Hep Hep skrev:
Idag har jag gjort dumt med verktyg. Här återskapar jag dumheten för er skull. Det var viktigt att rätt sida av rundstaven var uppåt, så jag höll den så här när jag drog åt vevmojängen på hyvelbänken.
[bild]
Fick du kläm på momentet?

• Haha
Testarn och 2 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Idag har jag gjort dumt med verktyg. Här återskapar jag dumheten för er skull. Det var viktigt att rätt sida av rundstaven var uppåt, så jag höll den så här när jag drog åt vevmojängen på hyvelbänken.
[bild]
Så är det när man har ett finger med i spelet!

• Haha
Testarn och 1 till
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Det är nästan Darwin-award på den.
Jag kan försöka skylla på diskbråck och starka mediciner, men det var för dumt gjort för att det ska gå att friskriva sig från ansvar.

S
Ola C Ola C skrev:
Det är nästan Darwin-award på den.
Han hade redan gjort det med tummen.

Faktiskt fått ihop några timmar snickrande senaste dagarna, känns som det var alldeles för länge sedan sist.
Skulle göra en 30-graders invinkling i en låda, hade köpt en 60-graders v-dels fräs. Det hade ju funkat om det var sidoväggen jag skulle vinklar mot fronten, nu var det fronten jag ville ha homogent utseende på (faner) så gick inte, fick ta tunnaste japansågen och Klyva för att sen fräsa 15 grader med kantfräs på varje halva istället. Blev väl ok men tog bra mycket mer tid. Bitarna på ~10mm bredd var lite besvärliga men gick förvånansvärt bra med dubbelhäftande tape.
Observerade att 45-graders-frässtålet blivit bra slött efter byte till ny fräs av annan vinkel.

Gick en halv dag att försöka hitta rätt frässtål över disk först, fanns knappt några stål alls längre. I butikerna som tidigare haft.
Skrev ut en adapter från Dremel 3,2mm till 8mm fräs och köpte ett spetsigt gravyrstift från Dremel som jag trodde hade fel vinkel men värt att kolla, var 20 grader och blev således 40 och inte 30 grader som önskat. 3d-utskriven reduceradaper från 8 till 3,2mm fungerade dock oväntat bra. Centrerade bra och satt tillräckligt fast. Är väl sannolikt mer eller mindre en engångsadapter, men kan vara räddningen/nödlösning om man har ett tillbehör till Dremel och vill köra i en stabilare maskin.

20260515_222251.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sågat med 30grader fas i ytterkant och 2x15 grader innanför. 45 grader i ovan och underkant.
20260515_225207.JPG
Skapa konto

Tapeat och limmat.

Nyttjade också hålen i MFT-bordet jag köpte begagnat för ett par år sen, misstänker skivan blivit utbytt någon gång under årens lopp...
20260514_204155.JPG
Skapa konto

20260514_204531.JPG
Skapa konto

Detta var väl i och för sig gårdagens saker, men fortsatt i samma spår idag. Ett par högtalare på gång. Stått still något år och hade hunnit glömma hur jag tänkt, byggs av spillbitar av fanerad MDF, mycket pyssel med att hitta bitar som harmoniserar i mönstret. Valt "b-sidan" i detta fall också då den var bra nog att använda i dessa små bitar utan att få med kvistar och ger ytterligare lite liv. Högtalarna kommer ansluta till en skjutdörr gjord av precis samma skiva, dock a-sidan. För att göra det än mer spännande är skivan bara halva tjockleken mot vad jag ska ha som slutgiltig tjocklek.

Redigerat:
  • Gilla
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
Rickard.
Mer fordonsrelaterade konstigheter hittar in i garaget trots att mina maskiner är allt annat än anpassade för fordonsdelar men det är kul med omväxling.

Två bromsskivor ursvarvade från 67mm till 68mm nav.
InCollage_20260517_084009216.jpg
Skapa konto

Det hade säkert gått med en hel storlek större skivor men där är det stopp för mig,
20260516_211430.jpg
Skapa konto

• Gilla
Garderobssnickarn och 7 till
  • Laddar…
Blev inspirerad av @FredrikR häromdagen att städa lite! 😁😂 Och ja denna gröna 🦖 vägrar att dö, men kanske bästa att gardera sig med en blå ifall att! 😉
PXL_20260517_110229651.MP.jpg
Skapa konto

PXL_20260517_110236121.jpg
Skapa konto

PXL_20260517_110438596.jpg
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
Ossian K Olsson och 2 till
  • Laddar…
Inget duschskurande för mig idag, däremot andra sidan av altanväggen.
20260517_152805643.JPG
Skapa konto

Var nog dessutom första gången jag använde sticksågen jag fyndade på Bauhaus för drygt ett år sedan..🫣😇
Trevlig bekantskap.
20260517_153517644.JPG
Skapa konto

• Gilla
whak och 11 till
  • Laddar…
Datorer är väl också verktyg?

Skissat på en hylla till teburkarna.
hylla.png
Skapa konto

Tanken är att använda en överbliven bit av bokskivan som bänken är tillverkad av, med stående "pelare" av ek. Planen fräses in i pelaren och fästs med en skruv bakifrån. Dold upphängning med två upphängningsbeslag, ett i varje "pelare".

• Gilla
JFrisk och 3 till
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Datorer är väl också verktyg?

Skissat på en hylla till teburkarna.
[bild]
Tanken är att använda en överbliven bit av bokskivan som bänken är tillverkad av, med stående "pelare" av ek. Planen fräses in i pelaren och fästs med en skruv bakifrån. Dold upphängning med två upphängningsbeslag, ett i varje "pelare".
👍 Gäller att spara det som kan komma till användning. Eventuellt. Kanske.

🥳

• Gilla
  • Haha
MaKrBr och 4 till
  • Laddar…
Jag började städa i garaget inför flytten till verkstaden/snickeri om något år eller så 😆
Hur många andra har sådana här högar med skruvar och spik och annat krims-krams?
Så här såg högen ut efter halva var sorterat
20260516_205248493.JPG
Skapa konto

Är det bara jag som är knäpp och sorterar sånt eller är jag bara så j-a snål?
Hittade en honkontakt (kom faktiskt inte ihåg att den låg i högen) och bytte på sladden
20260517_170258443.JPG
Skapa konto

Lyfte lite mer grejer och titta vad jag hittade
20260517_200712966.JPG
Skapa konto

En burk till!!! Nåja den grävde jag bara igenom för det var mest gamla Claes Ohlsson skruvar och småskruv som jag inte använder så mycket.

Förutom slänga gamla skruv, kan man göra något spännande av de? Smida kniv?l

• Gilla
Testarn och 5 till
  • Laddar…
Om du har barn i närheten är det perfekt övningsmaterial för att lära sig vilka bits som passar, hur långt man ska dra en skruv med skruvdragare, osv osv.

• Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
pjgb pjgb skrev:
Om du har barn i närheten är det perfekt övningsmaterial för att lära sig vilka bits som passar, hur långt man ska dra en skruv med skruvdragare, osv osv.
Bra tanke men tyvärr är barnen lite större nu så nu vill de inte hänga med pappa i garaget längre 😢

• Ledsen
kashieda
  • Laddar…
FreQa FreQa skrev:
Jag började städa i garaget inför flytten till verkstaden/snickeri om något år eller så 😆
Hur många andra har sådana här högar med skruvar och spik och annat krims-krams?
Så här såg högen ut efter halva var sorterat

Är det bara jag som är knäpp och sorterar sånt eller är jag bara så j-a snål?

Förutom slänga gamla skruv, kan man göra något spännande av de? Smida kniv?l
Fullt normalt :)

Slänga skruv? Nej, lägg dem i bra att ha lådan tills de kommer till användning ;)

• Älska
kashieda och 1 till
  • Laddar…
FreQa FreQa skrev:
Bra tanke men tyvärr är barnen lite större nu så nu vill de inte hänga med pappa i garaget längre 😢
Perfekt "flytta hemifrån"-present. Tänk, de slipper lägga massa år på att bygga upp en egen samling!

• Haha
  • Gilla
nanowire och 10 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.