Inköpspris för en medelstor bygghandel från en icke namngiven grossist, FK 1,99 plus moms per meter...

M mr_bygg skrev:
Det är så klart en pedagogisk utmaning att få kunder att förstå att timkostnaden historiskt varit för låg och en stor del av vinsten har tagits ut via "dolda" materialpåslag. De flesta kunder tycker nog det är rimligare att betala en högre timpenning och dessutom kan man ju dra ROT på det så det blir ju billigare för kunden. Sen är det ett mer transparent upplägg som nog skulle spara en hel del tvister och missnöjda kunder vilket alla tjänar på.
Håller helt med, men utmaningen måste tas på allvar om man som hantverkare vill överleva den förändring med pristansparens på marknaden som ingen kan stoppa. Branschorganisationerna borde ta detta mera på allvar för att ta stafettpinnen och hjälpa sin medlemmar annars lär de köra i diket snart.

T tompaah7503 skrev:
Du får gärna ge en källhänvisning till ett så starkt påstående som att 60 % av allt som säljs i EU är kopior.

Det elmaterialet jag köpt från välkända näthandlare av välkända märken har aldrig uppvisat några kvalitetsbrister som skulle kunna härledas till att produkten var en piratkopia. Kanske har du fått ett dåligt exemplar, och i såna fall får du reklamera produkten till försäljaren.
Jag hittar inte just den rapporten, dom senaste rapporterna är i miljarder € .
Den största delen var ciggaretter sedan märkesvaror o parafym, men 6% var el o elektronik.

Det räcker att kopian från C€ ( China Equipment ) använder inte samma stålkvalite som en Svensk tillverkare, alla delar ser lika ut men det är stor skillnad stålet.

När det gäller mobilladdare och annan billigare konsumentelektronik är det säkerligen ganska vanligt. Men det var inte det vi pratade om nu.

• Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
Hos grossister är bonusar till kunder vardag. På vissa produkter kan du ha upp till 50% bonus dvs du köper sv grossen för 100kr, sedan vid tex årsskifte återbetalar grossen dej 50kr...

FK 1,5 mm2 kostar SEK 1,45 / m vid 100 m, netto + moms, hos Malmbergs.

Alfredo Alfredo skrev:
Måste säga att Ahlsells prissättning är märklig. Jag är inte elektriker men mitt pris hos dom för denna kabel är drygt fyra kronor plus moms. Förvisso även det ett skitpris men man undrar varför min "rabatt" är närmare tio kronor medan din är 1.40. Jag har knappt handlat något alls av dom och inte "förhandlat" utan bara reggat ett konto på webben.

Finns det någon riktig elektriker som "vågar" avslöja vad ett riktigt pris är för denna kabel hos Ahlsell? ;)
Sökte på Solar på samma FQ. Listpriset där är 4,74kr/m, jämför det med Ahlsells 14kr! Inköpspriset är 19öre/m dyrare på Solar än Ahlsell på denna produkt för mig

S Stefan1972 skrev:
Ja men återigen, vem är det som säger detta? Var kan jag läsa att det ÄR så ? Det måste ju finnas nåt mer som är grund till en tvist om det blir en sådan?
Mina personliga moraliska värderingar i detta fall. Jag pratar inte juridik i detta fallet.

S Stefan1972 skrev:
Ja men återigen, vem är det som säger detta? Var kan jag läsa att det ÄR så ? Det måste ju finnas nåt mer som är grund till en tvist om det blir en sådan?
Går det verkligen att missförstå innebörden av inköpspris och tror du verkligen att det skulle råda något tvivel av vad som avsetts med formuleringen vid en tvist i exempelvis tingsrätten? Som redan kommit fram i tråden är det ju inte en direkt okänd modell för att hantera påslag.

Bland annat hantverkaravtalet har en liknande formulering och där kan du läsa följande i informationen för hur man fyller i avtalet

Entreprenörarvode

Vid löpande räkning får hantverkaren betalt för sina kostnader. Beställaren betalar med andra ord vad det i efterhand visar sig har kostat för hantverkaren att utföra arbetet. Hantverkaren behöver dock få ersättning för sin centraladministration, räntor, vinst och risk genom ett procentuellt påslag på kostnaderna. Denna ersättning kallas för entreprenörarvode.

Stockholms byggmästareförening skriver följande på sin hemsida som svar på frågan, vem får rabatten?

http://stockholmsbf.se/entreprenadjuridik/vem-far-rabatten__3183

Vem skall egentligen gottskrivas eventuella rabatter vid inköp av material när ett uppdrag utförs på löpande räkning?

Vid inköp av material på löpande räkning ska entreprenören redovisa sina verkliga och verifierade självkostnader för material. Byggföretagets förtjänst på det inköpta materialet ska anses ligga i det överenskomna entreprenörarvodet. Detta innebär att om entreprenören vid inköp av till exempel kakelplattor har erhållit en rabatt om 10 procent (kassarabatt) ska denna rabatt framgå och därmed också komma beställaren tillgodo. Däremot har beställaren enligt de äldre dokumenten AB 92 och ABT 94 ej rätt till rabatter som utgår först vid årsslut och som är beroende av byggföretagets samlade inköpskvantitet (årsomsättningsrabatter). Årsomsättningsrabatter skall dock enligt de nya dokumenten AB 04 och ABT 06 vara beaktat vid fastställandet av entreprenörens arvode och anses därigenom komma beställaren tillgodo.

• Gilla
mexitegel och 4 till
  • Laddar…
K Kallebo skrev:
Min elektriker menar att det mesta på elbutik är kopior och att det är därför inte ens hans grossist kan slå de priserna... Framförallt gäller det uttag och strömbrytare från ex schneider... Jag är skeptisk?
Jag är elektriker och jag hae även handlat en del på elbutik när jag inte kunde köpa själv på grossisten. Allt jag köpt på elbutik är exakt samma som hos grossisten. Det låter lite väl konspiratoriskt att det skulle vara kopior som gör skillnaden. Din grossist verkar girig för jag brukar alltid få några kronor billigare (eller massor med kronor billigare) på grossisten än på elbutik.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
M mr_bygg skrev:
Årsomsättningsrabatter skall dock enligt de nya dokumenten AB 04 och ABT 06 vara beaktat vid fastställandet av entreprenörens arvode och anses därigenom komma beställaren tillgodo.
Hur är det tänkt att detta ska gå till i praktiken?

Årsomsättningsrabatten är om jag förstår det rätt samma sak som cashback tidigare diskuterat i forumen . Ska hantverkaren höra av sig i slutet på året till kunden med en utbetalningslapp?
"Här var så god, jag fick tillbaks pengar från min grossist, vi delar på dem!"

T tompaah7503 skrev:
Hur är det tänkt att detta ska gå till i praktiken?

Årsomsättningsrabatten är om jag förstår det rätt samma sak som cashback tidigare diskuterat i forumen . Ska hantverkaren höra av sig i slutet på året till kunden med en utbetalningslapp?
"Här var så god, jag fick tillbaks pengar från min grossist, vi delar på dem!"
Ingen aning hur det är tänkt att tillämpas i praktiken men jag gissar att det är en ickefråga så länge rabatten i sammanhanget är försumbar. Men skrivningen finns säkert där för att förhindra mer eller mindre konstruktiva upplägg för att lura kunden genom att betala ett högt pris som sedan debiteras kund + påslag och sen få tillbaka en stor del genom en årsbonus.

• Gilla
tompaah7503 och 2 till
  • Laddar…
S
J Jehu skrev:
Är det kanske så att många/de flesta entreprenörer hellre skulle ha ett enklare system
där de skulle slippa ljuga, slippa konflikter, köra med raka papper, ge ärliga offerter
och istället konkurrera genom att göra ett bra jobb.
Du menar så som det fungerar idag? :) för i verkligheten så går det ju inte till som riddarna runt byggahus.se vill påstå.

Tvivlar starkt på att det skulle vara ”vanligt” med företag som ljuger i offerterna.

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Njae, här får vi vara lite försiktiga. Det är en sak om elektrikern inte motiveras att köpa det billigaste fullgoda materialet, eftersom kunden ändå betalar. Om det bara vore problemet så tror jag inte att upprördheten skulle bli så stor. Det är ett enkelt hanterbart "perverse market incentive"

Det vi istället vänder oss mot är att elektrikern säger att de haft ett visst inköpspris, bevisat genom hänvisning till någon slags "prislista" med priser som ingen (eller iaf få) betalar, och sedan stoppar mellanskillnaden mot det verkliga, starkt rabatterade priset, i fickan. Med motiveringen att "annars så går det inte runt".

Men att, som du föreslår, istället hänga upp det på faktiska priser på elbutik.se är naturligtvis en bättre idé. Även om det finns sätt att runda det med (jmf. elektronikkedjornas prisjämförelsegaranti där man fått ett speciellt modellnummer från tillverkaren, och varan därför "inte säljs" någon annan stans.)
10% påslag är väldigt lite. Speciellt eftersom väldigt många elektriker har på tog för låg timdebitering och istället lever på höga materialpåslag. Så har det varit traditionellt inom EL och VVS men är på väg bort tror jag. Bättre att ta betalt för sin kompetens än materialpåslag. Speciellt med tanke på ROT-avdrag.

• Gilla
Oldfart
  • Laddar…
Lite off-topic på ett sätt, men eftersom många är av åsikten att materialpåslag ska sänkas till en rimlig nivå och att man istället ska ta "betalt för sin kompetens" så följer frågan: Vad blir rimlig timdebitering i det läget att materialet inte betalar en del av lönen?

• Gilla
Stegväxellåda
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.