Provfräste lite ála "hillbilliestyle" på golvet.. :oops:
Coboltstålet levde upp till förväntningarna och mer därtill, så även forstnerborren. Som smör med varm kniv.
Ett fräst rektangulärt utrymme i en MDF-skiva med en blå och röd routerplatta infälld.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild på golvet med en fräsmaskin, träspån, borrade träbitar och en hammare under ett pågående byggprojekt.
Skapa konto
Trälaminat provfräst i "hillbilliestyle" på en arbetsbänk med sågspån och verktyg i bakgrunden.
Skapa konto

Blir nog bra när plattan ska ner i lämplig skiva. :cool:

• Gilla
bulleribock och 1 till
  • Laddar…
Började dagen efter jobbet med att "snål-byta" (tömde ur och blåste ren utvändigt) dammsugarpåse i Festoolen, även filtret fick sig en blåsning.. :oops:
En Festool dammsugare öppnad med uttaget filter och dammpåse i fokus på ett garagegolv.
Skapa konto

Allt detta medans 10åringen samlade ihop lite av den sista fallfrukten, tänk vad Fortnite (spel) kan få dom små liven till...
Utsikt från ett fönster över en trädgård med grönt gräs, fallfrukt och ett rött trähus med veranda.
Skapa konto

Och allt medans äpplena hamnade i hinkar måttade och borrade jag fast kopierbasen i plattan.
En överfräs med monterad kopierbas från Kreg på ett arbetsbord, omgiven av olika verktyg och väskor.
Skapa konto

• Gilla
Anders 1920-tal och 4 till
  • Laddar…
Bandsågar och hyvlar upp lite trä till en låda, tycker det var ett väldigt fint trä men inte säker på vad det är. Kanske bok? Jag kommer inte ihåg vad gubben jag köpte det av sade.

44350417285_8b5f45e624_b.jpg

44350417225_4dec1492be_b.jpg

• Gilla
bulleribock
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Bandsågar och hyvlar upp lite trä till en låda, tycker det var ett väldigt fint trä men inte säker på vad det är. Kanske bok? Jag kommer inte ihåg vad gubben jag köpte det av sade.

[bild]

[bild]
Ser precis ut som den bok jag har hemma
/Thomas

Ser väldigt bokit ut.

I ett försök att förbättra dammupptagningen på min Makita bordsåg monterade jag en dammhuv från Festool.
Modiferad Festool dammhuv monterad på en Makita bordsåg ansluten till en dammsugar slang.
Skapa konto

Fungerar riktigt bra. Var tvungen att modifiera lite i fästet på huven för att få den att lira helt 100.
Nästa steg kan bli att köpa en tvådelad slang från Festool.
Tvådelad Festool dammsugarslang med Y-anslutning, avsett för dammupptagning vid sågning.
Någon som gjort något liknande?
Upplever att Makitan i sig inte är gjord för optimal dammupptagning. Chassit runt klingan är omringad av större och mindre hål där spånet flyger ut förbi dammsugaren.

• Gilla
fremax
  • Laddar…
Igår använde jag en excimer laser för att omforma hornhinnorna i ögonen! :cool:
Närbild av en persons ögon och panna efter en excimer laser hornhinnebehandling.
Skapa konto

• Gilla
fremax och 2 till
  • Laddar…
SamiHus SamiHus skrev:
[bild] [bild] [bild] Stabiliserat trä för första gången:). Dock gjorde jag det mycket snabbare än instruktionerna sa men det blev bra ändå.
Hur går processen till?

Needas Needas skrev:
Igår använde jag en excimer laser för att omforma hornhinnorna i ögonen! :cool:
[bild]
Hoppas det blir bra! Är så jäkla blödig själv när det gäller ögon.... :)

mexitegel mexitegel skrev:
Hoppas det blir bra! Är så jäkla blödig själv när det gäller ögon.... :)
Redan idag ser jag som en hök! :D
Sen att det gör ont och att jag är ljuskänslig som en vampyr är mindre kul.
Dock så blir jag tvingad att ta det lugnt och vila vilket jag själv inte är förmögen att reglera i vanliga fall. :rofl:

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Idag fällde jag det tyvärr sista stora trädet på tomten. En alm med almsjuka som förhoppningsvis i framtiden kan bli ett maffigt bord!
Motorsåg på stubbe framför nyligen fälld alm med synligt almsjukemönster i virket.
Skapa konto

• Gilla
fremax och 1 till
  • Laddar…
Needas Needas skrev:
Redan idag ser jag som en hök! :D
Sen att det gör ont och att jag är ljuskänslig som en vampyr är mindre kul.
Dock så blir jag tvingad att ta det lugnt och vila vilket jag själv inte är förmögen att reglera i vanliga fall. :rofl:
Ja fyfan vad de första dagarna är jobbiga när man blir bländad utav klockan på microvågsugnen.
Men det är ju absolut värt det och du kommer inte ångra en sekund.

Jo, här ska ni få se vad jag trixat ihop.

Det är ju så sjukt tråkigt att hyvla så jag tänkte om man har lite förnödenheter nära till hands i perfekt höjd så blir det lite roligare.:)

...eller vad är det till för egentligen? Som vanligt 1 forumpoäng i potten för rätt svar.
Trähållare med två svarta knoppar på verktygsbord, tänkt för förnödenheter under hyvling.
Skapa konto

Hyvel med träbit i verkstad, modifierad för att hålla förnödenheter.
Skapa konto

Arbetsbänk med en hemmagjord anordning för att hålla förnödenheter vid hyvling.
Skapa konto

Verkstadsinredning med hyvelbänk och en ölflaska placerad på en hylla.
Skapa konto

• Gilla
corre och 3 till
  • Laddar…
Öl- och snushylla är väl jättebra, alternativt användningsområde kan ju vara hylla för sprayflaska med Carmalit...

Snygg lösning under alla omständigheter!

//Ronnie

P Pysslarn skrev:
hylla för sprayflaska med Carmalit...
Tyvärr fel svar....eller det kan ju få stå en flaska där ibland men det är inte primära användninsområdet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.