4 142 798 läst ·
21 235 svar
4143k läst
21,2k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Ska ju byta startmotor till båten, och passar på att byta den 23 år gamla kabeln, och gå upp i dimension, till en ny 25 Mm2.
Letat och hittat avbrott på begränsningsslingan till gräsklipparen. Såg ut som lite ytligt skav på kabeln av klippknivarna då den någon gång i tiden sannolikt legat lite ytligt. Kändes inte som några hål i kabeln och kändes inte alls att kabeln var av inuti.
Definitivt på tiden att få ut klipparen...
Och när kabeln väl var fixad vägrade klipparen ändå gå med meddelande att klippdisken var blockerad. Snurrade så fint så, så fick börja plocka isär utan att varken se fel på motor eller kontakter, inte heller konstiga spänningar eller resistans på lindningarna. Satte i motorn igen och startade om klipparen, då var det inte längre fel. Inte en månad för tidigt att få ut klipparen...
Fick gå en vända med observation under kvällen, sprang igelkott över tomten tidigare i veckan.
Och när kabeln väl var fixad vägrade klipparen ändå gå med meddelande att klippdisken var blockerad. Snurrade så fint så, så fick börja plocka isär utan att varken se fel på motor eller kontakter, inte heller konstiga spänningar eller resistans på lindningarna. Satte i motorn igen och startade om klipparen, då var det inte längre fel. Inte en månad för tidigt att få ut klipparen...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fick gå en vända med observation under kvällen, sprang igelkott över tomten tidigare i veckan.
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 036 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 036 inlägg
Sätt på slåtteraggreggatet!J JFrisk skrev:Letat och hittat avbrott på begränsningsslingan till gräsklipparen. Såg ut som lite ytligt skav på kabeln av klippknivarna då den någon gång i tiden sannolikt legat lite ytligt. Kändes inte som några hål i kabeln och kändes inte alls att kabeln var av inuti.
[bild]
Verktygstokig
· Halland
· 8 333 inlägg
Verktygsflyttandet fortsätter.
Stått i kö för att köpa en slöjdkniv av Nic westerman sedan 2023.
2025, efter 2.5 år är man framme i kön men får då veta detta:
"Unfortunately, new GPSR regulations mean we are unable to sell items to the EU or the European Economic Area. We have no easy way to know where you live when you signed up for the waitlist, so apologize in advance if you get an invite, but cannot order. If an order shows the shipping and billing address as being outside the EU, ie in the UK, I can ship there."
Suck.
Men problem är till för att lösas.
Några sms senare isar det sig att en kollega har en i jaktlaget som har en bror som bor i uk.
Jag lyckades fejka en engelsk adress via honom och efter att övertalat banken att tillfälligt ändra min adress på bankkortet så gick det att beställa. (Tips som jag upptäckte senare, det är lättare att ändra adress i PayPal).
Knivarna klara i november, Royal mail lyckades turnera runt halva England innan de fick dem till rätt ställe, dvs strax söder om London. Jag fick en smärre hjärnblödning för varje gång de skickades åt fel håll.
I mitten av december var de i iallafall på plats. Men då hade min planerade transport redan flugit hem..
Men så förra veckan skulle kollegans jaktlagskompis hälsa på sin bror.
Sagt och gjort. Knivarna är nu i Laholm, där har jag en annan kollega som hämtat upp dem och kommer till Halmstad på måndag.
Själv är jag jour och bunden till att vara max 30min från sjukhuset fram till kl 08 på måndag..men då börjar jag ju jobba mitt dagpass..
Så nära men ändå så långt bort..
Stått i kö för att köpa en slöjdkniv av Nic westerman sedan 2023.
2025, efter 2.5 år är man framme i kön men får då veta detta:
"Unfortunately, new GPSR regulations mean we are unable to sell items to the EU or the European Economic Area. We have no easy way to know where you live when you signed up for the waitlist, so apologize in advance if you get an invite, but cannot order. If an order shows the shipping and billing address as being outside the EU, ie in the UK, I can ship there."
Suck.
Men problem är till för att lösas.
Några sms senare isar det sig att en kollega har en i jaktlaget som har en bror som bor i uk.
Jag lyckades fejka en engelsk adress via honom och efter att övertalat banken att tillfälligt ändra min adress på bankkortet så gick det att beställa. (Tips som jag upptäckte senare, det är lättare att ändra adress i PayPal).
Knivarna klara i november, Royal mail lyckades turnera runt halva England innan de fick dem till rätt ställe, dvs strax söder om London. Jag fick en smärre hjärnblödning för varje gång de skickades åt fel håll.
I mitten av december var de i iallafall på plats. Men då hade min planerade transport redan flugit hem..
Men så förra veckan skulle kollegans jaktlagskompis hälsa på sin bror.
Sagt och gjort. Knivarna är nu i Laholm, där har jag en annan kollega som hämtat upp dem och kommer till Halmstad på måndag.
Själv är jag jour och bunden till att vara max 30min från sjukhuset fram till kl 08 på måndag..men då börjar jag ju jobba mitt dagpass..
Så nära men ändå så långt bort..
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Inte just i dag, men.
Byggd en "fjärrkontroll" för volymkontroll av mitt ljudsystem.
Byggd en "fjärrkontroll" för volymkontroll av mitt ljudsystem.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Kört traktor med jordfräs på en gammal åker vi tidigare lånat ut till hästägare för sommarbete.
Ska fräsa och släta till, ännu ett varv, om någon vecka. Därefter får gräset självgro
Ska fräsa och släta till, ännu ett varv, om någon vecka. Därefter får gräset självgro
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Har försökt återvinna jag med men svårt att få loss något i användbart skick pga all sextumsspikfatsug skrev:
Är inte halva poängen med att låna ut till bete att slippa sånt där? 😊S Stefan.o skrev:
Hehenanowire skrev:
Japp, eller kanske hela?!
Blir så fult där hästarna trampat runt, det var tuvor stora som badbollar varvat med helt kalt. Sedan hade det börjat växa en massa buskar sälg mm.
Kommer bli tjusigt nästa år då jag kan börja slå med betesputsen!
Det var tyvärr för sent att renovera (sedelärande för andra med HQ AM; byt låsbrickorna medan hjulen fortfarande är hela).nanowire skrev:
Deppar lite över att behöva ta tag i eftersatt hushållsarbete. Gräsmattan hög sedan klipparen tappade framhjulen. Tydligen vanligt fel efter några år då låsbrickorna orginal inte är rostfria. Sänder ingen tacksamhetens tanke till Huskvarna för att de sparat in 50 öre på tillverkningen. Hoppas det inte är för sent att renovera hjulen (kittet från Klipparservice kostade 200kr) eller om det blir nya för 1100 kr.
[bild]
Kunde inte med att den rullar fram på halvtrasiga framhjul så beställde nya av den kraftigare, dubbellagrade, sorten via CO. Stor skillnad i konstruktion och byggkvalitet med fettade packningar. Öppnade och bytte till rostfria låsbrickor så nu borde det hålla länge 😅
Logga in
Skapa konto