73 835 läst ·
395 svar
74k läst
395 svar
Vad har en elektriker i inköpspris från grossist?
Men det kan vara väldigt svårt för en medelsvensson att förstå skillnaden på 10 eluttag av märket anslut eller renova. Vanligt folk måste på något sätt lita på att elektrikern inte blåser honom, alla kommer inte skapa ett byggahuskonto och fråga i förväg om offerten är rimlig.D Daniel 109 skrev:
Inga problem, din grossist har en hemsida med priser ut till kund som är rimliga och inte "hittepåpriserna" som Ahlsell m. fl. har, då kan du du anpassa ditt ekonomisystem efter din grossists datafiler och få glada och nöjda kunder.Ljus skrev:
Jo det är faktiskt lite besvärligt att hänvisa till vår prislista. Den innehåller 118.000 artiklar. Absolut hållet med det är fånigt.
Men enda sättet att hålla aktuella priser uppdaterade är att anpassa ekonomisystemet efter grossisternas datafiler, allt annat är ogörbart. Att för en stackars privatperson hitta rätt materiel i den listan för prisjämförelse tror jag ärligt talat inte är rimligt för kunden.
Nåja....N Nils82 skrev:
1. Att skaffa jägarexamen för att få köpa livsfarliga dödsmördargevär gör man på en helg för ca 10kkr om man inte är helt bakom flötet. Konstigt nog så dör inte folk pga dessa gevär i någon enorm omfattning. Det är väl ett gäng självmord då. Illegala vapen och jaktvapen har ett relativt litet överlapp.
2. Bruka narkotika är inte olagligt (men väl att inneha och sälja detsamma). Se dock nedan*.
3. Strunta i bilbälte får jag ge dig, det är olagligt. Samtidigt är det en extremt liten inskränkning i den personliga friheten avvägd mot enorma samhällskostnader för skadade. Man skulle kunna göra så att räddningstjänst/ambulans helt enkelt lämnar kvar obältade förare på olycksplatserna för att lösa den avvägningen. Ja det är ett exempel draget till sin spets och har massa problem.
4. Röka på bensinstation. Se ovan, med tillägget att det står privata fastighetsägare fritt att reglera rökning på sin mark. Speciellt om konsekvenserna är svåra.
Det är mycket saker som är farligt. Att köra bil (med eller utan bälte) är skitfarligt. Ändå går det bra att skaffa ett körkort genom att öva med mamma/pappa/whatever och sedan visa sina färdigheter på en uppkörning. Att röka är lagligt (om man är >18) och synnerligen skitfarligt. Det har ihjäl flera storleksordningar fler människor årligen än el. Alkohol är lagligt (igen, >18 gäller). Även det har ihjäl stora mängder människor årligen.
El däremot, där måste man praktisera fyra år på en elfirma för att självständigt få sätta upp ett jävla vägguttag. Var är rimligheten i det?
<TL;DR> Samma som jag dragit i flera andra trådar.
* Att bruka narkotiska preparat är som sagt inte olagligt. Att inneha dem är inte heller olagligt om man har recept från farbror doktorn. Att sälja är lagligt för apotek. Så du är bara inne på illegal narkotika, en viktig distiktion. Det är dessutom så, vilket jag påpekat i tidigare trådar, att en enda receptfri medicin står för fler döda årligen än alla elinstallationer i hela landet. Vilken medicin är det? Paracetamol (aka. alvedon, panodil osv). Lustigt att den får fortsätta vara receptfri. Någon kanske har gjort avvägningen någonstans att det finns en stor samhällsnytta i att folk inte måste gå till läkare varje gång de har lite huvudvärk eller barnen har feber.
Ja, vissa substanser finns bara på den illegala marknaden. En anledning till det är att man ännu inte kommit på vad man ska ha dem till. Exempel på det är LSD, PCP och Extacy/MDMA. Å andra sidan finns en hel del forskning på just LSD som adjuvans till psykoterapi. PCP är en prekursor till Ketamin som används flitigt på landets anestesikliniker. Extacy/MDMA är bara modifierade amfetaminer som används till att behandla ADHD. Cannabis kommer förhoppningsvis som ett smärtbehandlingspreparat vad det lider och det finns redan folk med licens för att använda vissa cannabinoider.
Problemet är att viljan inte finns. Innan jag ägde min första bostad, och var jag ung och naiv, var jag övertygad om att det blir billigare ifall hantverkaren köper materialet eftersom volymer borde innebära lägre priser...som i nästan alla andra branscher. (Motorolja är ett bra exempel, där verkstäder köper in det på fat och kan sälja det billigt i samband med service.) Jag insåg dock ganska snart att på grund av hantverksgrossisternas listpriser så innebär inte volymrabatt lägre pris för slutkund, utan bara större vinst för hantverkaren.Zixten skrev:
Men det hela borde ju vara enkelt.
Min Bilverkstad använder material från Mekonomen och jag får betala priset som Mekonomen säljer för i butik, jag tar för givet att min bilverkstad har rabatt på detta pris och därmed tjänar några kr på delarna. (dom använder inte bara mekonomendelar, utan tar från det ställe som har bäst produkt för ändamålet)
Mekonomen kan man kanske jämföra med Elbutik.se?
Så Elbutik borde kunna få fram samma grej, man säljer till elfirmor med viss rabatt så elfirmorna kan tjäna en slant på materialet men ändå hålla samma pris ut till kund som om kund beställer själv.
Samma skulle kunna gälla för alla grossister som Ahlsell, Dahl osv. man har en hemsida med försäljning till privatkunder med mer realistiska priser och inte de fantasipriser man har idag.
Då blir det jätteenkelt för Elektrikern när frågan kommer vad materialpriset är, "jag följer X- butiks priser"
I branscher där kunden får stå med mössan i hand kan yrkesmännen göra som de vill, och hantverkarna vill inte ändra på systemet med listpriser. För då kan de inte fortsätta vilseleda kunderna som de gör, för att kunna blända med låga timkostnader.
Förutom att EU förbjudit cirkaprislistor och kartellbildning så får vi bara nya hittepåpriser på en annan nivå. Gissar att den sakta glider uppåt ganska omgående. Hävdar som i tidigare inlägg i ämnet att den enda rätta affärsmodellen är att utgå från inpris, lägga på ett rimligt affärsmässigt påslag och skapa en egen prislista. Våra kunder har hitintills under de 30 år vi verkat inte klagat på ockerpriser. Däremot har de oftast återkommit, även i lågkonjunktur med argumentet att vi inte körde upp dem fastän de ser att vi haft möjlighet under högkonjunktur.Zixten skrev:
Men nu var detta inte ännu en oändlig tråd om hantverkare som rånar kunder utan om inpris +10%.
Tackar för mig i tråden med detta inlägg.
Jag har aldrig kunnat se några priser på någon av de stora grossisternas hemsidor. Man måste ha konto hos dem, och det kan man bara få om man har F-skattsedel. Man kan ju verkligen ställa sig frågan varför det är så viktigt för dem att mörka sina priser för omvärlden...Zixten skrev:
Jag vet, dom vågar / vill inte lägga ut sina priser, men tänk så enkelt det vore om dom gjorde det...P Paxman skrev:
tommib skrev:
Nåja....
1. Att skaffa jägarexamen för att få köpa livsfarliga dödsmördargevär gör man på en helg för ca 10kkr om man inte är helt bakom flötet. Konstigt nog så dör inte folk pga dessa gevär i någon enorm omfattning. Det är väl ett gäng självmord då. Illegala vapen och jaktvapen har ett relativt litet överlapp.
2. Bruka narkotika är inte olagligt (men väl att inneha och sälja detsamma). Se dock nedan*.
3. Strunta i bilbälte får jag ge dig, det är olagligt. Samtidigt är det en extremt liten inskränkning i den personliga friheten avvägd mot enorma samhällskostnader för skadade. Man skulle kunna göra så att räddningstjänst/ambulans helt enkelt lämnar kvar obältade förare på olycksplatserna för att lösa den avvägningen. Ja det är ett exempel draget till sin spets och har massa problem.
4. Röka på bensinstation. Se ovan, med tillägget att det står privata fastighetsägare fritt att reglera rökning på sin mark. Speciellt om konsekvenserna är svåra.
Det är mycket saker som är farligt. Att köra bil (med eller utan bälte) är skitfarligt. Ändå går det bra att skaffa ett körkort genom att öva med mamma/pappa/whatever och sedan visa sina färdigheter på en uppkörning. Att röka är lagligt (om man är >18) och synnerligen skitfarligt. Det har ihjäl flera storleksordningar fler människor årligen än el. Alkohol är lagligt (igen, >18 gäller). Även det har ihjäl stora mängder människor årligen.
El däremot, där måste man praktisera fyra år på en elfirma för att självständigt få sätta upp ett jävla vägguttag. Var är rimligheten i det?
<TL;DR> Samma som jag dragit i flera andra trådar.
* Att bruka narkotiska preparat är som sagt inte olagligt. Att inneha dem är inte heller olagligt om man har recept från farbror doktorn. Att sälja är lagligt för apotek. Så du är bara inne på illegal narkotika, en viktig distiktion. Det är dessutom så, vilket jag påpekat i tidigare trådar, att en enda receptfri medicin står för fler döda årligen än alla elinstallationer i hela landet. Vilken medicin är det? Paracetamol (aka. alvedon, panodil osv). Lustigt att den får fortsätta vara receptfri. Någon kanske har gjort avvägningen någonstans att det finns en stor samhällsnytta i att folk inte måste gå till läkare varje gång de har lite huvudvärk eller barnen har feber.
Ja, vissa substanser finns bara på den illegala marknaden. En anledning till det är att man ännu inte kommit på vad man ska ha dem till. Exempel på det är LSD, PCP och Extacy/MDMA. Å andra sidan finns en hel del forskning på just LSD som adjuvans till psykoterapi. PCP är en prekursor till Ketamin som används flitigt på landets anestesikliniker. Extacy/MDMA är bara modifierade amfetaminer som används till att behandla ADHD. Cannabis kommer förhoppningsvis som ett smärtbehandlingspreparat vad det lider och det finns redan folk med licens för att använda vissa cannabinoider.
Själv fulkopplar jag el hemma "hej vilt" så jag praktiserar inte på något vis det jag påpekar i tråden.
Pysslar f.ö säkerligen med en del farliga/olagliga saker.
Jag tycker dock att en billigare kostnad för kund inte väger lika tungt som en säker el-installation.......för det är väl det vissa önskar? Att installera själv för att det blir billigare.
Inte billig utan prisvärd installation.N Nils82 skrev:
Det gäller inte bara elinstallation utan det gäller allt.
Precis. Inte billigt, men prisvärt.
Det är för min egen del också en stor logistikfråga. På det sättet som jag renoverar skulle det inte funka att en elektriker kommer in när det behövs, för det är alldeles för oregelbundet och oförutsägbart.
Min poäng med att bemöta det du skrev var att det finns gott om företeelser som är mycket farligare än el som är fullt tillåtna eller åtminstone efter ett prov. Problemet med el är att det i praktiken bara finns en nivå av behörighet, allt. Den går inte att få utan att sitta av tid. Det är helt orimligt.
Det är för min egen del också en stor logistikfråga. På det sättet som jag renoverar skulle det inte funka att en elektriker kommer in när det behövs, för det är alldeles för oregelbundet och oförutsägbart.
Min poäng med att bemöta det du skrev var att det finns gott om företeelser som är mycket farligare än el som är fullt tillåtna eller åtminstone efter ett prov. Problemet med el är att det i praktiken bara finns en nivå av behörighet, allt. Den går inte att få utan att sitta av tid. Det är helt orimligt.
Som jag ser det bidrar dagens regelverk runt elinstallation och kulturen bland elektriker till att vi har fler osäkra elinstallationer än nödvändigt.N Nils82 skrev:
1. Kostnaderna för att anlita elektriker är höga.
2. I storstäder är det väldigt svårt att ens få en elektriker att åta sig jobb, speciellt när det handlar om små jobb.
3. Prissättningen är ofta för "shady", vilket gör att väldigt många drar sig för att anlita elektriker eftersom de oroar sig för att bli lurade.
Allt detta bidrar till att folk dels struntar i att åtgärda fel i sin anläggning (detta kan jag skriva under på) och dels kopplar själva. Båda dessa saker hävdar elbranschen är orsaken till många olyckor och skador, trots att det inte finns någon statistik som visar att så är fallet.
Elbranschen säger en sak och agerar för en annan. De säger sig sträva efter säkra elinstallationer samtidigt som deras agerande bidrar till motsatsen...allt för att skydda sina egna intressen...att tjäna så mycket pengar som möjligt.
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
Man behöver såklart inte göra en offert med varenda liten kabelklamma specad. Det räcker ju med ett totalpris för material, då kan kunden ändå jämföra med annan aktör. Sen bestämmer man att det offererade priset kan diffa med kanske 10-15% för oförutsedda saker. Precis som i bilbranschen. Utöver det får man diskutera med kund först.
Produkter som diskuteras: "kabelklamma"
Kabelklammer 36 1MLE Rapid
Optimal fästning av lågvoltskablar
115 kr inkl moms
Läs mer
Självbyggare
· SE4
· 3 301 inlägg
Nja, Mekonomen är en dyr firma som tar 100-400% högre priser än onlinehandlare från kontinenten som säljer samma piratdelar för en bråkdel av priset. Mekonomens styrka och det man nog betalar för är att de har grejer på lager i Sverige och du har dem snabbt om du beställer.Zixten skrev:
Elbutik.se säljer inte "piratdelar" utan samma märken som finns hos elgrossisterna. På så sätt är de inte lika Mekonomen. Är också osäker på vilket lager de har. De köper väl grejerna från elgrossisterna där det egentliga lagret finns.
Dom verkar ha ett ganska stort lager iallafall. Men volymprodukter som finns hos alla grossister har dom säkert inga stora mängder av.
http://lund.lokaltidningen.se/nyhet...-08/-Jättelyft-för-hemlig-elbutik-238034.html
http://lund.lokaltidningen.se/nyhet...-08/-Jättelyft-för-hemlig-elbutik-238034.html