73 835 läst ·
395 svar
74k läst
395 svar
Vad har en elektriker i inköpspris från grossist?
En fråga från en okunnig.S SueCia skrev:
Tar ni elektriker er vanliga timtaxa för den tid som åtgår till att åka och köpa material? Lägger ni även på någon form av milersättning? Jag tycker det är fullt rimligt att ni gör båda detta men i så fall är det ju anmärkningsvärt om ni dessutom lägger ett påslag på materialet.
Det är som om någon som jobbar i hemtjänsten och har lön för att för att gå och handla åt en klient lägger på ett påslag på varenda vara hen köper. Jag tror detta skulle betecknas som högst oärligt och antagligen skapa rubriker i pressen.
Om man tycker att det är lustigt att beställare av ett enda jobb från en hantverkare tror att de ska dra full nytta av hantverkarens rabatterade inköpspris ska man nog ta sig en funderare på hur man har fått sin rabatt. Antagligen genom att ha gjort jobb åt massa kunder. Inga kunder ingen rabatt.
Att dessa fantastiska, rabatterade priser som man inte vill låta sina kunder dra full nytta av egentligen är tämligen normala, rimliga priser gör ju inte saken bättre.
Det är lite olika. Ibland kan man beställa material som levereras till firman på morgonen. Har man inte tittat på jobbet innan är det nästan omöjligt att ha med sig rätt grejjer.Quist skrev:
En fråga från en okunnig.
Tar ni elektriker er vanliga timtaxa för den tid som åtgår till att åka och köpa material? Lägger ni även på någon form av milersättning? Jag tycker det är fullt rimligt att ni gör båda detta men i så fall är det ju anmärkningsvärt om ni dessutom lägger ett påslag på materialet.
Det är som om någon som jobbar i hemtjänsten och har lön för att för att gå och handla åt en klient lägger på ett påslag på varenda vara hen köper. Jag tror detta skulle betecknas som högst oärligt och antagligen skapa rubriker i pressen.
Om man tycker att det är lustigt att beställare av ett enda jobb från en hantverkare tror att de ska dra full nytta av hantverkarens rabatterade inköpspris ska man nog ta sig en funderare på hur man har fått sin rabatt. Antagligen genom att ha gjort jobb åt massa kunder. Inga kunder ingen rabatt.
Att dessa fantastiska, rabatterade priser som man inte vill låta sina kunder dra full nytta av egentligen är tämligen normala, rimliga priser gör ju inte saken bättre.
Sen är det så att du köper inte något av grossisten, utan din elektriker gör. Självklart ska elektrikern lägga på lite provision på det. Har du 100% koll på vad som ska göras och kan ordna fram allt material själv så slipper du något påslag.
Men helt ärligt, vilken branch köper in produkter och säljer de för exakt samma pris?
De som tar betalt för sin tid.
Att stanna på sin tjänst är inte detsamma som att vara nöjd med sin lön. T.ex. kan det helt enkelt vara så att man inte hittar något bättre och därför stannar, eller att helheten är såpass bra att man stannar trots en mindre bra lön.D Daniel 109 skrev:
Det var inte nöjd med lönen det handlade om. Läs en gång till. ”Nöjer sig med” är att acceptera snarare än att vara nöjd.
En sak som jag tror skulle vara positivt, är om alla elektriker eller vvs’are (med flera) vore tvungna att tillhandahålla en officiell prislista. Antingen har dom en på sin egna hemsida el så refererar dom till en av sin grossists publika prislista.
Då skulle man ju uppnå en transparens samt att man då kan bilda sig en egen uppfattning om vad man får betala innan jobbet påbörjas.
Det är kanske möjligt att man kan be om det men det känns idag som att det är lite hemligt.
Då skulle man ju uppnå en transparens samt att man då kan bilda sig en egen uppfattning om vad man får betala innan jobbet påbörjas.
Det är kanske möjligt att man kan be om det men det känns idag som att det är lite hemligt.
Testa gå in på ica och begär att se deras inköpspriser.E erkka skrev:En sak som jag tror skulle vara positivt, är om alla elektriker eller vvs’are (med flera) vore tvungna att tillhandahålla en officiell prislista. Antingen har dom en på sin egna hemsida el så refererar dom till en av sin grossists publika prislista.
Det intressanta är ju vilket pris elektrikern tar, inte annat.
Egentligen borde man kunna upphandla elektrikern på följande sätt XX % rabatt från elektroskandias listpris. Sen får elektrikern handla varifrån denne vill. Kund och leverantör utgår då ifrån samma ”facit” och det blir affär på lika vilkor.P pnilz1 skrev: