Byggahus.se

Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?

1037k läst  7,2k svar

1. T
    Medlem Nivå 1

2. Dan_Johansson
    Allvetare · Nivå 13
  3. A
    Medlem · Nivå 9
    Jag använder en PBD 40 när jag borrar up bla knivblad. Till denna typ av metalljobb går det bra. Jag har borrat 10 mm hål i 3.5 mm tjockt rostfritt utan problem. Även hål med hårdmetallborr i härdat stål på 62 Hrc. För pengarna skulle jag säga den är väldigt prisvärd. Med rätt borr räcker den långt. Köp den på Bauhaus med prisgaranti när CO kör sin 20% kampanj på Bosch i höst vet ja.
    En liten negativ sak jag dock märker är att mindre borr (typ 3 mm och ner) kan slira i chucken ibland. Man får dra åt den ordentligt.

• Laddar…
  4. V
    Verktygstokig · Nivå 21
    Ja, den fungerar helt OK. Hade gärna haft en stor pelarborr visserligen, men denna funkar helt OK. Toleranserna är inte klockrena dock, borrar man med större kvistborr i hårt trä så man får pressa lite så flexar konstruktionen något vilket gör att hålet inte blir exakt 90 grader mot ytan. Men det går att leva med och det är väldigt små fel jag pratar om.

• Laddar…
  5. V
    Verktygstokig · Nivå 21
  6. ceson
    Medlem · Nivå 13
    Riktigt snyggt, skulle önska att jag hade sån nybörjartur ;)

7. Ola C
    Medlem · Nivå 22
    Piston fit:D...det va tider det.

Riktigt snyggt, ask o valnöt är en najs kombo. Är det en synvilla eller är det tunnare i hörnen pga inner o ytterradierna inte matchar riktigt med godstjockleken? Kommer nog hjälpa lite om/när du rundar kanterna isåfall.

• Laddar…
  8. V
    Verktygstokig · Nivå 21
    Nej, du ser rätt! Ett av flera misstag på detta bygge. Jag hade ingen falsfräs/kullagerkombo som kunde matcha min yttre avrundning perfekt. Felar bara 1,5mm på radien och jag trodde nog att det inte skulle synas. Men det gör det.

Boxen är redan rundad, men med minsta avrundningstålet jag har, 1,6mm tror jag det är.

Ett annat misstag är att vänstra lådan är 6mm smalare än högra lådan. Och ytterligare ett är att jag vände vänstra kortsidan på boxen på fel håll vid limningen (som var stressig). Så ådringsmatchningen som jag kämpade att få till hamnade på insidan där.

9. Ola C
    Medlem · Nivå 22
    Jaja, det är mest sånt man själv ser. Kommer ihåg jag köpte fräsar o räknade på godstjocklek för att matcha radierna när jag byggde sängbordet. Sidobordet med rosewoodfronter är inte matchat men där har jag tjockare i hörnet vilket nog är att föredra om man måste välja. Vända ut o in på saker har jag också (miss)lyckats med ett par gånger. Lådor som diffar nån mm i bredd är det ingen som ser. Hursomhelst bra lärdomar.

• Laddar…
  10. V
    Verktygstokig · Nivå 21
    @Ola C Har du något bra tips på hur jag ska lyckas borra och skruva dit den roterande stoppklossen i taket på boxen? Väldigt svårt att komma åt då innermåttet endast är 100mm i höjd. Antar att det kanske skulle gå med en sån där vinkelchuck men någon sådan äger jag inte.

11. nanowire
    Hobbysnickare · Nivå 18
    Kan du inte skruva dit klossen med skruven utifrån? Skallen kommer väl inte synas.

12. Ola C
    Medlem · Nivå 22
    Ja det där va lite lurigt minns jag. Har för mig jag började med att "syla" hålet ganska djupt. Som jag minns det använde jag spik genom en planka som jag drog med tving mot taket.

Själva skruvandet gjorde jag med vanligt spärrskaft. Aningen svårt att få tryck men det gick hyfsat. Kan va så att jag använde en "offerskruv" där bitsinterfacet fick lite stryk o sen när jag gängat upp hålet med den skruven bytte o körde med ny fräsch skruv.

13. V
    Verktygstokig · Nivå 21
    Den ska ju vara i ovankant så skallen skulle hamna mitt på bordsskivan.
    Och även om det hade varit på undersidan så hade det inte varit godkänt i min bok. Det är ju ingen trädkoja jag bygger! ;)

• Laddar…
  14. V
    Verktygstokig · Nivå 21
    Ungefär samma tankar som jag var inne på. Skruva utan att borra. Bör inte vara sprickbenäget sådär mitt i skivan. Tack!

15. nanowire
    Hobbysnickare · Nivå 18
    Du har så klart matchade paneler kvar som du kan ta ut en grund plugg ifrån?