biltema-uttag och det går sönder efter ett halvår:
- Om kunden kan visa att du skadat uttaget vid installation, inte följt installationsanvisningarna eller på något annat sätt orsakat problemet genom en bristfällig installation är det möjligt att reklamera det utförda arbetet. Du blir då troligtvis skyldig att ersätta även uttaget eftersom du orsakat skadan.
- Om kunden inte kan visa det, och uttaget bara gått sönder eller har brister för att det är skit, så behöver du inte göra ett skit.
Sen kan du givetvis påpeka att ett Biltema-uttag har kortare livslängd än ett dyrt märkesdito, att det är jobbigare för dig installera, osv. Det står dock kunden fritt ändå välja det uttaget, och visst kan du tacka nej till arbetet för att det du tycker det är jobbigt att installera Biltema-uttaget men är en helt annan diskussion.
Edit: Äsch, Micke_L hann före. Men kan vi lägga ned det här nu? Garanti är frivillig!