Då var den klar. Bombsäker ingång till krypgrund. Armering mellan samtliga skiften. Utvändig slammning med A-bruk, och kallasfalt på det. Vilar på 80 mm betongsula.
20260512_184026.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Älska
Tule54 och 17 till
  • Laddar…
Alltgår Alltgår skrev:
Då var den klar. Bombsäker ingång till krypgrund. Armering mellan samtliga skiften. Utvändig slammning med A-bruk, och kallasfalt på det. Vilar på 80 mm betongsula.
[bild]
Bara till att göra som vargen i Bamse och sätta en kista över som leder ner! 😂
vargen1_5563246addf2b37528ad8070.jpg
Skapa konto

• Haha
  • Gilla
karlmb och 13 till
  • Laddar…
Solvskaftet Solvskaftet skrev:
Bara till att göra som vargen i Bamse och sätta en kista över som leder ner! 😂
[bild]
Fasiken, jäkligt bra idé alltså!

• Haha
karlmb
  • Laddar…
Alltgår Alltgår skrev:
Fasiken, jäkligt bra idé alltså!
Kistan är på insidan av huset, utgången ska väl vara en stubbe?

• Gilla
  • Haha
  • Älska
karlmb och 5 till
  • Laddar…
TeroM TeroM skrev:
Jag har byggt ett verktyg och till det blev det nyttjande av lödpenna, skaltång, kabelskotång, varmluftspistol, ett gäng svordomar, och prylar från bra-att-ha lådan.

[bild]

Bytte 8 av 32 celler i batteriet till golfvagnen men då det är en till 8 grupp som är tveksam byter jag återstående 24 celler med. Har ingen lust att löda i den omfattningen så snidade ihop en punktsvets för att kunna punkta dit banden mellan cellerna.

Nu är cellerna sorterade enligt Ri vilket tydligen var ett bra kriterium.
[bild]

Imorgon börjar punktandet 🙂
Vilka komponenter använde du till punktsvetsen? Kan man få se ett kopplingsschema?

Gjort rent EGR ventil och kylare.
Återmonterat och hittills ser det lovande ut, sonen provkörde en sväng innan kvällsmaten. 🙏
20260509_172938984.JPG
Skapa konto
20260509_172935962.JPG
Skapa konto

• Gilla
Tule54 och 4 till
  • Laddar…
Med hacka, spade och spett fortsätter jag min strävan att göra oss fria från att använda Hormuzsundet i vår handel.

Nja! riktigt så är det väl inte. Men det känns såg kroppen efter att jag försöker leda bort vattnet från vad som kommer att bli en entré med gårdsgrus framöver. Har spräckt berg för ett par år sedan för att få vattnet att ta en annan väg än mot huset, och nu börjar det bli läge för att lägga en grund för fortsättningen.
Skämt åsido. Detta ingår i ett projekt som inledningsvis startar med tråden:

Förslag på konstruktion för anläggning av förstukvist.

• Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
Jobbar på en inklädnad för dörr/bardisk i svägerskans kök. Ville testa på splines i geringen, printade ut en jigg till makitafräsen och körde ut spåren med 6,35mm rak notfräs. Fällde in lönn igår kväll och nu precis kapade jag av och putsade upp fogen. Är riktigt nöjd för ett första försök!

• 20260513_090917.jpg
    Skapa konto
  • 20260512_225442.jpg
    Skapa konto
  • Gilla
Frogmaster och 26 till
  • Laddar…
Immobil Immobil skrev:
Vilka komponenter använde du till punktsvetsen? Kan man få se ett kopplingsschema?
Inte mycket till kopplingsschema. Liten knapp på ena elektroden som styr startrelät som slår på spänningen till elektroderna. Ett gäng kondensatorer i parallell med matningen, såg på YouTube att det var bra att ha för första kicken. Det borde även sitta en lampa (lågt motstånd kall, högt varm så den begränsar vid rätt tidpunkt) i serie med matningen då som det är nu kortsluter jag batteriet dom 10-dels sekunder jag trycker på knappen med elektroderna mot accarna.

1778659937712.png
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
Tule54 och 5 till
  • Laddar…
tommib
20260513_103123.jpg
Skapa konto

Övar lite på spillbitar. Tack gode gud för vinkelslipen.

Det är inte bara övning men ska jag göra en mer permanent lösning på det som dessa ska användas till tar jag nog nya bitar och en lite annorlunda design. Jag kan också konstatera att min billiga pelarborr är rapplig, föga förvånande. Hålen blir inte helt raka igenom fyrkantsröret.

• Gilla
Tule54 och 5 till
  • Laddar…
Rickard.
tommib tommib skrev:
Jag kan också konstatera att min billiga pelarborr är rapplig, föga förvånande. Hålen blir inte helt raka igenom fyrkantsröret.
Det behöver inte nödvändigtvis bara vara pelarborrens fel då borrarna brukar vilja vandra i sidled när den ska igenom andra sidan och extra så om man ska ut genom sömnsvetsen, det kan hända oavsett stabiliteten på maskinen.
Kärnborr är drömmen men lite överkurs kanske.

Vad har jag gjort då, jo jag har svarvat och borrat i en gammal svarvchuck och med flit den här gången 😉

InCollage_20260512_233758047.jpg
Skapa konto

Första mätning är ok men jag behöver göra T-muttrar då denna kombination inte var en standard och köpa skruv innan jag vet på riktigt om detta kommer duga, annars beställer jag en importchuck.

• Gilla
Tule54 och 3 till
  • Laddar…
J JohnyS skrev:
Folket är vid kasen, jag njuter av första elden i smedjan.
Jag trodde att ordet ”kase” som betyder typ majbrasa var ett ord från dalarna.
När jag flyttade till Sörmland för femton år sedan så fattade ingen vad en kase var.
Men funkar kanske i Uppland?

//AA

S saiter skrev:
Jag trodde att ordet ”kase” som betyder typ majbrasa var ett ord från dalarna.
När jag flyttade till Sörmland för femton år sedan så fattade ingen vad en kase var.
Men funkar kanske i Uppland?

//AA
Kase är ett gammalt ord för eld som man tände för att varna om fientliga vikingaskepp. Finns många ortsnamn med det ordet i. Tex. Abbekås längst i söder, Kåseberga, osv.

• Gilla
fribygg och 3 till
  • Laddar…
Jag är från Kiruna, vad som funkar i Uppland vet jag inte riktigt 😀
Trots att jag numer bor här...

• Gilla
  • Älska
  • Haha
trycklös och 4 till
  • Laddar…
Ett varv osmo 3028 påfört ikväll, och så måste man ju förstås märka sina alster 🧨 givetvis finish även på undersidan!

• 20260513_204826.jpg
    Skapa konto
  • 20260513_204813.jpg
    Skapa konto
  • Gilla
Tule54 och 9 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.