P Paxman skrev:
Som jag ser det bidrar dagens regelverk runt elinstallation och kulturen bland elektriker till att vi har fler osäkra elinstallationer än nödvändigt.

1. Kostnaderna för att anlita elektriker är höga.
2. I storstäder är det väldigt svårt att ens få en elektriker att åta sig jobb, speciellt när det handlar om små jobb.
3. Prissättningen är ofta för "shady", vilket gör att väldigt många drar sig för att anlita elektriker eftersom de oroar sig för att bli lurade.

Allt detta bidrar till att folk dels struntar i att åtgärda fel i sin anläggning (detta kan jag skriva under på) och dels kopplar själva. Båda dessa saker hävdar elbranschen är orsaken till många olyckor och skador, trots att det inte finns någon statistik som visar att så är fallet.

Elbranschen säger en sak och agerar för en annan. De säger sig sträva efter säkra elinstallationer samtidigt som deras agerande bidrar till motsatsen...allt för att skydda sina egna intressen...att tjäna så mycket pengar som möjligt.
Vips, så vart det elbranschens fel att "knoll å tott" pular med elen själva. Intressant inställning :rolleyes:

• Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Nja, Mekonomen är en dyr firma som tar 100-400% högre priser än onlinehandlare från kontinenten som säljer samma piratdelar för en bråkdel av priset. Mekonomens styrka och det man nog betalar för är att de har grejer på lager i Sverige och du har dem snabbt om du beställer.
Elbutik.se säljer inte "piratdelar" utan samma märken som finns hos elgrossisterna. På så sätt är de inte lika Mekonomen. Är också osäker på vilket lager de har. De köper väl grejerna från elgrossisterna där det egentliga lagret finns.
Elbutik har ett rätt bra lager. Det står dessutom om det inte är på lager. Då brukar det komma inom 2-4 dagar :).

Om man jobbat på en större koncern så brukar man använda inköpsprogram. När jag kollar material så får jag fram ”Pris till kund” vilket är inköpspris + 16% + moms. Då är det lätt att ge ett hyffsat korrekt pris. Många montörer vet inte vad materialet kostar, eller vad rabatten är och därför ger de ”shady” priser eller bara uppskattar. Vissa get listpriset för att vara på ”säkra sidan”

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Man behöver såklart inte göra en offert med varenda liten kabelklamma specad. Det räcker ju med ett totalpris för material, då kan kunden ändå jämföra med annan aktör. Sen bestämmer man att det offererade priset kan diffa med kanske 10-15% för oförutsedda saker. Precis som i bilbranschen. Utöver det får man diskutera med kund först.
Enklast är väl i så fall att speca det man vill ha gjort tydligt, begära in en ungefärlig prisuppgift innan och sen köra rörligt. Då vet man att om inget oförutsett händer så får den ungefärliga prisuppgiften inte överskridas med mer än 15%

Men min erfarenhet är att många hantverkare inte har koll på juridiken och förstår innebörden av att lämna en ungefärlig prisuppgift så då har man istället problemet på halsen att man i värsta fall får en faktura på ett mycket högre belopp och så blir det en tvist. Precis samma egentligen som den här tråden där hantverkaren inte förstått innebörden av vad man kommit överens om.

Så det är inte enkelt att vara en bra beställare och säkerställa att man har koll på alla kostnader innan och precis som påpekats blir man snabbt en ointressant och besvärlig kund om man frågar och kräver för mycket.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Hej, TS här. Slutet gott, allting gott:

Slutfakturan kom nu och jag fick priser som till sist var rimliga men framför allt i linje med avtalet. Detta efter många påstötningar. Ingen direkt ursäkt men i varje fall en prisjustering som jag krävt i linje med avtalet. Den berömda elkabeln fick jag till sist betala mellan 200 och 300 kr för 100m jämfört med 700+ i första fakturan. Totalt sett halverades nästan materialkostnaden och jag sparade nästan 20000 kr. Men att man ska behöva tjafsa i timmar för att ety avtal ska följas är frustrerande. Tur att jag hade både tid och möjlighet att ifrågasätta.

I detta fall var det lättare (men förvånande att det ens behövdes) då det fanns ett avtal. Debaclet har dock gjort att det blir svårt att lita på denna elektriker i framtiden. Eller någon annan för den delen eftersom liknande saker har hänt i tre av fyra eljobb (!) vi gjort. Vår favoritelektriker lunde tyvärr av andra skäl inte ta detta jobb.

Hade jag inte avtalat något specifikt - t ex om detta var min första eljobbsbeställning - utan gått på det första intryck jag hade av elektrikern som en trevlig hantverkare hade jag kanske blivit fakturerad listpriserna och blivit förbannad och inte anlitat honom igen. Så i båda fallen ett missnöje men med mitt avtal i detta fall lättare att hävda min rätt. Synd att det ska behöva vara så och att det är så svårt som nybörjarkonsument att förutsäga det. För elektrikern måste detta ju hända var och varannan gång och man tycker ju att en seriös hantverkare då borde vara mer informativ och transparent.

Det som händer nu i alla branscher med den digitala transformation som sker är att information blir mer lättillgänglig och transparensen ökar. Har man då en affärsmodell och ett affärsmannaskap som utnyttjar informationsasymmetri och intransparens kommer man få problem för eller senare om man inte anpassar mig. Så en del hantverkare upplever nog omställningen som jobbig.

(Som tillägg kan jag säga att jag hade exakt samma upplägg med rörisen som jobbade samtidigt. Där såg priserna direkt rätt och bra ut.)

• Gilla
Nötegårdsgubben och 21 till
  • Laddar…
N Nils82 skrev:
Vips, så vart det elbranschens fel att "knoll å tott" pular med elen själva. Intressant inställning :rolleyes:
Ja, av precis de anledningar jag räknade upp. Många husägare jag pratar med säger att de fixar själva för att det är för svårt/dyrt/osäkert att anlita elektriker. De som inte vågar pula själv avstår från att få felaktiga installationer ordnade. Forumet här på BH är också fyllt av vittnesmål om detta. Vems fel skulle det vara om inte elbranschens menar du Nils82?

• Gilla
AndersOhrt och 1 till
  • Laddar…
Jag upplever det mer såhär. Alla jag känner, träffar eller kollegor vill ha hjälp av mig. Ingen av dem pular med elen själva, men de vill inte göra det genom firman. Själv jobbar jag inte svart, men hade jag gjort så hade jag nästan kunnat sluta på mitt vanliga jobb. Så det jag upplever är inte att elbranschen skapar otrygga installationer, utan snarare skattefusk :).

Sen tycker jag att de flesta verkar tror att biltemas elprylar är en slags riktlinjen för vad elprylar kostar. Även om man har bra rabatter så blir det dyrt ganska fort. Det går åt mängder med slang, kabel, Fk, wago och annat som kunden kanske inte tänker på eller ser. Det är mycket små detaljer som ska köpas separat och kostar pengar. Lite off topic men jag tycker det bidrar till hela ”elektriker är så dyra”-tänket.....

• Gilla
Müssli och 3 till
  • Laddar…
Totalt sett så är det nog ett fåtal som kopplar själva så den gruppen behöver man inte ens räkna med i det stora hela. De flesta företag lever ju på de som inte kan nåt och inte heller ifrågasätter nåt. Så är det i alla branscher oavsett om det är ocker eller ärligt. Lika med bilreparationer som jag själv håller på med. Varför vara billig på delar som i tyskland när 98% av kunderna inte vet eller kan nånting utan bara betalar. De övriga 2% köpslår jag gärna med om de så kräver.

P Paxman skrev:
Ja, av precis de anledningar jag räknade upp. Många husägare jag pratar med säger att de fixar själva för att det är för svårt/dyrt/osäkert att anlita elektriker. De som inte vågar pula själv avstår från att få felaktiga installationer ordnade. Forumet här på BH är också fyllt av vittnesmål om detta. Vems fel skulle det vara om inte elbranschens menar du Nils82?
Om husägaren väljer att fixa med elen själv eller skiter i att undehålla sina installationer på rätt sätt så är väl det för f-n husägarens egna fel!!
Att skylla sina egna tillkortakommanden på någon annan, i detta fall en bransch, luktar tonårssymtom lång väg.

• Gilla
Müssli och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
N Nils82 skrev:
Om husägaren väljer att fixa med elen själv eller skiter i att undehålla sina installationer på rätt sätt så är väl det för f-n husägarens egna fel!!
Att skylla sina egna tillkortakommanden på någon annan, i detta fall en bransch, luktar tonårssymtom lång väg.
Jag håller delvis med dig, men bara delvis. Att branchen lobbar för att ingen annan ska få arbeta med sakerna är vi troligen rätt överens om. Om vi då drar det till extremen att branchen lobbar in ett förslag om att man kan lägga på 10k på i startravgift på samtliga arbeten så kommer såklart ännu fler göra själva eller inte underhålla anläggningen alls. Har inte branchen något ansvar då heller? Det är som sagt en extrem, men när branchen som sådant inte tar tag i problemet med hittepå-priser så har de ett ansvar. Att 90% av elföretagen inte fakturerar efter hittepå-priser spelar inte så stor roll tycker jag eftersom de inte försöker göra något åt problemet, vilket de borde vara intresserade av om de ansåg att det var ett problem. Dvs, branschen och dess företrädare, inte den enskilda installatören.

• Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Nåja....

1. Att skaffa jägarexamen för att få köpa livsfarliga dödsmördargevär gör man på en helg för ca 10kkr om man inte är helt bakom flötet. Konstigt nog så dör inte folk pga dessa gevär i någon enorm omfattning. Det är väl ett gäng självmord då. Illegala vapen och jaktvapen har ett relativt litet överlapp.
Ja, det är ju i den här tråden intressant att påpeka att trots våra internationellt sett ganska strikta vapenlagar så är det mycket lättare att få licens för ett skjutvapen, än vad det är att få koppla el...

Vilket ju syns i statistiken. Enligt google så finns det mer än 600000 vapenägare i Sverige, men bara ca 40000 behöriga elektriker.

Och även om samhällsnyttan av jakt är stor, så är nog samhällsnyttan av el större...

• Gilla
Nyfniken och 4 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Totalt sett så är det nog ett fåtal som kopplar själva så den gruppen behöver man inte ens räkna med i det stora hela.
Ja allt är relativt men med tanke på utbudet av "licenspliktigt" elmaterial "överallt" har jag svårt att tro att det är ett fåtal. Personligen skulle jag inte ens överväga en elektriker om jag exempelvis behöver ett extra uttag. :oops:

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Ja, det är ju i den här tråden intressant att påpeka att trots våra internationellt sett ganska strikta vapenlagar så är det mycket lättare att få licens för ett skjutvapen, än vad det är att få koppla el...

Vilket ju syns i statistiken. Enligt google så finns det mer än 600000 vapenägare i Sverige, men bara ca 40000 behöriga elektriker.

Och även om samhällsnyttan av jakt är stor, så är nog samhällsnyttan av el större...
Behöriga elektriker är ju de som kan driva företag. Certifierade elektriker som jobbar på ett företag med en behörig på (gamla reglerna) är ju många mer. Det är inte så ofta den med AB som är ute och skruvar

N Nils82 skrev:
Jag håller inte med. Om de saker jag räknade upp ordnades till så skulle fler anlita elektriker och vi skulle få säkrare elinstallationer i våra hus. Nu visar all statistik på att vi HAR säkra elinstallationer redan, trots utbrett hempul och bristande underhåll, problemet är bara att vi har lagar inom elinstallation som gör vanligt vettigt folk till brottslingar. Det är inte bra i ett rättssamhälle.

tommib
Ramnemark Ramnemark skrev:
Behöriga elektriker är ju de som kan driva företag. Certifierade elektriker som jobbar på ett företag med en behörig på (gamla reglerna) är ju många mer. Det är inte så ofta den med AB som är ute och skruvar
Men det är just det som är problemet. Det är allt eller inget. Den där yrkesmannen får inte göra något alls på fritiden, oavsett kunskaper, så du kan inte räkna med dem. Min premiss var just att du ska kunna skruva upp eluttaget självständigt.

Det är systemet det är fel på. Att det bara finns en praktiskt meningsfull behörighetsnivå. Det är vanvett.

• Gilla
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
KalleKe
Det funkar på mekonomen och andra liknande, Det finns dessutom sannolikt ännu fler artiklar

Ljus Ljus skrev:
Jo det är faktiskt lite besvärligt att hänvisa till vår prislista. Den innehåller 118.000 artiklar. Absolut håller med det är fånigt.
Men enda sättet att hålla aktuella priser uppdaterade är att anpassa ekonomisystemet efter grossisternas datafiler, allt annat är ogörbart. Att för en stackars privatperson hitta rätt materiel i den listan för prisjämförelse tror jag ärligt talat inte är rimligt för kunden.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.