4 143 085 läst ·
21 240 svar
4143k läst
21,2k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Ajjemen! En 1.8T med AWT motorkod.Kramla skrev:
En bil jag köpte för något år sen som nödlösning när jag letade Vito. Sen blev det av någon anledning aldrig försäljning.
Så ska byta kamrem ink vattenpump och multirem ink spännare och löphjul. Likaså ska det monteras nya coilovers runt om. Sen får någon ungdom njuta av en billig bil med alla större reparationer gjorda. 😊
Verktygstokig
· Halland
· 8 333 inlägg
Verktygstokig
· Halland
· 8 333 inlägg
Idag reser vi till -50 talet. Luftkompressor Greiff, levererad av Runelandhs maskiner i Kalmar. 1,1 kW Aseamotor driver kompressorn.
Motorn spinner som en katt, kompressorns svänghjul kastar en aning. Fick till 2,5 kg/cm2 tryck, men vill inte köra så länge. Är rätt skeptisk till trycktanken.
Anläggningen har en gång drivit vändställen på en skjutbana, innan den konverterades till hydraulik. Nu kanske skjutbanan kommer återkonverteras till luft. Klart mindre kladdigt…
I bakgrunden en klassisk Crescent i matchande grön färg som väntar på nya däck.
Motorn spinner som en katt, kompressorns svänghjul kastar en aning. Fick till 2,5 kg/cm2 tryck, men vill inte köra så länge. Är rätt skeptisk till trycktanken.
Anläggningen har en gång drivit vändställen på en skjutbana, innan den konverterades till hydraulik. Nu kanske skjutbanan kommer återkonverteras till luft. Klart mindre kladdigt…
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En verkligt fin cykel, med handtag så att man kan bära den. Även handtagen på styret är fina. Har nog stått inomhus i många år?Totte_S skrev:
Idag reser vi till -50 talet. Luftkompressor Greiff, levererad av Runelandhs maskiner i Kalmar. 1,1 kW Aseamotor driver kompressorn.
[bild]
Verktygstokig
· Halland
· 8 333 inlägg
Knåpat ihop en sån där amerikansk stol av överbliven trall
Och sen försökt undvika att få en hjärnblödning av swedendro, de hade en sak inne som jag beställde för en vecka sedan, den har stått markerad som 'redo att packas' sen dess. Påminns igen om varför jag försöker undvika den sidan..
Logga in
Skapa konto
Och sen försökt undvika att få en hjärnblödning av swedendro, de hade en sak inne som jag beställde för en vecka sedan, den har stått markerad som 'redo att packas' sen dess. Påminns igen om varför jag försöker undvika den sidan..
Var tvungen att ha ett sätt att hänga upp en liten utombordare för att meka lite så det blev till att ta lite spillvirke, en cirkelsåg, skruvdragare, smygvinkel och vinkelhake samt stämjärn och hammare och göra en bock.
Knappast något finsnickeri men den funkar...
Knappast något finsnickeri men den funkar...
Logga in
Skapa konto
Ser väldigt bekant ut. Ett tips i all välmening: Sätt upp ett par snedsträvor. Fråga mig hur jag vet att det är en bra idé. Kanske inte livsviktigt om den bara är för tillfällig användning.T Testarn skrev:
Använt rörbocken den groteska för att få till ett resultat som inte är lika groteskt, men övning ger färdighet och skulle önska mera av den vanan. Fick till det mot slutet och det återstår bara ifall jag ids göra om den första biten. Erfarenheten består bland annat av att när jag fyllt på tillräckligt med sand så räcker inte det, trots att jag knackat ner allt. Trodde jag ja, och det blev ett förhållande kraftigt veck som kom att hamna mitt i blickfånget, på den som söker det. Samt att denna böj blev lite för platt på utsidan av böjen. Det som gäller är det att det SKA packas tills det definitivt inte sjunker ihop i toppen då man knackar på röret på alla tänkbara ställen för att vibrera ner sanden fullt ut. Men nu är bitarna klara för lite efterbearbetning samt tillverkning av skarbitar.
Förresten så är det tanken att det ska bli handledare i trapp.
Logga in
Skapa konto
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 036 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 036 inlägg
Finns det inte presskopplingar till sånt där?Noramasen skrev:
Använt rörbocken den groteska för att få till ett resultat som inte är lika groteskt, men övning ger färdighet och skulle önska mera av den vanan. Fick till det mot slutet och det återstår bara ifall jag ids göra om den första biten. Erfarenheten består bland annat av att när jag fyllt på tillräckligt med sand så räcker inte det, trots att jag knackat ner allt. Trodde jag ja, och det blev ett förhållande kraftigt veck som kom att hamna mitt i blickfånget, på den som söker det. Samt att denna böj blev lite för platt på utsidan av böjen. Det som gäller är det att det SKA packas tills det definitivt inte sjunker ihop i toppen då man knackar på röret på alla tänkbara ställen för att vibrera ner sanden fullt ut. Men nu är bitarna klara för lite efterbearbetning samt tillverkning av skarbitar.
[bild]
Igår så gjorde jag 14-årsservice på det utdragbara skafferiet på landet hos syrran. Den inbyggda Marbodalstommen från 80-talet var klen så botten har bågnat och det har kärvat lite i ett par år. Lite skruvande på justerskruvar och lite slipande i underkant på luckan gjorde susen. Den har varit skev sen jag tillverkade den för att det var den sista överblivna pärlsponten sen huset byggdes och det ät ju alltid de sämsta bitarna man tar sist..
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Idag hjälpte jag svågern med att köpa virke till en loftsäng till min systerdotter. Inte nog med att vi fick gratis kapning och klyvning av virket utan vi fick också varsitt par skyddsskor.
Logga in
Skapa konto