Halvhjärtat lagat en fönsterbåge till garaget.
Men fick använda både hyvel, stämjärn och japansåg.
Fönsterram på arbetsbänk med verktyg som såg och hammare runtom. Flaskor med lim och färg, samt kartonger synliga bland byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
FredrikR och 5 till
  • Laddar…
AXS
Bättre att spara en hel bit stock elle kubbe(?) nästa gång. Så är det lätt att med hjälp av yxa och klubba slå ut perfekta bitar.

tommib tommib skrev:
Ah, ok. Då fattar jag. Tack!

Varför ska kärnan inte vara med? Nu är den nämligen med i alla bitarna.
Kärnan är det som jmf med resten av trät krymper olika. Oj, svenskan blev usel där :)
Kärnan med = stor risk att det spricker när det torkar.

• Gilla
tommib
  • Laddar…
Rickard.
För ett par veckor sen behövde jag köra vänstervarv med fräsen vilket aldrig gått då omkopplaren var trasig så jag beställde en ny och koppla in exakt som den trasiga utan att läsa på något, mäta något eller tänka på något utan bara bytte kabel för kabel och körde igång. Pang sa det bara och den magiska gasen läckte ut.... förbannat.

Beställde ett nytt motorkort/styrkort och försöka reda ut vad som gått fel med hjälp av halvdanna elscheman från liknande maskiner som jag hittade på nätet. Praktiskt att det finns så många av dom här så i alla fall el-reservdelarna går att få tag på.
Det visade sig att den gamla omkopplaren saknade delar invändigt och dom "lediga" platserna som inte kopplade vidare användes till annat så när jag bytte så lyckades jag leda tillbaka 230V på 5V, hoppsan...
Multimeter och elektronikkomponenter på ett arbetsbord intill en maskin i verkstadsutrustning, med kablar och anteckningsblock i bakgrunden.
Skapa konto

Kortet kom igår och nu när jag läst på, tänkt och kontrollerat så funkar faktiskt allt som det ska, måste bara att försöka komma ihåg varför jag behövde vänstervarv för det minns jag inte längre 🤔

Medans jag väntat på reservdelarna passade jag på att skruva dit en brytare för att enkelt kunna bryta maskinen och läsaren enkelt när den inte används och gjort klart skydden för glasskalorna och gejderna.
Fräsmaskin WMD20LV med digital display i verkstad, omgiven av verktyg och tillbehör för metallbearbetning.
Skapa konto

• Gilla
  • Wow
VidarH och 9 till
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Det visade sig att den gamla omkopplaren saknade delar invändigt och dom "lediga" platserna som inte kopplade vidare användes till annat så när jag bytte så lyckades jag leda tillbaka 230V på 5V, hoppsan...
Ja vad säger man...?

Heder åt att du fickihop'et iaf!!

• Gilla
Rickard. och 2 till
  • Laddar…
F fredand44 skrev:
Attans vilket skrutt.
[video]
Jag har förmodligen mig själv att skylla.
[video]

Nu gäller det att köpa ett nytt, helst så bra och billigt som möjligt. Hmm vilket väl är en kombination som sällan passar ihop.
[bild]

Det riktigt tråkiga är ju när man inte kan köra klart hela projektet.
[bild]
Vad har man gjort med svärdet för att det ska börja se ut så?

Rickard.
Fotografen Fotografen skrev:
Ja vad säger man...?
Assumption is the mother of all fuckups?

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
F fredand44 skrev:
Attans vilket skrutt.
[video]
Jag har förmodligen mig själv att skylla.
[video]

Nu gäller det att köpa ett nytt, helst så bra och billigt som möjligt. Hmm vilket väl är en kombination som sällan passar ihop.
[bild]

Det riktigt tråkiga är ju när man inte kan köra klart hela projektet.
[bild]
Jag kan tipsa om Grimsholm. De har svärd, kedjor, röjsågsklingor och annat till bra priser. Jag köper alltid därifrån och är supernöjd.

www.grimsholm.com

För typ 25 år sen köpte jag en Black & Decker fräs för att montera upp/ner i en inte helt plan metallplatta och använda som bordfräs. Det fungerade "sådär" och exakta mått va mycket svårt att uppnå på grund av plunge-fjädrarnas motstånd och dårlig låsmekanism ..... men jag fick i alla fall fräsat det som jag behövde den gång.

Sedan dess har den i stort bara tagit upp plats, och har användts max en gång vart 5e år derför att det va svårt att ställa inn rätt höjd och få bra resulter.

Nu har jag igen fått behov av en bordfräs till et projekt, men denna gången krävs exakta mått. Så då köpte jag först en billig bordfräs-insertplatta från Kina:
Blå bordfräs-insertplatta med skala, höjdmätare och svarta runda brickor, samt två låsnycklar och skruvar. För användning med fräsmaskin.
Skapa konto

Sen började jag titta efter ny fräs som skulle kunne passa i inserten. Men jag upptäckte snabbt att dom fräsar som finns på marknaden nu, enten A) har strömbrytaren i greppet så den stannar om man inte håller den eller B) är fruktansvärt dyra.

Black & Decker är ju inte något man vanligtvis förbinder med bra produkter, men min 25 år gamla fräs fungerar ju fortfarande och har åtminstone en riktig brytare som kan lämnas i på-position:
En gammal Black & Decker fräs, liggandes på ett träbord, med en röd pil som markerar strömbrytaren på sidan.
Skapa konto

Så då plockade jag av underdelen för att titta på vad som kunne göras för att få bättre och mer precis höjdinnställning:
Demonterad fräs med fjädrar och verktyg på träbord, del av DIY-projekt för att förbättra precisionsinställning av en Black & Decker-fräs.
Skapa konto

Efter lite funderingar köpte jag en 1m gängstång str M10 och några M10 låsmutrer frå Biltema. Gängstången kapade jag i 40+40+20 cm bitar:
Elektrisk fräs från Black & Decker, tre gängstänger, muttrar, spiralfjädrar och en gängtapp från Biltema på ett träbord.
Skapa konto

Underdelen av fräsen har två "tårn" i stål som fräsen glider mot när den justeras upp och ner. Dessa tårn var cirka Ø12 mm innvändigt, och en låååååång M5 skruv gick rakt upp genom båda tårnen från undersidan och fästas i en plastmutter i änden av tårnet. Skruven och plastmutteren plockades bort.

5 mm hålen i "tårnen" borades upp til 8,5 mm och gängades til M10. Hadde ingen riktig skärolja för handen, så jag använde bara 5-56 vid boring och gängning.
Bilden visar en borrmatad drill som borrar genom basen av en metallplatta, en del av en DIY-höjdjustering för en fräsinstallation.
Skapa konto
Gängtappar monterade i en fräsunderdel med CRC 5-56 sprayburk bredvid på ett träbord.

Jag 3d-printade 2 stycken stödhylsor med innvändigt Ø10 mm och utvändigt Ø12,2 mm så gängstången ska sitta "tight" i tårnen, och startade monteringen. Polygriptången håller 2 st vanlige mutrar som låser varandra och lar mig hålla stången ordentligt, medan skiftnyckeln används för att skruva en M10 låsmutter inn på stången. På den överste stången i bilden är även stödhylsan (svart) satt på.
Två gängstänger M10 med muttrar ligger på ett bord, omgivna av en polygriptång och skiftnyckel, redo för montering i en fräs.

Test av passform på stödhylserna i "tårnen", funkade bra och blev tight och fint:
Två metalltårn på en arbetsbänk visas, med två långa gängstänger och svarta stödhylsor monterade på ändarna.
Skapa konto

Sen kör man på Biltema gänglåsning på den biten av gängstången som ska skruvas fast i fräsens underdel:
Två gängstänger med fastskruvade muttrar och en burk gänglåsning från Biltema på en träyta.

Fräsen monteras tilbaks på "tårnen" på fräsens underdel, gängstång med gänglåsning till båda sidor ligger klara:
En Black & Decker fräs ligger upp och ner med två gängstänger bredvid, på ett trädäck, redo för justering och montering i en bordfräs.
Skapa konto

Gängstången dyttas ned i tårnen på båda sidor, och skruvas ned i underdelen/basen på fräsen i M10 hålen jag gängade där. Ser till att dom inte sticker för långt ut, annars måste dom kapas ned senare. Någon milimeter inför underdelens botten passar bra, och i alle fall får dom inte sticka längre ut enn botten av underdelen.
Bottenplatta till en fräs med två cirkelmarkerade områden, sannolikt modifierade för bättre höjdjustering. Bakgrund av trägolv.

Nu skruvar jag två vanliga mutrar inn på gängstångens ände och låser dom mot varandra. Den befintliga låsmutren (1) skruvar jag tight med skiftnyckeln medan jag håller gängstången orörlig med en polygriptång på dom vanliga mutrerna (2). Dom två vanliga mutrerna lossas sen och tas bort.

Anpassad bordfräsinstallation med Black & Decker fräs, visar två gängstänger, muttrar, polygriptång och justering av höjdinställning på träbord.
Skapa konto

Så är det dags att fixa höjdjusteringen. Först sätter jag på en låsmutter på varje gängstång. Först skruvar jag inn låsmutren rätt väg, innan jag skruvar av den igjen och sätter den på upp-ner med nylon-låsringen först.

Bilden viser 1) att mutren skruvs på för att "gänga upp" nylon-låsringen och 2) att mutren så snus upp-ner och skruvas på "fel väg" med nylon-låsringen först.
Fräs-projekt med justerade gängstänger, muttrar och en skiftnyckel på träbord. Pilen pekar på komponenter i monteringsprocessen.
Skapa konto

Som tur va, hade jag kvar en bit av ett 40x40 fyrkantrør i stål från Biltema. Jag kapade till 15 cm av röret, och borade 2 st 10mm hål med samma sänteravstånd som gängstängerna i fräsens underdel, rakt genom hela fyrkantröret. Sen borade jag ett sänterhål med 8,5 mm bor rakt genom röret, och gängade senterhålet til M10. Lackade den så med Biltema svart spraylack. Ursäkta att bilden blev lite mörk.
Svart målat fyrkantrör med tre hål igenom, används för att förbättra höjdjusteringen av en bordfräs.
Skapa konto

3D-printade en kon som har hål för M10 gängstången i midten på undersidan, och flat yta på översidan där den ligger mot fräsen. Så blev fyrkantröret monterat på gängstängerna och fästat med låsmutrar på undersidan. Igen hade jag tur och kunde skruva inn en gängstång rakt genom båda dom två gängade hålen, och stången träffade direkt på gängarna även i hål nr 2.
Hemmagjord bordfräslösning med Black & Decker-fräs, tre gängstänger, fyrkantigt stålrör och svart 3D-printad stödhylsa på träyta.
Skapa konto

Och så här blev det. Mycket viktigt at det långa partiet på gängstängerna er 100% samme längd på båda stängerna enligt bilden. På "justeringsstången" i midten satte jag på två vanliga mutrar och låsade dom mot varandra , och använder dom för att skruva fräsen upp och ner. Kan även köra den upp och ner med drillen om man vill.

M10 har gängstigning på 1,5 mm per varv, så om man delar 1,5 på 360 grader kan man t.ex. vända sänterskruven 60 grader för att skruva upp eller ner 0,25 mm / 120 grader för 0,5 mm / 240 grader för 1 mm och så vidare. Så man kan justera fräshöjden hur noga som hellst nu.
Hemgjord höjdjustering för router med M10 gängstänger och muttrar. Två kontramuttrar låser höjden, monterad i en svart fyrkantrörhållare.
Skapa konto

Kostnad: under 100 kroner i gängstång och mutrar (plus fyrkantrör-biten och så som jag redan hade från tidigare). Nu är fräsen monterad i insert-plattan från Kina, och bordet er numera plant.

Det här blir en helt ny värld att fräsa med denna... så får man se hur länge B&D-en håller.

• Två gängstänger och två metallrör på träbord, del av fräsprojekt för exakt höjdjustering.
    Skapa konto
  • Gilla
Jormen och 20 till
  • Laddar…
Spännande!
men, det borde vara denna sträcka som ska vara samma ?
Byggverktyg med två parallella stänger och instruktioner "EXAKT SAMMA MÄTT BÅDA SIDOR" på en träyta.
Skapa konto

H hyggabus skrev:
Spännande!
men, det borde vara denna sträcka som ska vara samma ?
[bild]
Jooooo i och för sig, men när man tighter mutrarna på högersidan i bilden så sitter ju 40 mm fyrkantröret fast mellan mutrarna over och under fyrkantröret. Så om dom övre mutterna (vänstersidan i bilden) har samma avstånd til fräsens underdel, så blir det ju bra i alla fall.

Passade på att kapa bort en bit av en monterad list inför ett garderobsbygge. Då ettåringen var med fick det bli med handverktyg istället för multisåg. Maskeringstejpen på sågen närmast handtaget gjorde att väggen ovanför klarade sig utan märken. Nu blir det mätning och märkning nästa.

• Handsåg med orange handtag kapar list, maskeringstejp skyddar väggen. Golv av träplankor. Förberedelser för garderobsbygge.
    Skapa konto
  • Gilla
Totem och 3 till
  • Laddar…
Kanske inte dagens, men väl veckans produktion i hobbyknuten! 2 ändträskärbräden, 2 stekgafflar för vänsterhänta och lite coasters!

• Två trästekgafflar för vänsterhänta placerade på ett ändträskärbräde i en hobbyverkstad.
    Skapa konto
  • Ändträskärbräda med rutmönster, del av veckans produktion i hobbyprojekt med stekgafflar och coasters.
    Skapa konto
  • Ändträskärbräda med rutmönster i olika träslag, placerad på ett bord.
    Skapa konto
  • Ändträskärbräda med rutmönster av träplattor, färdig för leverans med pappersetikett och jutesnöre på ljus trädisk.
    Skapa konto
  • Presentset med ändträskärbräden och coasters i trä, placerade framför två papperspåsar med logotypen "TA I TRÄ".
    Skapa konto
  • Gilla
  • Wow
  • Älska
Johan? och 23 till
  • Laddar…
T Taren43 skrev:
Kanske inte dagens, men väl veckans produktion i hobbyknuten! 2 ändträskärbräden, 2 stekgafflar för vänsterhänta och lite coasters!
Vilka fina skärbrädor!!

R Rikards.. skrev:
Vilka fina skärbrädor!!
tack! en dag kanske jag lagar en åt mig själv också :D

• Haha
Testarn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.