Byggahus.se

Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?

1038k läst  7,2k svar

1. Björn Melander
    Verktygstokig · Nivå 15
    Jag gjorde en liknande manöver på ett ej så raffinerat bygge dock. Torxskruv och en bit tunn siliconslang som förband mellan skruvskalle och bits. Sedan en liten hävarm mellan botten och baksidan av spärrskaftet för tryck.

2. Daniel_N
    Moderator · Nivå 20
    Ram till kyrkobroderier - ovanligt jobb, ovanliga metoder!

Idag har Alexandra färdigställt en sorts ram som används för at brodera textiler för kyrkor. Vi vet tyvärr inte så mycket mer om den än så. Vi är förvisso vana att arbeta i kyrkor, men inte med textilerna. På något sätt spänner man upp ett tyg för brodering mellan bommarna i bok med hjälp av spjälorna i ek.

Allting är obehandlat, vilket var viktigt. Kvistfri bok och ek av hög kvalitet. Den stora radien på bommarna är medfräst i vertikalfräsen (med matarverk såklart), spåret är fräst med handöverfräs med dubbla anhåll och det genomgående hålet är kört i vår nya långhålsborr.

Borrning och försänkning av hålen i eken var en viss utmaning. Att få till bra hålkanter i ek vid försänkning kan vara lite kämpigt. Efter borrning och försänkning med 90-graders försänkare (som ju ger 45-graders vinkel på hålet) så gör Alexandra en "avgradning" där hålet möte fasen med en 60-gradig försänkare för hand. Med den treskäriga försänkaren räckte det med en snabb snurr för att få en perfekt kant. Sen gjordes motsvarande manöver med en 120-graders försänkare, vilket tog hand om kanten mellan fas och flatsidan på spjälan. Det gick snabbare än vad man kan tro och höjde arbetet en nivå.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_20190823_120109_resized_20190823_125030049.jpg
    IMG_20190823_120210_resized_20190823_125030329.jpg
    IMG_20190823_120140_resized_20190823_125030575.jpg
    20190823_120718_resized.jpg

3. Anders 1920-tal
    Medlem Nivå 4
    Snyggt! Vad har du för spånsug?

4. V
    Verktygstokig · Nivå 21
    Det är lite av ett ihopplock av delar från Clearvue med 4kW 3-fas motor och hemmabyggd spåntunna och filterrengöringsbox. Allt styrs med hemmafixad lösning med frekvensomformare via trådlös start/stopp, mjukstart och motorbroms.

Närmsta färdiga modell är Clearvue CV Max.

80BA8DF0-5CA4-4551-8FFE-251F410487D1.jpeg

• Laddar…
  5. Anders 1920-tal
    Medlem Nivå 4
    Imponerande

6. Frustrator
    Verktygstokig · Nivå 17
  7. V
    Verktygstokig · Nivå 21
    Påbörjat boxjoint jig?

8. Frustrator
    Verktygstokig · Nivå 17
    Påbörjat operation 'fixa anhållet' till sågen för att sen kunna ge mig på boxjointjiggen.
    Orginalanhållet är lite småbuckligt så tänkte klä in det i 22mm björkplywood för att få alla kanter raka.
    På sikt kanske det blir ett liknande anhåll som Ola byggde för ett par år sen.

9. ceson
    Medlem · Nivå 13
  10. Frustrator
    Verktygstokig · Nivå 17
    I väntan på att limmet ska torka så började jag planera lite mer på boxjointjiggen. Steget är att rita upp för att maximera plywooden jag har.
    Mängden fin-plywood är lite begränsad pga begränsade inköpskanaler. Som tur köpte jag på mig 22 fina björkplywood-hyllplan begagnade för ett par år sen.
    Nu måste jag bara bestämma om insidan av huggen ska bli mindre eller utsidan bli större för att passa med wandels mått. Lutar åt att insidan blir mindre för då slipper jag tänka extra i alla andra steg..
    IMG_20190824_150427.jpg

11. V
    Verktygstokig · Nivå 21
    Kom på att jag höjde hela min box jämfört med wandels ritningar. Med hans design så går boxen ca 40mm över botten. Man kan alltså inte göra längre fingrar än det utan att såga i själva boxen. Enda fördelen är stöd längre ned för korta bitar men det kan man lösa med en offerbit de få gånger man ska fingerfoga så korta bitar.

12. Frustrator
    Verktygstokig · Nivå 17
    Hur ofta gör du längre fingrar än så? Tänker att man möjligen vill kunna köra 45mm.

13. Ola C
    Medlem · Nivå 22
    Om man som @vectrex (?) o jag även kör tappar på boxjointjiggen vill man kunna köra på klingans maxhöjd.

Vad gäller köpkanaler för finplywood så ska @Daniel_N på roadtrip till Göteborg imorron o har i möbelvirkegruppen på Facebook erbjudit leverans längs motorvägen.

14. V
    Verktygstokig · Nivå 21
    What @Ola C said! :ok:

15. Frustrator
    Verktygstokig · Nivå 17
    Ah
    Är ju inte så modern så jag är medlem där :)
    Problemet är att jag bor 5km från motorvägen och hustrun har bilen någonstans i Skåne hela dagen idag och imorgon. Men just nu går ingen nöd på mig. Så länge inget större än 100*50 ska byggas. Min dåliga supply-line beror mest på att så fort man är i en stad för plywood finns så är bilen full med ungar, packning och en hustru som inte är intresserad av att ha plywood i knät.
    Tappar tänkte jag inte på. Me stupido.