VidarH VidarH skrev:
Jag är ju ute i sista sekunden med att besiktiga bilen.
Naturligtvis passar en av bromsarna på att kärva ihop och ger märkbart anliggande.
Så igå åkte jag till Biltema och köpte nya belägg samt ett renoveringskit. Jag glömde inte att köpa hallonbåtar. Det brukar göra susen. Speciellt hallonbåtarna även om lakritsbåtar kan duga. Märk väl ordet brukar...
Demontering gick som förväntat hela vägen fram till sista grejen som hade fått sörpla i sig olja/rostlösning så länge som möjligt under tiden jag borstade och rengjorde oket. Nämligen luftningsnippeln som var rostanlupen. Det är en 9mm nyckel som behövs till den och det har jag liggandes. Med ett par slag då och då på den under hela demonteringen för att bryta rost och få in oljan djupare hoppades jag att det skulle bli lika enkelt som vanligt. Nope. Nyckeln lyckades runda skallen. Med ringänden!?! Så jag tog fram en svetstång med mutterkäft som jag brukar använda med framgång när svordomarna lagt sig. Men inte denna gång. Skruven är mjuk. Den blir rundare. Jag inser nu att jag är besegrad. Och det är för sent för middag. Duschar och äter smörgåsar och går och lägger mig.

Idag tar jag bussen till Biltema och köper ett helt bromsok för knappt några pengar alls så att jag får igång bilen och kan besiktiga den. (vilket jag skulle ha köpt som nödplan redan från början inser jag nu) Någon gång hamnar originaloket under borrmaskinen så att jag kan borra ur nippeln och fixa iordning den i lugn och ro.
Du skulle haft en induktionsvärmare för nippeln.

S
Bad om offert på ett par innerdörrar varav en skjutdörr. Säljaren föreslog en skjutdörr med pocketkarm från fyndhörnan för 1500kr. Snål som man kan bli när fynd nalkas så köpte jag fynddörren men upptäckte hemma att den var 1 dm smalare än vad jag tänkt.
Hade kostat 3-4000 kr mer att köpa enligt offerten så behöll den.
Egentligen hade jag tänkt sätta en skena på väggen men det gick att bygga ihop pocketkarmen på plats inkilad bakom väggregeln.
Nu måste jag dock bredda gipsväggen 10 cm… 🤷

IMG_4168.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_4169.jpeg
Skapa konto
IMG_4170.jpeg
Skapa konto
IMG_4164.jpeg
Skapa konto

Det som jag gjort idag med verktyg och maskiner var på jobbet. Av en händelse håller jag på med tre skjutdörrar där. De är lite exklusivare än en formpressad pappdörr.

Körde beslagning och bredd- och längdkapning i cnc:n.
IMG_4173.jpeg
Skapa konto
IMG_4174.jpeg
Skapa konto
IMG_4175.jpeg
Skapa konto

Riktigt tunga. 46 mm tjocka och den ena går från golv till tak så den är 2700 mm hög.
Två 18 mm tricoyaskivor fanerade med 1,5 faner och en 4 mm tricoya i mitten.
IMG_4177.jpeg
Skapa konto

• Gilla
Tule54 och 9 till
  • Laddar…
Rickard.
Svarvat distanser till ett bilprojekt som jag inte har något med att göra. Svarvade av syrafast för att tåla klimatet på våra lättsaltade vägar.

Messenger_creation_C8F70B2D-0F5C-4F8C-8B06-C68092552166.jpg
Skapa konto

Sen har jag fortsatt med ett projekt till mig som är ett försök på ett litet smidesräcka för en svängd trapp. Minimalistisk är kanske ett bra ord för att beskriva designen då det är rejäl platsbrist där den ska monteras.
20260508_113703.jpg
Skapa konto

20260508_112905.jpg
Skapa konto

Små aluminium fyrkantrör som distanser och väl valda skräpbitar gjorde det enkelt att punkta fast rundstången på rätt plats.

Längtar inte direkt till målningen.... 😉

• Gilla
Tule54 och 7 till
  • Laddar…
Varmförzinka! Spelar ingen roll om det ska användas inom- eller utomhus. Bara att bestämma sig för att det är det är snyggt, så slipper man tänka på ytbehandling för all framtid :)

• Gilla
  • Haha
nanowire och 2 till
  • Laddar…
Rickard.
phl phl skrev:
Varmförzinka! Spelar ingen roll om det ska användas inom- eller utomhus. Bara att bestämma sig för att det är det är snyggt, så slipper man tänka på ytbehandling för all framtid :)
Lite överdrivet inomhus kanske men pulverlack är ett tänkbart alternativ men jag är lite tveksam på hur bra det täcker mina dåliga svetsar :thinking:

Jag tror att en lite trögflytande färg inte allt för noggrant utpenslad är nyckeln här 😉

• Gilla
  • Haha
Tule54 och 4 till
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Lite överdrivet inomhus kanske men pulverlack är ett tänkbart alternativ men jag är lite tveksam på hur bra det täcker mina dåliga svetsar :thinking:

Jag tror att en lite trögflytande färg inte allt för noggrant utpenslad är nyckeln här 😉
Det finns självhäftande proffssvetsfogar på Amazon...

• Gilla
  • Haha
karlmb och 5 till
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Bad om offert på ett par innerdörrar varav en skjutdörr. Säljaren föreslog en skjutdörr med pocketkarm från fyndhörnan för 1500kr. Snål som man kan bli när fynd nalkas så köpte jag fynddörren men upptäckte hemma att den var 1 dm smalare än vad jag tänkt.
Hade kostat 3-4000 kr mer att köpa enligt offerten så behöll den.
Egentligen hade jag tänkt sätta en skena på väggen men det gick att bygga ihop pocketkarmen på plats inkilad bakom väggregeln.
Nu måste jag dock bredda gipsväggen 10 cm… 🤷

[bild][bild][bild][bild]

Det som jag gjort idag med verktyg och maskiner var på jobbet. Av en händelse håller jag på med tre skjutdörrar där. De är lite exklusivare än en formpressad pappdörr.

Körde beslagning och bredd- och längdkapning i cnc:n.
[bild][bild][bild]

Riktigt tunga. 46 mm tjocka och den ena går från golv till tak så den är 2700 mm hög.
Två 18 mm tricoyaskivor fanerade med 1,5 faner och en 4 mm tricoya i mitten.
[bild]
Måste ju vara första gången i världshistorien något är 10cm för kort och det inte beror på en talmeter? 😂😂😂

• Haha
  • Älska
Tule54 och 6 till
  • Laddar…
20260508_181505736.JPG
Skapa konto

Spridit ut lite drygt en storsäck jord/sand i ett försök att jämna ut gräsmattan lite. Och för att bli av med den. Den har stått sen förra årets dräneringsjobb.

Skottkärra, skyffel, och kratta har använts. Lokala järnaffären hade ingen dressraka.

• Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
S
Fredag!

Morgonen började med provmontage av ryggen i en del av en garderob som jag håller på med. Ryggen är i form av en en dold dörr för att ge åtkomst till teknikutrymmet bakom garderoberna. Det är första gången jag gör en sån lösning och förmodligen enda gången också. 😂

IMG_4185.jpeg
Skapa konto
IMG_4186.jpeg
Skapa konto
IMG_4187.jpeg
Skapa konto

Herr arkitekt kom sen förbi på ett litet möte i verkstan och när hans telefon ringde för tredje gången så smet jag på frukostrast och åt smörgåstårta.

Sen drog jag till en äldre villa där vi ska tillverka 6 stycken innerbågar i två befintliga fönsterpartier/ -karmar. Det behövdes lite slöjdande med feinsågen för att kapa bort profilen för att ge tillräckligt mycket anslag i falsen. Limmade i 11x11 mm furulister.

IMG_4181.jpeg
Skapa konto
IMG_4182.jpeg
Skapa konto
IMG_4184.jpeg
Skapa konto

Sen var fredagens 6 timmar slut.
Mallning av karm för att kunna tillverka bågarna på distans får ske på måndag.

• Gilla
Tule54 och 9 till
  • Laddar…
Murar upp en ingång till krypgrunden. Lilla tigersågen var ju kalas att kapa leca med.
20260509_125540.jpg
Skapa konto

• Gilla
Tule54 och 8 till
  • Laddar…
Gav mig på att rädda en vinkelkap.

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Tunga artelleriet.

Ser lovande ut.

Succé!

som Montazami skulle säga.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.