T
Hep Hep skrev:
Efter ett år med mer husbygge och operationer än finsnickeri, var det dags att komma igång med handverktyg och (någorlunda) precision igen. Ett metabygge för frässtål. Jag glömde att ordna något sätt att hänga upp det, vilket ju borde ha fixats innan bakstycket kom på.
[bild]
[bild]
Tjusigt! Hur gick det med dom genomgående tapparna?

• Gilla
LJC
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
T

Tjusigt! Hur gick det med dom genomgående tapparna?
Han skrev om det i den andra tråden :)

• Gilla
Hep
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Han skrev om det i den andra tråden :)
Jaha du, tappar i en tråd, skåp i en annan tråd o avdelning. Jag får nog anlita en it-konsulent för att hänga med i svängarna på det här forumet.

• Haha
Testarn och 2 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Ola C Ola C skrev:
Jaha du, tappar i en tråd, skåp i en annan tråd o avdelning. Jag får nog anlita en it-konsulent för att hänga med i svängarna på det här forumet.
Killen som är moderator på den här delen av forumet ska vara ett tekniskt geni, kanske kolla med honom?

• Haha
  • Älska
  • Wow
Testarn och 11 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Efter ett år med mer husbygge och operationer än finsnickeri, var det dags att komma igång med handverktyg och (någorlunda) precision igen. Ett metabygge för frässtål. Jag glömde att ordna något sätt att hänga upp det, vilket ju borde ha fixats innan bakstycket kom på.
[bild]
[bild]
Snyggt. 😀

K
Det tog 11 år, men sen fick vi bästa svaret. Och det var inte ens något som gjordes med något verktyg…

• Haha
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
K kniv skrev:
Det tog 11 år, men sen fick vi bästa svaret. Och det var inte ens något som gjordes med något verktyg…
Det där bästa svaret brukar hoppa omkring, så inget du behöver vara orolig för att det ska hänga kvar :)

• Gilla
  • Haha
Testarn och 2 till
  • Laddar…
F fiskbuggaren skrev:
Jag har länge velat bygga olika former av luftrenare men aldrig lyckats prioritera det. Det fina med den här designen är att jag kan återanvända ftxfiltren ett varv till innan de åker till brännbart. Återstår att se om jag varit för snål på utrymmet.

[bild]

här går luften in, ner genom filtren

Trälåda med två montering filter från Östberg, filtermodell ePM1 50%, synliga öppningar för luftflöde, placerade vertikalt utan lock.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och så ut i den här änden

Luftfiltreringsenhet av trä, med rör och elkabel, placerad på trägolv och omgiven av verktygstillbehör.
Skapa konto

Återstår något lite bättre lock för att stänga in filtren och kanske helst för att kunna ha den ståndende på högkant.

• Gilla
Daniel_N och 1 till
  • Laddar…
tommib
Smörknivar av äppelträ? Är det en bra idé? Jag har en beställning från frun som är scoutledare på 25 smörknivsämnen till nästa utfärd. Grannen tog ner ett äppelträd idag.

Testar att klyva upp med kap/ger pga har ingen bordssåg men jag vet inte om det kommer funka bra att tälja knivar av. Nån som vet?

Klyvda ämnen av äppelträ ligger på en träbänk utomhus, redo för att bli smörknivar.
Skapa konto

• Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
T
tommib tommib skrev:
Smörknivar av äppelträ? Är det en bra idé? Jag har en beställning från frun som är scoutledare på 25 smörknivsämnen till nästa utfärd. Grannen tog ner ett äppelträd idag.

Testar att klyva upp med kap/ger pga har ingen bordssåg men jag vet inte om det kommer funka bra att tälja knivar av. Nån som vet?

[bild]
Jag har gjort det. Inga problem.

• Gilla
tommib
  • Laddar…
tommib tommib skrev:

[bild]
Går fint, de till så ingen bit innehåller kärnan (mitten av trät).
Släng ner dem i en plastback och fyll till kanten med vatten så håller sig virket mjukt tills det ska täljas.

• Gilla
Dheri och 2 till
  • Laddar…
tommib
Aha, jag trodde de skulle torka

tommib tommib skrev:
Aha, jag trodde de skulle torka
Om de är tunntäljda när de torkar kan virket böja sig/vrida sig utan att det spricker. Om det är tjocka bitar som torkar så spricker de lättare.

• Gilla
tommib
  • Laddar…
tommib
Ah, ok. Då fattar jag. Tack!

Varför ska kärnan inte vara med? Nu är den nämligen med i alla bitarna.

Attans vilket skrutt.

Jag har förmodligen mig själv att skylla.

Nu gäller det att köpa ett nytt, helst så bra och billigt som möjligt. Hmm vilket väl är en kombination som sällan passar ihop.
Rostig och sliten svärd till motorsåg med synliga repor och skador på märket Oregon, liggande på en träyta.
Skapa konto

Det riktigt tråkiga är ju när man inte kan köra klart hela projektet.
Trasigt trästycke med järnbalk liggande utomhus på marken, omgivet av buskar och kvistar.
Skapa konto

• Gilla
PP2019
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.