Men alltså hur går de flesta hantverkarjobb till egentligen? Det låter nästan som att allt sker löpande och sen kommer ALLT som en överraskning? Får man inget kostnadsförslag ? Offert? Totalpris? Maxpris? Rimlig materialåtgång specificerad?
Det låter nästan som man lägger över ansvaret på hantverkaren att vara ärlig och inte debitera för mycket och så man blir nöjd?
I min värld så är det kunden som får sköta den biten baserat på vad jag lämnar för pris. Jag lagar bilar själv och inte sitter jag och scannar marknaden och erbjuder mina kunder samma pris som den billigaste näthandlaren bara för att. Nä jag går på min normala grossists prislistor. Sen får kunden acceptera eller inte. Sen kan man såklart skaffa billigare delar i samråd med kunden, det gör jag ofta men det är bara principen jag är ute efter.
"Skojare" finns det även inom bilar, vet många verkstäder som typ lägger på 25% på mekonomens priser och har ändå jobb så de kräks.

• Gilla
Müssli och 2 till
  • Laddar…
Som @tommib skriver på förra sidan i tråden. På mindre jobb får man sällan en kostnadsuppskattning, man får på sin höjd "det borde ta x timmar och vi tar yyy kr i timmen", som kund antar man då att man får schysta priser på materialet (ungefär de priser man själv ser på Jula/Classe/bauhaus etc, för på Ahlsell är man normalt sett inte). När sedan räkningen kommer med fantasipriser på materialet så är det inte konstigt att folk blir arga (givetvis finns det hantverkare som inte beter sig så, men det är inte de vi diskuterar).

Speciellt är det svårt att ställa krav på elektriker då de redan idag är svåra att få tag på och man inte får göra jobbet själv.

13th Marine 13th Marine skrev:
som kund antar man då att man får schysta priser på materialet
Det här med att vara schysst.. det är en tvåvägsdeal.

Kunden är hela förutsättningen för att det ska bli någon lön till hantverkaren alls. Om kunden väljer att ha ett behov, väljer en hantverkare och ger denne ett uppdrag som ger hantverkaren möjlighet att få ut en lön, då tycker jag att kunden är schysst på miniminivån.

Som motprestation borde kunden kunna kräva tillbaks att hantverkaren är schysst. Med schysst här menas: dyka upp i tid, arbeta noggrant och effektivt, ha en bra dialog med kunden, debitera skäligt för arbetet så att hantverkaren kan plocka ut en normal lön och ha transparens i vidareförmedlingen av material. Den sista biten skulle kunden kunna sköta själv så därför är det extra viktigt att vara ärlig där så att inte kunden känner sig blåst efteråt.

Tycker ovanstående är normalt folkvett. Så varför är det så svårt för kunderna att uppfatta hantverkarna som schyssta?
Har vi för få hantverkare i Sverige för att konkurrensen ska fungera?

• Gilla
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
Inser att "schysta" priser vad fel ordval kan tolkas på olika sätt, tänkte mer "rimliga".

Väldigt bra sammanfattning @tompaah7503

Fast egentligen är ju problematiken inte ocker eller saltade priser i sig utan att kunderna har normaliserat arbeten gjorda med en godtycklig muntlig offert utan koll på nånting. Skulle alla kunder kräva en offert som de i lugn och ro kan jämföra med andra så skulle ju priserna styras upp av sig självt för då är det ju mer självklart att det jämförs.
Detta är ju nästan ett problem som är större än själva prisbilden på allting ?
Man skulle liksom vara tvungen att offerera skriftligt och är det så för alla så kan ju ingen gnälla och ska en hantverkare få nå jobb så är det ju lika för denne.

Men då får ju inte offerterna innehålla skrivningen "Materialkostnad = Inköpspris + xx% "

offerten behöver bara speca priser så det går att jämföra. Inget mer. inga procentsatser eller märkliga rekommendationer ingenting. Sen är det upp till kunden att avgöra och det är klart att marknaden inte är redo för det på en timme men skulle alla bli tvungna att offerera skriftligt så det blev transparent så skulle alla märkliga påslag till slut försvinna av sig själv. För ingen vill ju offerera mer än vad nån annan gör. Då skulle alla konkurrera på ett ärligt sätt.

• Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Fast egentligen är ju problematiken inte ocker eller saltade priser i sig utan att kunderna har normaliserat arbeten gjorda med en godtycklig muntlig offert utan koll på nånting. Skulle alla kunder kräva en offert...
Japp, om saker vore annorlunda, så skulle saker vara annorlunda! :)

Men, eftersom det är "jobbigt" att skriva offerter, och för småjobb så ligger det ju något i det, inte tu tal om den saken. Så är det enklare för hantverkare att välja kunder som inte kräver en offert. Så då får vi som vill ha en vara utan hantverkare.

Varken hantverkare eller kund är ju någon särskilt homogen grupp, så det blir svårt att hoppas på att gruppen spontant skall enas om något sådant. Det är därför som vi har intresseorganisationer (exv. villaägarna), fackföreningar, eller reglering för den delen. För att på "konstgjord" väg kunna öka förhandlingspositionen hos en iofs stor, men inte organiserad gruppering.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Så då får vi som vill ha en vara utan hantverkare...
...eftersom branschlobbyn tillsett att det är olagligt för oss att göra något på egen hand.

tommib
S Stefan1972 skrev:
Men alltså hur går de flesta hantverkarjobb till egentligen? Det låter nästan som att allt sker löpande och sen kommer ALLT som en överraskning? Får man inget kostnadsförslag ? Offert? Totalpris? Maxpris? Rimlig materialåtgång specificerad?
Det låter nästan som man lägger över ansvaret på hantverkaren att vara ärlig och inte debitera för mycket och så man blir nöjd?
I min värld så är det kunden som får sköta den biten baserat på vad jag lämnar för pris. Jag lagar bilar själv och inte sitter jag och scannar marknaden och erbjuder mina kunder samma pris som den billigaste näthandlaren bara för att. Nä jag går på min normala grossists prislistor. Sen får kunden acceptera eller inte. Sen kan man såklart skaffa billigare delar i samråd med kunden, det gör jag ofta men det är bara principen jag är ute efter.
"Skojare" finns det även inom bilar, vet många verkstäder som typ lägger på 25% på mekonomens priser och har ändå jobb så de kräks.
Det som inte fungerar med ditt resonemang är att motparten är en privatkonsument som näppeligen vet vad som behövs, eller ens ska behöva veta. Samtidigt med detta har vi en bransch som aktivt undanhåller information som behövs. I det läget är det inte rimligt att kräva av konsumenten att hen ska kunna förstå att det tillkommer massa saker. Som krydda ovanpå allt detta är det som jag sa tidigare, börjar man fråga efter materialpriser och offerter så sorteras man in i facket "besvärlig" och får hembesök ungefär kvart i aldrig.

• Gilla
[SKPG]Zamora och 7 till
  • Laddar…
P Paxman skrev:
...eftersom branschlobbyn tillsett att det är olagligt för oss att göra något på egen hand.
......likaså när det gäller att äga vapen, åka för fort, bruka narkotika, strunta i bilbälte, röka på bensinstation osv...

Genemsamna nämnaren är: Det är farligt!

• Gilla
Rrrrr och 2 till
  • Laddar…
N Nils82 skrev:
......likaså när det gäller att äga vapen, åka för fort, bruka narkotika, strunta i bilbälte, röka på bensinstation osv...

Genemsamna nämnaren är: Det är farligt!
Just det råder det väldigt skilda meningar om, där jag tillhör dem som anser att det verkligen inte är farligt att installera elmaterial. Det handlar bara om att veta hur man gör, precis som med bilkörning, båtåkande, hugga/såga ned träd, använda diverse elmaskiner osv osv. Skillnaden mellan alla dessa exempel och el, är att det är bara el som skyddas av en mycket stark lobby från det egna skrået.

Dessutom blandar du ihop fullt laglig företeelse med brottsliga saker, så dina exempel är inte så bra.

• Gilla
KalleKe och 2 till
  • Laddar…
Det är inte svårt att referera till en materialprislista. Antingen en egen eller hos en hadlare.

Men det hela borde ju vara enkelt.
Min Bilverkstad använder material från Mekonomen och jag får betala priset som Mekonomen säljer för i butik, jag tar för givet att min bilverkstad har rabatt på detta pris och därmed tjänar några kr på delarna. (dom använder inte bara mekonomendelar, utan tar från det ställe som har bäst produkt för ändamålet)

Mekonomen kan man kanske jämföra med Elbutik.se?
Så Elbutik borde kunna få fram samma grej, man säljer till elfirmor med viss rabatt så elfirmorna kan tjäna en slant på materialet men ändå hålla samma pris ut till kund som om kund beställer själv.

Samma skulle kunna gälla för alla grossister som Ahlsell, Dahl osv. man har en hemsida med försäljning till privatkunder med mer realistiska priser och inte de fantasipriser man har idag.
Då blir det jätteenkelt för Elektrikern när frågan kommer vad materialpriset är, "jag följer X- butiks priser"

• Gilla
KalleKe
  • Laddar…
Jo det är faktiskt lite besvärligt att hänvisa till vår prislista. Den innehåller 118.000 artiklar. Absolut håller med det är fånigt.
Men enda sättet att hålla aktuella priser uppdaterade är att anpassa ekonomisystemet efter grossisternas datafiler, allt annat är ogörbart. Att för en stackars privatperson hitta rätt materiel i den listan för prisjämförelse tror jag ärligt talat inte är rimligt för kunden.

• Gilla
pnilz1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.