mattiasp mattiasp skrev:
man ska ju ta en av varje om man inte kan bestämma sig.
Självklart, men ni vet väl också att även det beslutet tar lite tid för mig. Naturligtvis så kommer jag vid ett senare tillfälle att även beställa ett par notklingor i olika bredd. Men det kan vara så att det finns en bra anledning till att vänta lite med dessa... ;)

V vectrex skrev:
Igår blev det storrengöring av klingarsenalen.
Idag blir de inlämnade på slipning tillsammans med köksknivarna!
[bild]
Hann dessutom med att skärpa upp 4 stämjärn och 2 hyvelstål! Inget hår kvar på vänster underarm så resultatet blev riktigt bra!
Vad ger du för slipning av en klinga? Vad heter företaget som gör det? Är lite intresserad, har några festool klingor som skulle behöva vässas...

NyaTorpane NyaTorpane skrev:
Vad ger du för slipning av en klinga? Vad heter företaget som gör det? Är lite intresserad, har några festool klingor som skulle behöva vässas...
Nu är det nog 2 år sen senast och jag frågade inte vad det skulle kosta idag. Men av erfarenhet så är det antalet tänder som styr priset främst. Sist så låg det mellan 60 - 120 kronor per klinga + moms.

V vectrex skrev:
Nu är det nog 2 år sen senast och jag frågade inte vad det skulle kosta idag. Men av erfarenhet så är det antalet tänder som styr priset främst. Sist så låg det mellan 60 - 120 kronor per klinga + moms.
Dom tar dock 30kr för att slipa en kökskniv så ska du ändå dit så släng med några sådana. Det gjorde jag!

Görans slipservice heter det. Ligger nära backaplan i Göteborg.
http://www.goransslipservice.se/

V vectrex skrev:
Dom tar dock 30kr för att slipa en kökskniv så ska du ändå dit så släng med några sådana. Det gjorde jag!

Görans slipservice heter det. Ligger nära backaplan i Göteborg.
[länk]
Tack! Ska kollas upp!

Tillverkat lådor (botten och front återstår) samt glidlister och monterat in dessa. Blev riktigt bra. Glider nog ännu bättre när jag ytbehandlat dem.
Jag tänkte Osmo hårdvaxolja på allt och sen en gnutta olja på glidytorna för att få lite extra glid. Låter det som en bra plan? Finns ju risk att det blir för tight efter att Osmo kommer på?

Träkonstruktioner med utförda spår för glidlister som väntar på ytbehandling och montering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hantverksmässigt tillverkade träglidlister placerade på ljust träunderlag.
Skapa konto
Hemgjorda trä lådor med glidlister, inne i en verkstad, innan ytbehandling och montering av botten och front.
Skapa konto
Hantverksmässigt tillverkade trä lådor med glidlister i en verkstad, ytbehandling återstår.
Skapa konto
Hemmagjorda trä lådor på arbetsbänk, utan botten och front, med glidlister färdigmonterade.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
De Stilj och 17 till
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Tillverkat lådor (botten och front återstår) samt glidlister och monterat in dessa. Blev riktigt bra. Glider nog ännu bättre när jag ytbehandlat dem.
Jag tänkte Osmo hårdvaxolja på allt och sen en gnutta olja på glidytorna för att få lite extra glid. Låter det som en bra plan? Finns ju risk att det blir för tight efter att Osmo kommer på?

[bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Osmo som man slipat av lite lätt med 500+ är halt så att det nästan är svårt att gå på.

ClasseClas
F fiskbuggaren skrev:
Osmo som man slipat av lite lätt med 500+ är halt så att det nästan är svårt att gå på.
Håller med. Osmo i sig självt räcker, det behövs ingen extra olja. Osmo ska strykas på löjligt tunt, så det bygger i princip ingenting.

Snyggt! Hur har du gjort sinkningar på låd-delarna?

Ser bra ut @vectrex !

Standard, iaf förr i tiden när alla ytbehandlingar luktade ganska ordentligt, är att inte ytbehandla lådans sidor och inre ytor. Anledningen att lukten skulle sitta i typ för alltid.

Jag kör mina byggen på det viset. Enbart vax på glidskenorna och lådans glidspår, allt annat obehandlat förutom lådfronten. Hårdvaxoljans vaxlager tror jag slits bort relativt snabbt och underliggande oljan ser jag ingen större vits med. Vanligt vax är lättare att bara polera dit lite nytt vid behov.

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Ser bra ut @vectrex !

Standard, iaf förr i tiden när alla ytbehandlingar luktade ganska ordentligt, är att inte ytbehandla lådans sidor och inre ytor. Anledningen att lukten skulle sitta i typ för alltid.

Jag kör mina byggen på det viset. Enbart vax på glidskenorna och lådans glidspår, allt annat obehandlat förutom lådfronten. Hårdvaxoljans vaxlager tror jag slits bort relativt snabbt och underliggande oljan ser jag ingen större vits med. Vanligt vax är lättare att bara polera dit lite nytt vid behov.
Tack.

Då antar jag att du tänker att själva skrivbordsboxen inte skall ytbehandlas på insidan heller? Jag har ju läst att man alltid skall ytbehandla båda sidor för att fuktinträngningen skall gå lika fort från båda sidor så att man inte riskerar att det slår sig? Nu tror jag iofs denna box är så pass låst av både sidor och mittstycke att den inte kommer slå sig ändå.

V vectrex skrev:
Tack.

Då antar jag att du tänker att själva skrivbordsboxen inte skall ytbehandlas på insidan heller? Jag har ju läst att man alltid skall ytbehandla båda sidor för att fuktinträngningen skall gå lika fort från båda sidor så att man inte riskerar att det slår sig? Nu tror jag iofs denna box är så pass låst av både sidor och mittstycke att den inte kommer slå sig ändå.
Bra fråga. Jag har lämnat mina boxinsidor obehandlade men därmed inte sagt det är det bästa.

Insidan är ju ganska 'täppt" av lådorna så det kommer inte bli jämnt ändå, jämför med en limfog som ligger platt på arbetsbänken.

Hursom hade jag inte behandlat lådorna.

Edit. Vad gäller slå sig hade jag gärna sett en sliding dovetailfog för mittkonsollen, det är väldigt liten limyta och ändträ mot längsträ så om skivorna bestämmer sig för att bukta på varsitt håll lever den farligt.

Tänkte passa på att ställa en fråga till @Ola C eller någon annan med bra idé? Hur förhindrar man lämpligast att lådorna går att dra ut så långt att de ramlar ur?
Ett sätt är ju att skruva dit små klossar i överkant som tar i bakstycket på lådan när den kommer tillräckligt långt ut. Problemet med den lösningen är ju att det då blir väldigt krångligt att få ur lådorna (för att t.ex.. vaxa in glidlisten).

Ett annat sätt är ju att bara låta det gå att dra ut lådorna för långt, men eftersom det är till en 11-åring som kommer ha massa småplock i lådorna är det nog ingen bra idé.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.