Ska ju byta startmotor till båten, och passar på att byta den 23 år gamla kabeln, och gå upp i dimension, till en ny 25 Mm2.

• 20260529_201346.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20260529_202448.jpg
    Skapa konto
  • Gilla
saiter och 3 till
  • Laddar…
Letat och hittat avbrott på begränsningsslingan till gräsklipparen. Såg ut som lite ytligt skav på kabeln av klippknivarna då den någon gång i tiden sannolikt legat lite ytligt. Kändes inte som några hål i kabeln och kändes inte alls att kabeln var av inuti.
Definitivt på tiden att få ut klipparen...
Och när kabeln väl var fixad vägrade klipparen ändå gå med meddelande att klippdisken var blockerad. Snurrade så fint så, så fick börja plocka isär utan att varken se fel på motor eller kontakter, inte heller konstiga spänningar eller resistans på lindningarna. Satte i motorn igen och startade om klipparen, då var det inte längre fel. Inte en månad för tidigt att få ut klipparen...
20260529_214227.jpg
Skapa konto

Fick gå en vända med observation under kvällen, sprang igelkott över tomten tidigare i veckan.

• Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
S
J JFrisk skrev:
Letat och hittat avbrott på begränsningsslingan till gräsklipparen. Såg ut som lite ytligt skav på kabeln av klippknivarna då den någon gång i tiden sannolikt legat lite ytligt. Kändes inte som några hål i kabeln och kändes inte alls att kabeln var av inuti.
Definitivt på tiden att få ut klipparen...
Och när kabeln väl var fixad vägrade klipparen ändå gå med meddelande att klippdisken var blockerad. Snurrade så fint så, så fick börja plocka isär utan att varken se fel på motor eller kontakter, inte heller konstiga spänningar eller resistans på lindningarna. Satte i motorn igen och startade om klipparen, då var det inte längre fel. Inte en månad för tidigt att få ut klipparen...
[bild]
Fick gå en vända med observation under kvällen, sprang igelkott över tomten tidigare i veckan.
Sätt på slåtteraggreggatet!

• Haha
pjgb
  • Laddar…
Återanvänt lite gammalt virke från husets plankstomme och imponerats av virkeskvaliteten på 20-talet.
IMG_4399.jpeg
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
Fluxor och 11 till
  • Laddar…
Virkeskvalitet 2026 :|

1780158809072.png
Skapa konto

• Ledsen
  • Gilla
  • Wow
Qjanto och 7 till
  • Laddar…
Verktygsflyttandet fortsätter.

Stått i kö för att köpa en slöjdkniv av Nic westerman sedan 2023.
2025, efter 2.5 år är man framme i kön men får då veta detta:

"Unfortunately, new GPSR regulations mean we are unable to sell items to the EU or the European Economic Area. We have no easy way to know where you live when you signed up for the waitlist, so apologize in advance if you get an invite, but cannot order. If an order shows the shipping and billing address as being outside the EU, ie in the UK, I can ship there."

Suck.
Men problem är till för att lösas.
Några sms senare isar det sig att en kollega har en i jaktlaget som har en bror som bor i uk.
Jag lyckades fejka en engelsk adress via honom och efter att övertalat banken att tillfälligt ändra min adress på bankkortet så gick det att beställa. (Tips som jag upptäckte senare, det är lättare att ändra adress i PayPal).

Knivarna klara i november, Royal mail lyckades turnera runt halva England innan de fick dem till rätt ställe, dvs strax söder om London. Jag fick en smärre hjärnblödning för varje gång de skickades åt fel håll.

I mitten av december var de i iallafall på plats. Men då hade min planerade transport redan flugit hem..
Men så förra veckan skulle kollegans jaktlagskompis hälsa på sin bror.

Sagt och gjort. Knivarna är nu i Laholm, där har jag en annan kollega som hämtat upp dem och kommer till Halmstad på måndag.
Själv är jag jour och bunden till att vara max 30min från sjukhuset fram till kl 08 på måndag..men då börjar jag ju jobba mitt dagpass..
Så nära men ändå så långt bort.. IMG_20260530_190232.jpg
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
  • Wow
  • Haha
Hammarfall och 13 till
  • Laddar…
Inte just i dag, men.
Byggd en "fjärrkontroll" för volymkontroll av mitt ljudsystem.
20260515_190510.jpg
Skapa konto
20260515_190451.jpg
Skapa konto
20260515_190600.jpg
Skapa konto

• Gilla
saabdea och 3 till
  • Laddar…
Kört traktor med jordfräs på en gammal åker vi tidigare lånat ut till hästägare för sommarbete.

Ska fräsa och släta till, ännu ett varv, om någon vecka. Därefter får gräset självgro

IMG_8758.jpeg
Skapa konto
IMG_8759.jpeg
Skapa konto

• Gilla
dilemma och 2 till
  • Laddar…
fatsug fatsug skrev:
Återanvänt lite gammalt virke från husets plankstomme och imponerats av virkeskvaliteten på 20-talet.
[bild]
Har försökt återvinna jag med men svårt att få loss något i användbart skick pga all sextumsspik
S Stefan.o skrev:
Kört traktor med jordfräs på en gammal åker vi tidigare lånat ut till hästägare för sommarbete.

Ska fräsa och släta till, ännu ett varv, om någon vecka. Därefter får gräset självgro

[bild][bild]
Är inte halva poängen med att låna ut till bete att slippa sånt där? 😊

nanowire nanowire skrev:
Är inte halva poängen med att låna ut till bete att slippa sånt där? 😊
Hehe

Japp, eller kanske hela?!

Blir så fult där hästarna trampat runt, det var tuvor stora som badbollar varvat med helt kalt. Sedan hade det börjat växa en massa buskar sälg mm.

Kommer bli tjusigt nästa år då jag kan börja slå med betesputsen!

• Gilla
nanowire
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Har försökt återvinna jag med men svårt att få loss något i användbart skick pga all sextumsspik
Dito. Nu blev det en enkel bänk bara så spikarna fick sitta kvar (om än inbankade).
Otroligt fint virke dock.

• Gilla
nanowire
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Deppar lite över att behöva ta tag i eftersatt hushållsarbete. Gräsmattan hög sedan klipparen tappade framhjulen. Tydligen vanligt fel efter några år då låsbrickorna orginal inte är rostfria. Sänder ingen tacksamhetens tanke till Huskvarna för att de sparat in 50 öre på tillverkningen. Hoppas det inte är för sent att renovera hjulen (kittet från Klipparservice kostade 200kr) eller om det blir nya för 1100 kr.
[bild]
Det var tyvärr för sent att renovera (sedelärande för andra med HQ AM; byt låsbrickorna medan hjulen fortfarande är hela).
Kunde inte med att den rullar fram på halvtrasiga framhjul så beställde nya av den kraftigare, dubbellagrade, sorten via CO. Stor skillnad i konstruktion och byggkvalitet med fettade packningar. Öppnade och bytte till rostfria låsbrickor så nu borde det hålla länge 😅 IMG_6847.jpeg
Skapa konto

• IMG_6848.jpeg
    Skapa konto
  • Gilla
maglin och 1 till
  • Laddar…
Kokat linoljevax. Luktar ljuvligt!
IMG_4401.jpeg
Skapa konto
IMG_4402.jpeg
Skapa konto

• Gilla
FredrikR och 3 till
  • Laddar…
J
Lagat begränsningskabel. Jag hittade inte 3M-skarvarna med silikon, så det blev löd/krympskarv med extra limmade krympslangar över. Hoppas det håller ett tag iaf.

• IMG_0116.jpeg
    Skapa konto
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Städat förrådet, Verktyg Hugin 906. 20260531_123704.jpg
Skapa konto

• Gilla
Rümpmas och 10 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.